Kirjoittaja Aihe: 405 - Jakohihnan vaihtaminen (diesel)  (Luettu 2141 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sakke0207

  • Vieras
405 - Jakohihnan vaihtaminen (diesel)
« : 28.10.2006, 20:50:38 »
Auto: 405 1,8 TD.

Eli onkos jollain kuvaa missä merkit sijaitsee ja mitä tarvitsee pois ottaa. Tarviikos konetta laskea alas? Kaikki kannattaa varmaan samalla vaihtaa:

-vesipumppu
-hihna
-kiristin
-ohjainrulla
-moniurahihna
-jäähdytin nesteet

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Jakohihnan vaihtaminen (diesel)
« Vastaus #1 : 30.10.2006, 21:22:39 »
Jos ei ole varmaa tieto koska viimeksi on vaihdettu niin kaikki edellä mainitut. Ei ole mitään merkkejä, on vai 8 mm pulttien paikkoja, löytyy 1 kpl startin takaa vauhtipyörästä, yksi nokka-akselin rillasta, kaksi naftapumpun rillasta. Rillojen vaihto on hankalaa paikallaan ilman erikoistyökaluja. niiden kuvat löytyy haynesin oppaasta...

Knuutilalta ostetun hihna sarjan paketissa oli ihan kelpo ohjeet, niillä pääsee pitkälle, sen verran niitä pitää korjata että kannattaa pyörittää moottoria ainakin tuplat sen mitä ohje käskee.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2009, 23:03:54 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Jakohihnan vaihtaminen (diesel)
« Vastaus #2 : 31.10.2006, 07:23:48 »
eli samanlainen kuin 405 1,6:nenkin mutta siinä nokassa ja alasiivassa noi reiät..

kannattaakos konetta nostaa vai laskea? kun se väli on todella ahdas..? vai onnistuukos paikallaan vaihto??

Ei kumpaakaan, ahdas se väli on, ja onnistuu paikallaan, siitä selviää kun on sopivat työkalut.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Jakohihnan vaihtaminen (diesel)
« Vastaus #3 : 31.10.2006, 19:34:10 »
eli mitäs työkaluja tarvitsen?? onkos jotain erikoistyö kaluja?? vai pärjääkös perustyökaluilla??

Rillojen vaihto on hankalaa paikallaan ilman erikoistyökaluja. niiden kuvat löytyy haynesin oppaasta...

Hommasta on sen verran aikaa ettei mitenkään jaksa muistaa avainten kokoja, ihan perustyökalut riittää = pari hyvää hylsysarja, kiintoavaimia, räikkäkiintoavaimia (helpottaa ahtaassa paikassa), riittävän iso hylsy hihnapyörän pultin avaamiseen, momenttiavain.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

harald25

  • Vieras
Vs: 405 - Jakohihnan vaihtaminen (diesel)
« Vastaus #4 : 01.11.2006, 19:44:57 »
Jakohihnan + kiristinrullaston  vaihto on ahtaassa välissä, mutta tehtävissä ilman erikoistyökaluja. Ehkä suurin ongelma on löytää avattavat pultit, koska väliin ei välttämättä näe. On siis toimittava käsikopelolla ja tällöin on tiedettävä, minkä pultin haluaa avata. Suosittelisin lueskelemaan esim Haynesia.

Toinen tarkan paikan juttu on jaon saaminen oikeaksi eli muissa viesteissä puhuttu "lukituspulttien paikat". Bensa 1.6 ei oikein sovi vertailukohteeksi, koska diesselissä on myös pumpun ajoitus. Suosittelisin selaamaan ohjeita, joko tämän faq'in aikaisemmissa jutuissa tai sitruunapatongin puolella ( 1.9 dieselin Citroen/Peugeot ajoitus on samat toimenpiteet kuin sinulla)

Työkaluista vielä: joudut irroittamaan hanttimiehenpuoleisen ylämoottorikannakkeen so tarvitaan moottorin tukemista joko tunkilla alta tai nosto päältä. Lisäksi joudut löystämään laturin, jossa tarvitaan hieman isompi avain kuin normaalisarjoissa on. Samoin hihnapyörien avaamisessa tarvitaan isohko avain.