JPL:n aktiivisen muistuttamisen johdosta, kirjoitellaan ensimmäisen 1000 km kokemukset.
- automalli: 508sw
- korimalli: Farmari
- vuosimalli : 2020
- varustelutaso: Allure
- polttoaine: Bensiini + sähkö
- vaihteisto: Automaatti
- moottori : Hybrid225
- mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
- ajomäärä: 1000 km
- Renkaat: Nokian R3 kitkat 215/55 R17
Ensimmäinen käyttökokemusten summaus omasta 508sw hybridistä.
Plussat:
+ Auto on mukava ja hiljainen, eikä ylimääräisiä nitinöitä, kolinoita, suhinoita tms ole kuulunut.
+ Ylipäätään ajokokemuksessa ei ole ylimääräistä draamaa, vaan lähinnä lukemat nopeusmittarissa kasvavat kun kiihdyttää. Ei vetelyjä tai meteliä.
+ Jo Allure tasolla sisusta on siisti ja nykyaikaisen tuntuinen
+ Ensimmäinen auto, jossa ratin kehä ei blokkaa puolta mittaristosta. Olen 192 pitkä ja tykkään pitää rattia alhaalla. Normaalilla sisustalla tämä on yleensä ongelma.
+ Digitaalinen mittaristo vakiona. Silläkin uhalla että se näyttää vähän videopeliltä klassikoiden ystävälle, mittaristoon ilmestyvä navigaattori on kyllä kätevä.
+ Hybridin laturi on hieman perinteistä ripeämpi. Jos jostain löytää 32 A latausaseman, saa autonsa nopeammin ladattua.
+ 5 vuoden takuu
+ Edulliset huollot tai huolenpitosopimus (edellinen auto oli MB E-class, jolla ei alle 2000€ vuosia tullut yhtäkään. Eikä siinä siis ollut mitään isompaa vikaa)
+ Sähköllä pääsee PK-seudulla käytännössä kaikki ajot, vaikka range talvella onkin paljon mainostettua pienempi
+ Auton lämmitys appsilla etukäteen on todella kiva ominaisuus. Ja toimiikin lähes aina.
Miinukset:
- Takapenkin tilat ei ole isot. Se on toivottavasti tullut selväksi jo aiemmin, jos tätä mallia harkitsee. Harvemmin istun itseni takana kun ajan, mutta kun sitä on käytetty kriteerinä aiemmin, niin en mitenkään mahtuisi itseni taakse. Eikä kyse ole siitä, etten saisi mukavaa asentoa, vaan vasen polvi jää etupenkin ja oven väliin, eikä ovea saa kiinni
Luonnollisesti kuskin asennosta tinkimällä tämäkin korjaantuu, ja mahdun takapenkille ihan hyvin kun otin penkkiä ylös ja eteenpäin haluamastani ajoasennosta.
- Taustapeili tulee näkökenttään. Tämä tuntuu olevan PSA:n perisynti. Autot lienee suunnittelee joku 170 senttinen, koska lyhyemmillä tämä ei kuulemma ole ongelma. Itse joudun laskemaan penkin täysin alas, jotta taustapeili ei olisi ihan keskellä tuulilasia. Siltikin se aiheuttaa ikävän katveen etu-oikealle.
- Pilareiden katveet. A- ja B-pilarit aiheuttavat myös melko ison katveen. B-pilari osuu suoraan sivulleni, kun ajoasento on hyvä. Tämä luonnollisesti tekee kuolleen kulman kurkkaamisesta hieman haastavampaa. Ylipäätään näkyvyys ulos autosta ei ole kovin hyvä. Paksut pilarit, matalat ikkunat ja tuo taustapeili syövät ison osan näkyvyydestä.
- Sisätilan laajennettu tunnelmavalaistus. Eli mukitelineen valo, on hieman pettymys tuon hienon myyntinimen jälkeen. Joissain autoissa on myös todella tyylikkäät valaistukset.
- Sähköinen toimintamatka. Kokemukseni on nyt vain tältä talvelta. Mutta säännöllisesti range on 28 - 30 km. Tähän pääsee kun auto lähtee lämpimästä tallista ja kaapeli kiinni on sisätila lämmitetty valmiiksi. Mielestäni ei olla lähelläkään lupailtua 47-52 km tasoa. Ehkä sitten keväämmällä.
- Kylkien kuraantuminen. Auto sotkee itsensä todella nopeasti. Eteen laitetut roiskeläpät hieman auttavat, mutta niidenkin ohi tulee kattoon asti kuraa hyvin helposti. Farmarissa luonnollisesti myös takapää on kuran peitossa jatkuvasti.
- Etupenkkien reisituen säätö puuttuu. Tähän olisin halunnut AGR jakkarat, mutta niitä ei tarjouksessa olleisiin Allure malleihin saanut edes rahalla. Saisikohan jälkiasennuksena
- Uuden auton maalipinnassa oli virheitä, jotka näyttivät märkään lakkaan lentäneiltä kärpäsiltä. Myyjän korjaus oli lähinnä kelvoton, mutta onneksi on muitakin firmoja maalipinnan kunnostamiseen.
- MyPeugeot app. Sillä saa yleensä lämmityksen päälle, kunhan pitää kielen englannissa. Samoin päivityksistä saa lähetettyä itselleen linkin. Muuten täysin turha, epäluotettava ja syö paljon akkua. Pääosin appin tiedot ovat puutteellisia tai väärin.
- Käyttöohjeet. Auton mukana tullut käyttöohje ei tunne hybridiä lainkaan. Netistä kuulemma löytyy jotain siihenkin. MyPeugeot app:n käyttöohjeet lähinnä listaa löytyvät varusteet ja päivityksen myötä lienee jo suurimman osan varoitusvaloistakin. Esim tieto siitä, että hybridiä ladatessa tulee johto kiinnittää ensin laturiin ja sitten autoon, tai ensin autoon ja sitten pistorasiaan, annettiin suullisesti auton luovutuksessa. Manuaaleista sitä en ole löytänyt. Mainittakoon nyt, että auton mukana tulevalla laturilla pitää ensin kytkeä kaapeli autoon. Latausasemalla puolestaan ensin asemaan.
-Keskinäytön käyttölogiikka. Sain vahingossa vaihdettua autoni kieleksi Ranskan. Tämä, kun yritin luoda käyttäjäprofiilin. Menin profiileihin, valitsin profiili1, jota ajattelin muokata. Profiilin valinta vaihtoi koko auton mittaristoa myöten aidoksi Ranskattareksi.
- Ohjaustunto. Tai pitäisi kai sanoa sen puute. Ainakaan kitkarenkailla ei ole mitään käsitystä mitä alla tapahtuu. Tämä on toki kääntöpuoli tuosta mukavasta ja hiljaisesta kyydistä, mutta tuntuu että parempiakin kompromisseja olisi voitu tehdä. Sport asetus ei ainakaan paranna tilannetta.
"Toivottavasti korjaantuu joskus huollossa"
-- Sähköajon mahdollisuus poistui autosta 5 päivää sitten. Polttomoottori ei sammu missään välissä, vaikka olisi lämmin kone, akku täynnä ja lämmin talli. Aiemmin näissä tilanteissa auto sammutti polttomoottorin heti pysähtyessään, ja käynnistyi lähes aina suoraan sähköllä.
-- Satunnaiset yllättävät tehonlisäykset. Kun sähköajo vielä toimi, tuntui että polttomoottorin käynnistyessä sen tehot ohjattiin suoraan renkaille. Tämä kun yhdistetään siihen, että moottori pitää kierrokset parin tonnin tietämissä hetken aikaa käynnistyessään, tulee etupyörille yllättäen aika paljon lisää vetoa. Kaksi kertaa tämä ehti tapahtua liukkaassa mutkassa, jolloin oli todella lähellä mennä auto kanttareille. En mitenkään usko auton läpäisseen minkäänlaista turvallisuustestausta tuollaisena, joten toivin ja yritän vähän uskoakin että tämä korjaantuisi huollossa. Koeajamassani yksilössä en huomannut tätä piirrettä.
Tuota testaillessa koitin varovasti antaa autolle kierroksia vaihde vapaalla. pintakaasulta siirryttäessä kone selvästi tukehtuu hetkellisesti. Ehkä tässä olisi kyseessä jonkun anturin huono toiminta.
--Pyyhkijöiden auto-asentoa ei voi käyttää. Huollosta sain kehotuksen lotrata lasolia myös silloin kun sitä ei tarvitsisi. En tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa, mutta ihan vakavissaan vaikuttivat olevan. Jossain muissa automerkeissä tämän voi korjata kalibroinnilla. Ehkä kokeilen jotain toista huoltoliikettä.
-- Keskinäytön käännöskukkaset lienee jo tuttuja, mutta mainitaan nekin.
-- takaluukku on asennettaessa jäänyt vinoon. Vasen puoli menee noin 5 mm sisemmäksi kuin viereinen paneli, ja vasen puoli on myös katon tasalla alempana kuin katto sen vieressä. Oikealla puolella linjat ovat kuitenkin samalla tasolla.
- Ohjauksen kulmikkuus pienillä nopeuksilla. Olen koittanut seurata tapahtuuko tätä vain sähköllä ajaessa, vai myös polttomoottorin käydessä. Mutta ohjauksessa on selvästi pykälät ainakin sähköllä ajettaessa. Autoa pystyisi ajamaan silmät kiinni, kun tietäisi että seuraavaan mutkaan pitää kääntää kaksi naksua ja sen jälkeen kolme naksua. Tätäkään en huomannut koeajamassani yksilössä, joten ehkä tähän on joku päivitys joskus saatavilla.
"Ihan ok" kategoria:
- Full LED valot on todella hienot, mutta valoteholtaan ne tuntuu olevan "ihan ok". Paljon huonommat kuin mersun ILS ledit, jotka ei nekään ole matriisivalot.
- Takakontti on ihan ok tasoa. Tämäkin paljon pienempi kuin E-sarjan farmarissa, jossa kontin lattian alla oli pari sataa litraa tilaa ja loputtoman kokoinen kontti. Toki pösö on 13 senttiä mersua lyhempi, mutta se on jo hukattu sisätiloissa, joten olisi voinut olettaa takakontin olevan isompi.
-
Auto on mielestäni varsin hieno sisältä ja ulkoa.
Kun kaikki toimii, olen ollut autoon pääosin tyytyväinen.
Huono näkyvyys, pienet takatilat ja mainostettua lyhyempi sähköinen range välillä ärsyttävät.
Myös nuo "toivottavasti huollossa korjaantuu" osat muuttuvat erittäin ärsyttäviksi, mikäli eivät korjaannu.