Kirjoittaja Aihe: 407 - Nykii (HDi)  (Luettu 16735 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kale76

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #30 : 17.08.2015, 12:02:24 »
Kaikki kunnossa ja suodattimet uusittu. Aika kiva seurata kun mittarista kun tarkalleen tietää milloin nykii.

Jouna

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #31 : 15.02.2017, 08:10:09 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 HDi (DW10BTED4, AM6-automaattivaihteisto, DAM 10661).

Vaimo kävi kokouksessa ja ajoa kertyi noin 600km. Noin ensimmäisen 200km kohdilla auto nykäisi (rymähti) eka kerran. Tätä oli jatkunut säännöllisen epäsäännöllisesti. Vaimo oli luullut että vakkari oli taas kerran hypännyt kesken ajon pois pelistä. Mutta nykiminen jatkui. Luin auton kotiin saatuani vikakoodit ja laatikossa oli "speed sensor wire open circuit " jotain. Moottorin ecusssa sama. Otin vikakoodit pois ja koeajolla ei mitään. Mutta kävimme yhdessä noin 900km matkalla sen jälkeen ja jo alkumatkasta auto alkoi nykiä. Seurasin ajonaikaista dataa ja näin moottorin ecusta että aina kun nykäys tapahtui tippui nopeusmittarin data esim 106km/h 0km/h. Että mitähän v****a??? Tätä tapahtui taas säännöllisen epäsäännöllisesti. Nilkutimme söpön Kuopiossa Särkilahden A1 (AD??) huoltoon ja siellä korjausmies ei löytänyt automaattilaatikosta nopeussensoria koska sitä ei Mikkelin Citixen mukaan autossa pitäisi ollakaan. Ja vikakoodeja en saanut eka luvun jälkeen enää uudelleen esille. Korjausmies Kuopiossa käytti kampiakselin asentotunnistimen piuhaa irti ja laittoi sen takaisin. Sen jälkeen pääsimme yli 200km kotiimme oireetta. Ja vakionopeussäätimellä ei näyttänyt olevan nykimisen kannalta mitään merkitystä. Eli; voiko kyseessä todella olla kampiakselin asentotunnistimen pistokkeen kosketushäiriö? Kertaakaan ennen sen irtikäyttöä emme päässeet nykimättä edes lähelle 200km eteenpäin.

Edittiä: Auto de-egr defap.

TEMP_ARKISTOON

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #32 : 15.02.2017, 08:28:48 »
No eikös tuo nopeustieto tule autolle ABS-anturien kautta eli voisiko vika olla siellä?

Jouna

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #33 : 15.02.2017, 08:33:33 »
Niin voisi kuvitella :) Normisti jokainen ABS/ESP anturi/johto huutaa koodia juurikin ABS/ESP eculle jossa ei vikakoodeja tällä erää siis lainkaan. Laatikosta lähtevä nopeustieto tässä lienee se kysymysmerkki, luulisin ;) Citix kertoi että laatikko vie nopeusinfon hydraulisesti mihin sitten viekin... Hämmästyttää, kummastuttaa....

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #34 : 15.02.2017, 08:53:28 »
Tarkempi vikakoodi ja se millä laitteella tuo on luettu voisi auttaa pidemmän päälle. Eli onko kyseessä vaihdelaatikon jokin sisäinen mittaus vai todellakin auton nopeustieto. Se on ainakin varmaa, että auton nopeustieto siirtyy esim. laatikolle mutta siitä en olisi varma välitetäänkö laatikon anturitietoja sen kummemmin auton käyttöön. Laatikon ECU niitä tietysti käsittelee mutta meneekö siitä pidemmälle, epäilen.

Sellainen pointti vielä, että meillä oli pitkään alkavaa vikaa yhdessä takapyörän ABS-anturissa josta ei tullut lainkaan vikakoodia. Tämä kuitenkin aiheutti mm. sen, että joskus satunnaisesti nopeusmittarin viisari nousi auton ollessa paikkoillaan ja auto valitti käsijarrun päälläolosta (ihan oikein siis koska auto tulkitsi, että käsijarru on päällä auton liikkuessa)... Eli jos on mahdollista niin kannattaa nyt kuitenkin tarkistaa myös nuo ABS-anturidatat.

Jouna

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #35 : 15.02.2017, 09:15:42 »
PP2000 käytetty laite. Vikakoodia en tulostanut koska oletin sen tulevan vian yhteydessä uudelleen. Timppa, anturitiedot tarkastettu eikä niissä ollut mitään vikaa. Toki yksi oletus itselläkin oli eli juuri mitä sanoit; joku ABS- anturi tulossa tiensä päähän antamatta vikakoodia. Tosin aiemmin kun ABS sensori on mennyt pariin otteeseen ei vika ole ollut samanlainen.  Se tuossa ekassa viestissäni oleva vikakertomus oli siis laatikon ja moottorin ecun puolella sama mut pärkle kun se ei enää ole uusinut. Kampiakselin asentotunnistin ja sen liittimen oletettu kosketushäiriö nyt oli se mikä antoi ajomatkan yli sen 200km joten epäily heräsi. Kaikki voi siis olla mahdollista :) Päivitän tilannetta tarvittaessa ja kiitos Timppa71 vastauksistasi! :)

Jouna

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #36 : 17.02.2017, 09:31:58 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 HDi (DW10BTED4, AM6-automaattivaihteisto, DAM 10661)

Päivitystä aiheeseen. Toissapäivänä auto toimi kotoa lähtiessä noin 20km vaimon työpaikalle. Vaimo oli sammuttaessaan huomannut dieselin katkun auton ympärillä. Töistä lähtiessä ei auto enää käynnistynyt. Pääsin paikalle ja luin vikakoodit. Siellä oli vaikka mitä mutta tärkein oli seuraava; "Engine ecu, Permanent fault: Engine speed signal short circuit between two wires or open circuit" Kampiakselin asentotunnistin/ kierrosmittari (pajan bosch vikakoodinlukija oli myös antanut vian kampiakselin asentotunnistimelle) menee tänään pajalla uusiksi joten alkuperäinen kosketusvika epäilyni kampiakselin asentotunnistimen viasta ei kaukaa mennyt. Pistän edittinä tähän viestiin lopullisen tuomion ellei joku vastaa välissä :)
« Viimeksi muokattu: 17.02.2017, 09:36:17 kirjoittanut Jouna »

everton

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #37 : 17.02.2017, 10:39:01 »
Mulla vastaavassa autossa sammuilun, nykimisen ja rytkimisen aiheutti kampiakselin asentotunnistin. Oireilu oli aluksi harvinaista kunnes tiheni, antoi sekalaisia vikakoodeja kunnes lopuksi antoi tuon asentotunnistimen. 55€ merkkiliikkeessä uusi anturi.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #38 : 17.02.2017, 11:03:53 »
No niin, jälleen yksi hyvä esimerkki siitä kuinka tärkeätä on/ olisi saada riittävän tarkka kuvaus vikakoodista. Tämä "engine speed signal" ohjaa varmasti vianhaun paremmin kohdilleen kuin vain pelkkä "speed signal" tai "speed sensor", nuo jälkimmäiset kun voi tarkoittaa jo jotain muutakin ;)

Pääasia kuitenkin, että vika selvisi.

Jouna

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #39 : 17.02.2017, 11:25:11 »
Timppa; toki jos tuo mainitsemasi vikakoodi olisi näkynyt aiemmin niin kyllä olisin sen esille laittanut :) Mutta hyvä että se lopulta näyttäytyi niin selvensi asioita huomattavasti :) Odotan edelleen korjaamon soittoa...

Jouna

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #40 : 17.02.2017, 13:53:38 »
No niin. Ainakin toistaiseksi auto pelaa jälleen niin hyvin kuin 407 vaan voi :) Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu ja nyt sit ajellaan vähän aikaa peukut pystyssä :) Juurikin evertonin mainitsema "sekalaisia vikakoodeja" ennen auton lopullista sippaamista on todella ärsyttävä oire! Onneksi kuitenkin lopussa auto/ ohjelma antoi oikeaakin tietoa :)

abel

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #41 : 27.01.2018, 21:16:22 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi (AM6-automaattivaihteisto).

2.0HDi Nykii +3200-4000 RPM. Mistäs tuollaista vikaa lähtisi etsimään.. Normaaliajossa ei ongelmaa, mutta kun kiihdyttää kuin bensa-autolla ja täräyttää kierrokset kick-downilla korkealle niin noin 3200 jälkeen toisinaan jää junnaamaan kuin olisi rajoitin paukahtanut päälle. Tämä siis isoissa nopeuksissa. Paikaltaan lähtiessä ei ongelmaa ja pienillä vaihteilla repiessä ei ongelmaa..

Vaihtaa kyllä nätisti seuraavalle ja veto jatkuu kun kaasua keventää. Mutta ei  tuon tuollainen kuulu olla.. Kerran heitti depollution faultin ja speed limit faultin ,mutta siinä on ainoat näkyvät viat konetaulussa.

Vaimon käytössä ollut nyt pari viikkoa ja sanoisin kysymättä että kaupungin halvinta dieseliä tankissä, itse ostan aina prodieseliä.. jos sillä mitään merkitystä mihinkään on..

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #42 : 27.01.2018, 22:16:01 »
Pitäisi katsoa diagboxila nouseeko paineet yli 800barin noilla kierroksilla. Jos ei niin sitten vikaa todennäköisesti korkeapainepumpun kolmannessa männässä tai sen solenoidissa. Siinä kp-pumpun päällä.
Audi A4 Tdi Q

abel

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #43 : 28.01.2018, 00:06:38 »
Katsiiko tollasta solenoidia edes yrittää "herkistellä" vai suoraan pösöpajalle? Nyt just ei kiinnostaisi ylimääräiset rahareijät.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Nykii (HDi)
« Vastaus #44 : 28.01.2018, 09:08:31 »
Ihan ensiksi ennen toimenpiteitä kannattaisi kyllä lukea vikakoodit diagboxilla (pp2000) ja sen jälkeen livedataa niin saisi varmistuksen missä vika on. Eikös tuon pumpun kolmannen sylinterin deaktivointisolenoidivian pitäisi vaikuttaa myös käynnistymiseen? Kolmas mäntä kun on käytössä käynnistettäessä, sekä korkeilla kierroksilla. Tuolla välimaastossa sitten lepuutetaan.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’