Kirjoittaja Aihe: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä  (Luettu 22961 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

zaafrane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« : 25.08.2010, 16:04:59 »
Ongelma:

Auto: 2005 607 HDi V6 2,7 (automaatti, 147 000 km).

Ravistaa kiihdyttäessä. Kun nostaa hitaasti kierroksia, ravistaa n. 1700 kohdalla paikalla ollessa. Käynnistäessä kylmänä moottori pitää vähän aikaa aikamoista meteliä ja pyörii hyvin epätasaisesti. Kun pakitan tallista aamulla, auto nykii kovasti (automaatti). Jos lähden heti eteenpäin hiljaa, nykii myös. Lämpimänä moottori käy siististi tyhjäkäynnillä, mutta kiihdyttäessä moottorin ääni kuuluu sisälle aika kovasti, kovemmin kuin 2,2 HDi:ssä. Välillä tuntuu, että kaikki moottorin vääntö ei ole käytössä. Mitään häiriövaroituksia ei ole tullut näyttöön. Merkkihuollossa eivät osanneet sanoa mitään, koska ei ollut kokemuksia V6 HDi:stä. Autolla ajettu 147 000 km, hihna ja fap vaihdettu 120 000 km:ssä. Myös automaatin hydrauliyksikkö vaihdettu.

Taitaa vikaa olla hehkupuolella? Vuosi sitten oli ollut jatkuva vika esi-jälkihehkutuspiirissä, silloinkaan ei vikavalo syttynyt. Toinen vika ollut "dieselpolttoaineen korkean paineen valvonta, paineen ohjain ääriasennossa". Näitä pitää nyt varmaan tutkia tarkemmin.

Ratkaisu:

Vikoja löytyi useampia:

Epätasainen käynti kylmänä: viisi hehkutulppaa rikki.
Täristää kiihdytettäessä: vetoakselin nivelessä väljää.

Nyt on vetoakseli vaihdettu, ei enää ravista. Alapalloniveletkin olivat jo vaihtokunnossa. Hehkujen vaihto oli vaikeaa niin kuin arvelinkin. Kolme tulppaa sai merkkihuolto vaihdettua kahdessa tunnissa. Kolme hankalinta jäi vaihtamatta. Hankalan paikan lisäksi olivat erittäin tiukassa, joten katkeamisvaara on koko ajan, pikkuhiljaa nytkyttelemällä sai kolme ehjinä irti.

TEMP_ARKISTOON
nyt: C8 3.0 aut. 807 2,0 aut ,806 2,0 aut., J5 2,5 TD EuraMobil.
entiset:807 2.0 aut  607 HDi 2,7 V6 aut.,607 HDi 2.2 aut. 406 STHDi 2.0 GW 7h,  406 ST 2,1 GW 7h, 605 SRTi 2.0 autom.  2x 605 SV 3,0,  3x 605 2,0, 405 Mi16,  4x 505 D, 4x 505 B, 3x 504 D, 3x 504 B, 106 XN 1,4, 306 1,6 style,307 1,6 autom, 7x Opel, 6x Fiat, 3x Ford, 3x Commer, Skoda,Warre , Datsun , VW LT 28 retkiauto ja VW LT 35 retkeilyauto. J5 2,5 TD matkailuauto, VW-MAN 5,7 D asuntoauto. Iveco 2.5 TD 35-10 Matkaaja  Asuntoauto.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #1 : 25.08.2010, 16:36:42 »
Joskus olen ajanut 407:lla jossa oli tuo pata, ei se nykinyt yhtään missään yhtään, lähti kuin tykin suusta ymv.

Tollasilla oireilla tutkisin ensin hehkutulpat jos olisi kylmempi vuoden aika. Mutta kun ei ole, ottaa ilmeisesti aika huonosti kierroksia? EGR:n jumituksen piikkiin voisi mennä, muistaakseni tuossa mallissa ei ole vielä EGR:n asentoanturia.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

zaafrane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #2 : 27.08.2010, 10:52:23 »
Minä en osaa ottaa mitään kantaa tuohon kertomaasi ongelmaan, mutta kysyisin miksi automaattiin on vaihdettu hydrauliyksikkö? Vaihdettiinko se nyt ilmenneen oireen vuoksi vai jonkun muun, jos muun niin auttoiko? Millainen operaatio ja mitä maksoi?

Vaihteisto oli sekoillut, siksi remontti. Kun auto on ajamatta kauemmin (pari-kolme päivää) käynnistys on epätasaisempi.
nyt: C8 3.0 aut. 807 2,0 aut ,806 2,0 aut., J5 2,5 TD EuraMobil.
entiset:807 2.0 aut  607 HDi 2,7 V6 aut.,607 HDi 2.2 aut. 406 STHDi 2.0 GW 7h,  406 ST 2,1 GW 7h, 605 SRTi 2.0 autom.  2x 605 SV 3,0,  3x 605 2,0, 405 Mi16,  4x 505 D, 4x 505 B, 3x 504 D, 3x 504 B, 106 XN 1,4, 306 1,6 style,307 1,6 autom, 7x Opel, 6x Fiat, 3x Ford, 3x Commer, Skoda,Warre , Datsun , VW LT 28 retkiauto ja VW LT 35 retkeilyauto. J5 2,5 TD matkailuauto, VW-MAN 5,7 D asuntoauto. Iveco 2.5 TD 35-10 Matkaaja  Asuntoauto.

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #3 : 27.08.2010, 23:37:52 »
Minulla vaihteisto elää aivan omaa elämäänsä, olen jo alkanut epäillä että sillä olisi kuukautiskierto. Jonakin päivänä on niin perusteellisen kulmikasta meno, varsinkin 4:ta 5:lle, välillä (kuten viimeinen 2 viikkoa) on niin suloista ja sujuvaa. Monoa kun antaa vaihde/vaihde manuaalilla niin tasoittuu aina joksikin aikaa. Siksi kyselen jos jotain olis tulossa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #4 : 28.08.2010, 06:08:29 »
Hehkuttaako tämä kone myös käynnistyksen jälkeen?

Käsittääkseni kaikki HDi-moottorit hehkuttavat myös käynnistyksen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2011, 12:37:11 kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tomba86

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #5 : 07.03.2011, 13:13:45 »
Ongelma:

Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi.

Menee varmaan kohta vetarit vaihtoon. Ravistaa kiihdyttäessä. Samaten viime huollossa huomasivat että muutama hehku oli pimeänä, ja vaihtoivat ne. Työn vaikeudesta ei ole tietoa, mutta laskun perusteella ei hirveän vaikea.

Ratkaisu:

Tärinään auttoi vetoakseleiden vaihto (Automaa Tampereella muistaakseni noin 1400 e).

TEMP_ARKISTOON
C5 Aircross Hybrid

hannuli

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #6 : 11.09.2011, 21:24:15 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi.

Päivää vaan kaikille Peugeot tietäjille. 12 vuoden saksalaisautoilun jälkeen tapahtui jotain kummallista ja taloon tuli Peugeot. Ensivaikutelma autosta on todella positiivinen, tosin muutamia pikku puutteita autosta kyllä löytyy.

Varsinainen ongelma on seuraava: kun kiihdyttää hieman reippaammin, etenkin jos pyörät on hiemankin käännettynä, tuntuu autossa (ratissa) melko voimakas tärinä. Olisiko veikkauksia mikä tämän aiheuttaa? Jos on, minkähänlaisen kustannuksen moinen vamma mahtaa omistajalle aiheuttaa?

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #7 : 11.09.2011, 21:34:04 »
Tärinän syytä on haettava vetoakseleista.

hannuli

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #8 : 21.09.2011, 12:15:40 »
Käytin auton merkkiliikkeessä huollossa ja pyysin heitä tarkistamaan miksi auto täristää. He veikkasivat ohjaustehostinta tai tehostimen linjassa (?) olevaa venttiiliä joka saattaa olla jumissa. Käytin auton myös toisella Peugeot-expertillä joka antoi saman tuomion: ohjaustehostin.

Kuulostaako tämä loogiselta vialta teidän kokemuksienne pohjalta? Itse alan jo uskoa siihen kun ajaessa, ratti aavistuksen käännettynä, kiihdyttää niin tärinä tuntuu mutta suoraan ajettaessa ei juurikaan. Myös tyhjäkäynnillä kun kääntää rattia varovasti on havaittavissa pienen pientä värinää ratissa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #9 : 21.09.2011, 19:41:57 »
Riippuu 'tärinästä' - jos se on 'hydraulityyppistä värähtelyä', niin kenties vika jossain ohjaustehostuksen venttiilistössä, mutta kuvaamanne oireen perusteella ensiksi kyllä tarkistaisin vetonivelet.


zaafrane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #10 : 21.10.2011, 16:12:37 »
Taas löytyi uusi vika ! Epätasainen käynti kylmänä ja nykiminen tasaisessa ajossa taisi loppua kun irroitin EGR-venttiilien (2kpl) johdot. Huollossa näytti lyhytaikaista vikaa, mutta ei kummassa venttiilissä. Osat aika kalliita, ei viitsi molempia vaihtaa jos toinen ei toimi kunnolla. Mitähän haittaa tästä on kun ei ole EGR:t kytketty ?
nyt: C8 3.0 aut. 807 2,0 aut ,806 2,0 aut., J5 2,5 TD EuraMobil.
entiset:807 2.0 aut  607 HDi 2,7 V6 aut.,607 HDi 2.2 aut. 406 STHDi 2.0 GW 7h,  406 ST 2,1 GW 7h, 605 SRTi 2.0 autom.  2x 605 SV 3,0,  3x 605 2,0, 405 Mi16,  4x 505 D, 4x 505 B, 3x 504 D, 3x 504 B, 106 XN 1,4, 306 1,6 style,307 1,6 autom, 7x Opel, 6x Fiat, 3x Ford, 3x Commer, Skoda,Warre , Datsun , VW LT 28 retkiauto ja VW LT 35 retkeilyauto. J5 2,5 TD matkailuauto, VW-MAN 5,7 D asuntoauto. Iveco 2.5 TD 35-10 Matkaaja  Asuntoauto.

taantoku

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #11 : 22.10.2011, 19:24:30 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi (automaatti).

Minä käytin myös merkkihuollossa omaani koska kiihdytyksessä ravistusta sekä tärinää ilmeni. Vaihdatin vaihteisto öljyt ja pyysin tutkimaan syytä oireisiin. En saanut oikein tyhjentävää selitystä missä vika olisi mutta päivittivät moottorin ohjauksen ohjelman joka vaikuttaa kuulemma käyntiin pienillä kierroksilla. Nyt en osaa sanoa kumpi auttoi vaihteiston öljyn vaihto vai moottorin ohjelma mutta ravistus/tärinä on vähentynyt huomattavasti. Täytyy vaihdattaa öljyt vielä toistamiseen vaihteistoon kun autolla on ajettu jo 260 000 km.

Ohjauksen nykiminen käännettäessä väheni/katosi kun vaihdoin ohjaustehostajan öljyt ja pesin suodattimen joka on säiliössä täyttö korkin alla vihreä putkimainen.

macis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
  • Tekniikan riemuvoitto!
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #12 : 28.03.2015, 16:07:14 »
Ongelma:

Auto: 2004 607 3,0 V6 (automaatti, 207 000 km).

Itse huomasin tärinää, joka on ilmaantunut nyt yllättäen. Se esiintyy oikealta puolelta selvästi ja 70-90 km/h -kiihdytyksessä tai jyrkässä nousussa tasakaasulla. Se tuntuu auton korissa, mutta ei ratissa lainkaan. Epäilin ensin oikeaa vetoakselia ja tripoid-niveltä, koska se kuumassa joutuu olemaan. No, avasin alkuperäisen tehtaan suojakumin (täysin ehjä ja virheetön). Sisällä oli enää hyvin vähän tavaraa jäljellä, mutta rikki siellä ei ollut mitään. Minkäänlaista välystä en huomannut.

Puhdistin nivelen perusteellisesti paineilmaa ja rättiä käyttäen. Suojakumin puhdistin jarrukliinerillä ja kuivaten sen rätillä. Sitten uudet MoS2-rasvat sisään ja laadukkaalla klemmarilla kumi paikalleen. Vapina ei loppunut ollenkaan.

Jatkotutkimuksissa huomasin, että moottorin oikealla puolella oleva kierronestotanko (1806 45) on hyvinkin väljä ja se ainakin antaa moottorille laajat liikeradat, kun kaasuttaa tai jarru päällä painaa kaasua. Mitä mieltä olette? Aiheuttaako noin väljä tanko myös sen vapinan tietyllä nopeusalueella? Vetarin tykytys vaikuttanee pyörään ja sen kautta myös ohjaukseen ja rattiinkin, joka siis minulla on täysin vapinaton. Myös alatukivarren puslat ja raidetangon pää ovat kunnossa. Minun järkeni sanoo, ettei muualta enää vikaa voi etsiä.

Ratkaisu:

Auto sai oikealle puolelle uuden tehdaskunnostetun vetoakselin. Siihen loppui täristys kiihdytettäessä. Auto kulkee kuin kissa jälleen. Vetoakselin tripoid-nivel on ihan pakoputken vieressä, joten siinä syy, miksi rasvat häviävät sieltä. Opetus: nivel kestää, kun sen avaa ja laittaa sinne uudet rasvat jatkossa. Ehdotan 60 000 km sopivaksi väliksi. Soisi asian tulevan huolto-ohjelmaankin. Tämä asia ei ole siis myytti vaan tosiasia.

TEMP_ARKISTOON

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #13 : 30.03.2015, 09:06:15 »
Minun 607 ravisti kiihdytettäessä, mutta ohjauspyörä ei. Luulin siitä kirjoittaneeni mutta en löytänyt, vika kuitenkin oli sisemmässä vetonivelessä joka vaihdettiin tehdas kunnostettuun.

macis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
  • Tekniikan riemuvoitto!
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #14 : 30.03.2015, 09:23:16 »
Kiitos vastauksesta. Loppujen lopuksi itsekin tulin siihen tulokseen että vetari sen on oltava ja tripoid nivel. Oli se niin kuiva vaikka kumi ehjä niin on vioittunut pakosti. Laakerit sielä sisällä ehjät mutta väljät.
Suosittelen että 100 000 kilomerin välein tai useamminkin kannattaa se sisempi oikea tripoid avata ja uusia rasvat. Se on selvää säästöä.