Kirjoittaja Aihe: 407 - Ohjaustehostin  (Luettu 83409 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #165 : 28.03.2014, 19:53:46 »
Auto: 2006 407 1,8.

Vaikka asiasta on paljon tekstiä en mistään löydä ohjeita kuinka tuo neste vaihdetaan oikeasti, paljonko sinne menee ja miten se ilmataan. Siitäkin on erilaisia ohjeita. Tehostin oireilee esim moottoritiellä kaistaa vaihtaessa yleensä vasemmalle.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #166 : 29.03.2014, 10:37:14 »
En osaa neuvoa nesteen vaihtoa, mutta ihmetyttää kuinka se oireilee motarin kaistanvaihdossa kun ei siinä tarvitse paljoa edes kääntää.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #167 : 29.03.2014, 10:48:47 »
Niin se vaan tekee eli ikäänkuin pökkää ja se tuntuu todella ikävältä kun ohjaus on kuin yhtäpuuta. Täällä on juttua samasta oireesta ja nimenomaan vasemmalle.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #168 : 29.03.2014, 13:54:53 »
Miltä näyttää jos kurkkaat täyttöaukosta. Missä pinta ja miltä neste näyttää. Tapahtuuko mitään nesteessä jos hitaasti kääntää laidasta laitaan?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #169 : 29.03.2014, 17:18:49 »
Kyllä sinne myyjä jo hieman lisäsi mutta ei vaikutusta. Ainakin se koeajon jälkeen vaahtosi mutta muuta en tiedä. Mutta haluaisin nyt kumminkin ne ohjeet nesteenvaihtoon ja oikeaan ilmaustapaan koska auto nyt kumminkin ostettiin ja jotain pitäisi kokeilla.Se vika nyt kumminkin ilmenee aina joskus ja  ajettaessa jonkin aikaa suoraan ja sitten vasemmalle käännyttäessä. Jos tie on mutkainen ei vikaa ilmene.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #170 : 29.03.2014, 18:52:16 »
En tunne mitään virallista öljynvaihtotapaa tuohon autoon, mutta eikö se onnistuisi kuten hihnakäyttöisenkin pumpun tapauksessa:

-paluuletku laitetaan tarvittaessa jatkoletkun kanssa keruuastiaan ja tulpataan paluuletkun yhde säiliöstä
-haluttaessa imetään vaikka ruiskulla säiliö tyhjäksi ja täytetään uudella nesteellä
-avustaja käynnistää auton ja alkaa käännellä ohjauspyörää reippaasti laidasta toiseen
-kaadetaan nestettä valmiiksi avatuista kannuista säiliöön siten, että pumppu ei ehdi vetää ilmaa linjastoon
-kun nestettä on tullut keruuastiaan riittävästi, sammutetaan auto, liitetään paluuletku takaisin säiliöön, täytetään säiliö ylämerkin läheisyyteen ja aloitetaan ilmaus
-vpera on muistaakseni kirjoittanut ilmauksesta ansiokkaita ohjeita foorumille, ideana on käännellä ohjausta laidasta laitaan auton käydessä, jotta ilma poistuu

En ota vastuuta onnistumisesta, koska en tunne oikeita työtapoja tuollaisen tehostimen kanssa toimittaessa. Mutta perinteisen tehostimen tapauksessa noilla suuntaviivoilla olen onnistunut. Pumppu imee sitten sitä nestettä aika vauhdilla, joten nesteen kaatajan ja moottorin sammuttajan on oltava alusta asti hereillä, ettei säiliö kurahda tyhjäksi kesken leikin.

Määrä on perinteisesti ollut ehkä noin 1,5 litran luokkaa. Uskoisin, että 2 litralla nestettä saat nesteet vaihdettua riittävässä määrin. Ehkä joku 407:n tunteva tarkentaa ohjeita.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2014, 21:23:12 kirjoittanut MJ »

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #171 : 29.03.2014, 19:25:32 »
Tässä oli jo aika hyvä yhteenveto asiasta. Keskusteluissa paljon asiaa mutta harvoista löytyy että minkä toimenpiteen jälkeen auto on toiminut. Ja mikä se aine oli mitä laitetaan, paikallinen pösö huolto kehotti laittamaan LDS joka citikan hyde neste.

turbofriik

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #172 : 29.03.2014, 20:26:36 »
Aivan turhaa hommaa täytellä/ilmailla yms. Ongelma/syy ei poistu. Käytät automaalla pumpun modifikaatiossa jossa ne muuttaa ton pumpun imuputken alemmas niin ongelmat loppuvat.

Piste.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #173 : 30.03.2014, 02:03:09 »
Tämän ketjun sivulla 7 taitaa olla kaikki mitä minulla on sanottavaa ilmaamisesta. Turbofriikin mainitsema modaus minkä joku on tehnyt itsekin (palstalla olevien kuvien kera) ilmeisesti auttaisi, mutta itselläni pitäisi olla ihan alkuperäinen tehostin enkä tuon 100tkm sitten tehdyn huolellisen lisätäytön ja ilmaamisen jälkeen ole enää ongelmaan törmännyt.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Vendange

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #174 : 03.04.2014, 20:25:43 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 (EW7A, DAM 10658 CJ/13.01.2006)

Pohdin vaahtoamis ongelmaa, ja tulin siihen tulokseen, että pumpun akselitiivisteen materiaali ei ole sopivaa kylmiin olosuhteisiin. Tiiviste kovettuu, ja pumppu imee ilmaa. Onko kellään tiedossa mistä saisi rikkonaisen tehostimen pumpun? Tiiviste olisi mahdollista testata pakastimessa. Jos tiivistemateriaali on sopimatonta, uuden tiivisteen teettäminen esim Erkin Tiivistekeskuksella olisi ihan läpihuutujuttu. Jos on tiedossa rikkonainen pumppu, voin selvittää asiaa. Seuraavat pakkaset ovat tulossa jo ensi talvena!

Matkustelia

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #175 : 17.08.2014, 16:45:47 »
Auto: 2009 407 1,6 HDi.

Missä on ohjaustehostimen max/min merkit öljylle? huolto kirja sanoo kylmänä tarkistettava.Mulla ainakin säiliössä pyörivä sihti jossa ei merkkejä, tuleeko öljyn olla puoleen väliin tuota sihtiä?

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #176 : 18.08.2014, 01:19:13 »
Auto: 2006 407 1,8 (EW7A, DAM 10658 CJ/13.01.2006)

Pohdin vaahtoamis ongelmaa, ja tulin siihen tulokseen, että pumpun akselitiivisteen materiaali ei ole sopivaa kylmiin olosuhteisiin. Tiiviste kovettuu, ja pumppu imee ilmaa.

Mites se ilma 'menee' matalammasta paineesta korkeampaan paineeseen - noup ja jos akselitiivste ei tiivistäisi, vuotaisi öljyä ulos. Pumpun akseli on paineenalaisessa tilassa.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #177 : 17.09.2014, 12:35:41 »
Meillä nyt 2006 hdi1,6 jossa ihan mekaaninen hihnalla käyvä ohjaustehostin. En ole ennen törmännyt,onko tämä ihan alkuperäinen vai liekö jälkeenpäin asennettu?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #178 : 17.09.2014, 13:05:10 »
Joissakin malleissa on perinteinen hydraulinen tehostin ja joissakin sähköhydraulinen: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=50819.msg211534#msg211534
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #179 : 27.12.2014, 22:03:52 »
Auto: 2005 407 SW 3,0 V6 Sport (automaatti, ES9A).

Ajattelin vaihtaa ohjaustehostimen nesteet. Menisi samalla kun pitää vaihtaa toinen klemmari tehostimen letkuun joka on taas alkanut vuotaa pakkasten tullen.

Peugeotin korjausohjeessa muuttuvatehosteisen, mekaanisen pumpun nesteet pitäisi vaihtaa niin, että säiliö tyhjätään sekä ohjausvaihteesta irrotetaan jokin putkiyhde jonka kautta öljyt valutetaan pois niin ettei auto käy. Ohjeessa on myös maininta, etta virrat pitää olla pois ja akku irti.

Vaikuttaa hankalalta, joten kysymys kuuluu: Onko kukaan tehnyt vaihtoa niin että neste/ öljyt on vaihdettu auton käydessä, vähän niin kuin "huutelemalla"? Vai voiko tuosta aiheutua ongelmia? Ei luulisi kunhan huolehtii, että säiliössä on jatkuvasti öljyä..?

Eikös tuo paksumpi letku joka menee tehostimen pumpulle ole "imuletku" ja ohuempi letku joka tulee öljynjäähdyttimen kautta takaisin säiliöön ole "paluuletku"? Molemmat linjat ovat kai aika matalan paineen alaisia? Ajattelin korvata tuon tehostimen säiliön väliaikaisella purkilla, josta uusi öljy pumpulle. Näin koska auton oma säiliö on jo irti ja pesty. Paluuletkuun hieman jatkoa ja vanhat öljyt tyhjään kanisteriin...