Auto kävi tänään pajalla ja lämppärin kenno ja jäähdytysnesteet vaihdettiin. Voilá, kyllähän taas lämmintä pukkaa! Harvinainen vaiva, mutta voi hyvinkin yleistyä C3/C4/208/308/yms. -kannan ikääntyessä.
Ensin yritin saada kennon tilattua EBayn kautta, kun merkkiliikkeen hinta oli niin suolainen, mutta joulukuussa tehdystä tilauksesta huolimatta ei kennoa onnistuttu Suomeen toimittamaan ennen kuin kärsivällisyyteni loppui. Otin kennon merkkiliikkeestä, jossa myös vaihtotyön teetin. Hinta osineen ja selvittelytöineen neljänpuolensadan luokkaa, tosin liike tuli vähän vastaan kokonaishinnassa. Kenno on valmistettu Tsekissä ja etiketissä on sekä Pösön että Citikan logot, ns. alkuperäisvaraosa siis.
Sain vanhan kennon matkaani kun pyysin ja ensimmäiset huomiot olivat, että onpas pieni ja onpas ahtaat nestekanavat. Kennoalueen koko ilman päätyjä on vain 235x170x27 mm ja kennossa poikittain olevat vesikanavat (30kpl) ovat ulkomitoiltaan 27x1,5(!)mm. Siitä voi päätellä kanavan sisähalkaisijan olevan jotain millin luokkaa.
Eli ei kovin kummoista sakkautumista tai muuta epäpuhtautta kennoon tarvita, niin nestekierto häiriintyy. Kennon letkuliittimistä kurkistellessa ei mitään poikkeavaa näkynyt, mutta kennoon jääneen nestetilkan mukana ulos tuli kattilakiven näköistä vaaleaa ja lähes jauhemaista murua. Veikkaisin, että kyseessä on kalkki, tsuumailen vielä tarkemmin kunhan muhju on kuivahtanut; kaadoin liemen suodatinpaperiin, jotta näen onko siinä jotain kiintoainesta mukana
Vielä on todettava, että automaatti-ilmastoidussa autossa ei ole mitenkään helppoa havaita kennon vähittäistä tukkeutumista, kun lämpötilan säädintä ei tarvitse manuaalisesti kääntää isommalle. Vika tulee eteen vasta sitten, kun lämpöä tarvitaan enemmän kuin tukkeutunut kenno pystyy sitä luovuttamaan.