Auto: 2006 307 SW 2,0 (n. 200 000 km).
Vinkit olisivat nyt tervetulleita. Autosta katkesi oikea etujousi, joten eteen vaihdettiin molemmat jouset ja yläkääntölaakerit. Jouset Bilsteiniltä, yläpään kilkkeet alkuperäiset. Jousissa letkunpätkät viimeisessä kierteessä. Työ tehtiin merkkiliikkeessä.
Osien vaihdon jälkeen vasemmasta etukulmasta kuului kolinaa ja auto vietiin takaisin pajalle. Ennen osien vaihtoa auto ei kolissut. Pajalla totesivat, että kallistuksenvakaajan pystytanko olisi väljä ja se olisi kolinan lähde. En vaihdattanut sitä, vaan ajattelin vaihdella molemmat tangot keväällä renkaanvaihdon yhteydessä. Tämän jälkeen käytin auton katsastuksessa, jossa tutkivat kaikki nivelet tarkasti kolinan takia. Katsastusinssi päätyi siihen, että uloimmat raidetangon päät ovat väljät, mutta koiranluista hän ei vikaa löytänyt.
Vaihdoin eilen uloimmat raidetangon päät ja koiranluut, mutta kolina jäi. Nyt kaivattaisiin vinkkejä mitä lähteä seuraavaksi tutkimaan, kun merkkiliike ja katsastusinssi on jo kertaalleen haksahtanut väärään diagnoosiin. Sekin on toki mahdollista, että vaihdetut osat olivat viallisia, mutta lähtisin siitä oletuksesta että ovat ehjiä. Vaihdetut osat olivat Sasic -merkkisiä.
Kolinaa kuuluu terävissä töyssyissä, esim. asfaltilla olevista railoista. Kolina kuulostaisi tulevan iskarin yläpäästä.