Kirjoittaja Aihe: 508 - Huohottimen tukkeutuminen (THP)  (Luettu 2283 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aapii

  • Vieras
508 - Huohottimen tukkeutuminen (THP)
« : 25.08.2018, 11:54:40 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 508 - Huohottimen jäätyminen (THP)


Auto: 2011 508 1,6 THP 156.

Terve kaikille!

Tuli hommattua huhtikuussa elämäni ensimmäinen Peugeot, kun halvalla sain ja nyt ajattelin liittyä tälle foorumille, kun heti tuli tarvis avun pyyntöön.

Kävin vaihdattamassa automaattilaatikon öljyt paikallisessa merkkihuollossa ja autoa pois lunastaessani sanoivat, ettei sillä pitäisi ajaa ennen venttiilikopan huoltoa. Tarkkaan ottaen kirjoittivat paperiin, että "venttiilikopan huohotin on tukossa, imee ilmaa öljykorkin kautta ja kone on tehoton". Auton myyneelle liikkeelle laitoin sähköpostilla tämän selosteen ja kysyin, että haluavatko korjata ongelman itse, tai maksaa toisen liikkeen huollon, niin tuli vastaus, "ettei korvata, sorry".

Mitä nyt googlettelin ja tätäkin foorumia selailin hieman, niin ilmeisesti noita on jäätynyt jonkun verran, mutta tänä kestänä ei ole uskoakseni päässyt jäätymään minun käytössä. Eikö tuolle tosiaan voi muuta, kuin vaihtaa uusi venttiilikoppa? Osan hinnaksi sanoivat noin 230€ + työt - yhteensä 400€.

Lähinnä siis kysymys, että kannattaako tuota venttiilikoppaa alkaa avata, ennenkuin uuden osan on ostanut? Onko se sellainen viritelmä sisältä, ettei sitä edes voi yrittää puhdistella? Merkkihuollosta (luonnollisesti) sanoivat, ettei siitä puhdistamalla tule hyvä, että pakko on vaihtaa uusi.

aapii

  • Vieras
Vs: 508 - Huohottimen tukkeutuminen (THP)
« Vastaus #1 : 10.10.2018, 21:34:10 »
Tähän sellainen päivitys asiaan, että nyt on huohotin kunnossa ja autostahan tuli huomattavasti terhakampi liikkumaan. Aika näyttää, ehkä bensan kulutuskin pienenee, vaikkei se mahdotonta ole ollut tähänkään asti (edellinen auto oli citymaasturi, jolla kulutus oli yli 10/100km).

Venttiilikoppa siis vaihdettiin, koska siellä sisällä kuulemma on joku muovinen läppä, joka oli jumissa. Koppa on vaihdettu uudempaan ja paranneltuun versioon. Minulle uutta oli, että kyseinen osa on BMW:n suunnittelema, siksi siis vikaherkkäkin kai  ;D
Hieman harmitusta lisäsi tieto, että kyseinen osa olisi pitänyt vaihtaa jo kauan aikaa sitten takuuna ja siitä olisi kai jonkun sortin ilmoitus tullutkin (takaisinvetoa en löytänyt asian tiimoilta), mutta koska edellinen auton omistaja ei ollut asiaa huolehtinut, se nyt jäi minun maksettavakseni. Lisähintaa tuli vielä jostain imuletkusta, jonka joutuivat vaihtamaan kopan vaihdon yhteydessä, koska venttiilikoppa on kai sen verran muuttunut, ettei entinen osa olisi käynyt siihen kiinni. No kokonaiskustannukset jäi töineen ja osineen hieman reilu 700€. Autoilu on siis halpa harrastus edelleen.

No, lopputulemana siis entistä vauhdikkaampi kulkine, enemmän uusia osia ja kevyempi lompakko. (Hieman vielä elättelen toiveita myyjäliikkeen puolelta kustannuksiin osallistumisesta - onhan auto myyty sellaisen vian kera, jota huolto luokitteli "ei suositella ajamaan" -viaksi. Reklamaatio on tehty.). Odotellaan seuraavaa yllätystä jännityksellä..