Kirjoittaja Aihe: 306 - Automaattivaihteiston tyyppi  (Luettu 2700 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KIZHDI

  • Vieras
306 - Automaattivaihteiston tyyppi
« : 04.05.2007, 09:11:52 »
Auto: 1998 306 1,8 XR (porrasperä, 8 vent.).

Mikäs se vaihteiston tyyppi mahtais olla, kun ei ole kokemusta noista. Sen verran on selvinnyt, että neljä vaihdetta eikä mitään erikoisuuksia(itseoppiva tms.). Tuollaisen yks lähisukulainen osti, kun oli tarvetta automaattiautolle ja nyt pitäis tehdä perushuolto; mitään tietoa laatikon öljyn/suodattimen vahdosta ei ole ja ajokm. on 110 000.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 306 - Automaattivaihteiston tyyppi
« Vastaus #1 : 04.05.2007, 13:04:15 »
Saattaa olla ihan tuo ZF 4HP14, mitä myös 405:sessa on käytetty. Oli kai noita jollain toisellakin vaihteistolla varustettuja, muistaakseni löytyivät 306:sen omasta käyttöoppaasta.

Suodatin on vaihteiston öljypohjan alla, se pitää vaihtaa viimeistään 200tkm paikkeilla. Oikean suodattimen saa tarvikeliikkeestä tilaamalla, kun tietää vaihteiston 10-numeroisen tyyppinumeron. Ilman sitä numeroa ei kuulemma suodattimien maahantuoja osannut lähettää varmasti oikeaa mallia.

Jarrupanta kannattaa säätää/säädättää ajoissa, ettei suttaa pilalle.

Öljyt kannattaa vaihtaa - varsinkin jos ei ole tietoa vaihdoista - pari kertaa peräkkäin n. 500km välein. Öljynvaihdossa vaihtuu kerrallaan muistaakseni 2.5 litraa, kokonaistilavuuden ollessa 6 litraa. Öljyksi käytin itse Mobil ATF220:stä, tosin viimeisimmät vaihdot oli Castrolin ATF-öljyä, joka tuntui paremmalta tavaralta.

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 145
Vs: 306 - Automaattivaihteiston tyyppi
« Vastaus #2 : 04.05.2007, 18:27:37 »
Taitaa olla 98:ssa jo AL4 laatikko.
ZF:ssä vaihdekeppi liikkuu vain eteen ja taakse. AL4:ssä on kulissivaihde, jossa joutuu liikuttamaan keppiä myös sivusuunnassa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Automaattivaihteiston tyyppi
« Vastaus #3 : 04.05.2007, 18:39:26 »
306, vanhempi
306, uudempi

Noiden tietojen perusteella 1,8-litraisella 8-venttiilisellä XU7JP-koneella varustetussa vuosimallin 1998 autossa olisi 4HP14:

N5A 2 22B01A    AUTOMATIC GEARBOX   INJECTION XU7JP AND BVA 4HP14 AND REAR AXLE HYPOID GEARSET 17 X 65
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

antsu

  • Vieras
Vs: 306 - Automaattivaihteiston tyyppi
« Vastaus #4 : 04.05.2007, 20:16:12 »
Taitaa olla 98:ssa jo AL4 laatikko.
ZF:ssä vaihdekeppi liikkuu vain eteen ja taakse. AL4:ssä on kulissivaihde, jossa joutuu liikuttamaan keppiä myös sivusuunnassa.

Ei ainakaan mun autossa ole kulissivaihdetta vaikka AL-4 onkin.

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 145
Vs: 306 - Automaattivaihteiston tyyppi
« Vastaus #5 : 05.05.2007, 17:35:28 »
Ei ainakaan mun autossa ole kulissivaihdetta vaikka AL-4 onkin.

Minä olen ollut siinä uskossa että tuosta erottaa vaihteistot, mutta hyvä tietää että voi olla myös muutenkin.

Edit: Selasin mobile.de sivuilta 406:sia. Kaikissa -02 mallisissa oli tuo kulissivaihde.

KIZHDI

  • Vieras
Vs: 306 - Automaattivaihteiston tyyppi
« Vastaus #6 : 07.05.2007, 07:59:36 »
Se pienempi kuva on just kuin ukon autosta otettu eli keppi tosiaan liikkuu vain edes-takas (lienee siitä tullut sanonta liukukeppi).