Kirjoittaja Aihe: 406 - Ilmastoinnin sisälämpötila-anturi  (Luettu 6662 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
406 - Ilmastoinnin sisälämpötila-anturi
« : 19.12.2011, 08:20:09 »
Auto: 2000 406 2,0 HDi 110 (RHZ, DW10ATED, automaatti-ilmastointi).

Onko kukaan purkanut? Se pikkuropeli ei enää pyöri ollenkaan, ja sisäilmaa saa nykyään pitää +2 lämpöisempänä kuin ennen.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin sisälämpötila-anturi
« Vastaus #1 : 19.12.2011, 10:04:45 »
Se on helppo purkaa, mutta vaikea korvata. Ostin pienimmän mahdollisen flektin mitä Partcosta sai ja siihen tein etuvastuksen jolla pudotin kierrokset jotta ääni miltei häipyi ja se toimi. Kannattaa kokeilla kääntää se anturinuppi ritilän ulkopuolelle, siis ohjaamon puolelle, oletan, että siinä kohdalla on riittävä ilmavirta luonnostaan.

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin sisälämpötila-anturi
« Vastaus #2 : 19.12.2011, 17:37:28 »
Auto: 2003 406 3,0 V6 SV (ES9J4S).

Miten ilmenee tuon puhaltimen "kuolema"? Oireileeko niin, että tuulilasiasennossa riittää lämpö, mutta AUTOmaattiasento ei toimi ilman lämpötilan kohotusta?
-Jarno

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin sisälämpötila-anturi
« Vastaus #3 : 20.12.2011, 08:17:55 »
Juuri tuollalailla se ilmenee, anturi ei saa oikeanlämpöistä sisäilmaa, siis tuulilasin viilentämää puhallusta alhaalta jolloin systeemi luulee ilman lämpimämmäksi kuin se todellisuudessa on. Oletko kokeillut putsata sitä pikku flektiä anturin yhteydessä, se saattaa lähteä pyörimään kun putsaat sen paineilmalla.

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin sisälämpötila-anturi
« Vastaus #4 : 22.12.2011, 10:56:51 »
Missä se tarkalleenottaen on tuo pieni puhallin?
-Jarno

ATS

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin sisälämpötila-anturi
« Vastaus #5 : 22.12.2011, 12:40:24 »
Kattovalo konsolissa, irroittamalla sen kattovalon ruuvarilla kampeamalla apumiehen puoleisesta päädystä. Sen jälkeen irroittamalla sen lampun yläpuolelta kaksi torx T20 -ruuvia saat sen kehikon kokonaan irti. Karttavalon vieressä on se musta tuuletin "mötikkä", säleikön kautta se imee ilmaa sieltä kabiinin puolelta.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Ilmastoinnin sisälämpötila-anturi
« Vastaus #6 : 22.12.2011, 21:21:23 »
Juuri tuollalailla se ilmenee, anturi ei saa oikeanlämpöistä sisäilmaa, siis tuulilasin viilentämää puhallusta alhaalta jolloin systeemi luulee ilman lämpimämmäksi kuin se todellisuudessa on.

Asialla ei tietysti ole paljon väliä korjauksen kannalta, mutta luulen syyn olevan se, että anturi ei saa lämmityslaitteesta tulevaa lämmintä ilmaa, ja luulee auton olevan kylmempi kuin on. "uijui" sanoikin, että lämmitintä on pidettävä pari astetta lämpimämmällä kuin normaalisti. Anturi on katossa talvisin viileiden rakenteiden sisällä, ja puhallin puhaltaa toimiessaan lämmitettyä sisätilojen todellista ilmaa anturille.

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin sisälämpötila-anturi
« Vastaus #7 : 22.12.2011, 21:32:11 »
Puhallin pyörii. Sitä ei normaalisti vaan hoksaa, kun ei seisota paikallaan virrat päällä auto sammuksissa. Mutta joku vika saattaa tuossa olla, kun oireet on tuollaiset. Lisätään tasaisen laadun parannuslistalle... Mahdollisesti termistori rikki /huono juotos/liitos jossain.

EKA406

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin sisälämpötila-anturi
« Vastaus #8 : 13.01.2012, 22:41:24 »
Auto: 2003 406 2,0 ST Executive (EW10J4).

Minulla tuo pikkupuhallin on ruennut kylmänä pitämään "rolisevaa" ääntä, häipyy lämmetessään. Liekö kapistuksessa laakereita, auttaneeko ulkopuolinen voitelu?

antti00

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin sisälämpötila-anturi
« Vastaus #9 : 26.12.2012, 18:25:23 »
Auto: 2004 406 3,0 V6 Executive.

Taitaa mennä tämän ketjun aihealueeseen kun näyttäisi samaa "ongelmaa" olevan.

Eli ensinnäkin auton lämpeäminen, lämpömittari ei nouse vielä 10 kilometrinkään ajon jälkeen täysin 90 asteeseen eli ohjaamoon ei kuumaa ilmaa tule tuona aikana. Joku aika sitten termostaatti ja lämpötunnistin vaihdettu. Toki sitten kun kone pääsee sinne 90 asteeseen, niin ei jäähdy vaikka millaista ajoviimaa tulisi.  Haaleaa alkaa käsisäädöllä puhaltamaan jo ihan parin kilometrin jälkeen.

Ja se automaatti-ilmastointi, itse en näillä talvekeleillä pysty lähes koskaan alle 24 asteen pitämään pyyntiä, koska muuten auto ei lämpene tarpeeksi, hyvä jos tuollakaan. Ei pitäisi ilmeisesti mikään ominaisuus olla, koska ajelin jokin aika sitten hieman vanhempaa samanlaista autoa 2.0 koneella, ja siinä taas 20 asteen pyyntilämpötila lämmitti auton todella lämpimäksi, plus sitten se, että moottori lämpesi muutamassa kilometrissä 90 asteeseen.

Mahdollisia vikakohtia kaivataan?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 406 - Ilmastoinnin sisälämpötila-anturi
« Vastaus #10 : 27.12.2012, 17:46:43 »


Tuossa on ilmastoinnin anturit, lienee joku niistä "viallinen". Kokeile nyt aluksi ainakin puhdistaa se kattovalaisimen vieressä oleva sisälämpöanturi.

Ootko käyttäny viimasuojaa autossa? Ei V6 lämpeäkään ihan niin nopeasti kuin pienempi kaksi litrainen, mutta vastaavasti jäähtyy myös hitaammin. Oma V6 puhaltaa haaleeta kun lämmöt n. 40 astetta (2km ajoa pakkasella). Tosin se pitää säätää käsin, automaatti ei vielä silloin pahemmin puhaltele. Automaatilla nostaa lämpötilan toivotunlaiseksi oikeestaan vasta kun öljytkin on lämmenny kunnolla.

Varmistetaan vielä että katsoit varmasti veden lämpötilaa, et öljyn?
« Viimeksi muokattu: 29.03.2013, 01:25:24 kirjoittanut ToniL »
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

antti00

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin sisälämpötila-anturi
« Vastaus #11 : 27.12.2012, 19:11:36 »
Joo näin on, eli kun puhuin moottorin lämpötilasta niin tarkoitin veden lämpötilaa. Ja en ole käyttänyt viimasuojaa, koska lämmettyään kone pysyy lämpimänä eikä jäähdy viiman takia. Kuinka kauan sulla buusba menee että oma V6:sesi lämpenee 90 asteeseen, kun pakkasella lähdet liikkeelle ilman esilämmitystä? Mietin että onko tuo normaalia että itselläni kestää jopa yli 10km matkan? Ja lämpeneekö sun auto kunnolla lämpimäksi sillä 20-22 pyynnillä?

Ilmeisesti tuo kattovalon sisälämpötila-anturin toimimattomuus voisi aiheuttaa tuota että pitää säätää pyynti paljon korkeammalle?

Ja vielä hölmö kysymys, kun en tuota kuvaa näköjään osaa tulkita kunnolla, missä kaikkialla nuo anturit sijaitsevat? Yksi kojelaudan keskellä ja yksi kattovalossa, ja ilmeisesti apukuskin peilin kohdalla yksi?

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - Ilmastoinnin sisälämpötila-anturi
« Vastaus #12 : 27.12.2012, 20:04:10 »
Apukuskin peilissä on ulkolämpötila-anturi, jos ulkolämpötila näkyy oikein keskikonsolin näytössä se on ehjä.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

antti00

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin sisälämpötila-anturi
« Vastaus #13 : 27.12.2012, 20:14:45 »
Kiitos tiedosta, ulkolämpötila näkyy oikein, eli se on kunnossa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastoinnin sisälämpötila-anturi
« Vastaus #14 : 27.12.2012, 21:30:50 »
missä kaikkialla nuo anturit sijaitsevat? Yksi kojelaudan keskellä ja yksi kattovalossa...

Kojelaudan keskellä oleva anturi (osa 3) on ns. aurinko-anturi, ilmastointi-laite hyödyntää tätä.

Nuo kaksi muuta ovat lämmityslaitteen ja höyrystinkennon lämpötila-antureita. Kattokonsolin anturissa on pieni puhallin joka kierrättää anturi-elementin lävitse ilmaa, mitaten ohjaamon sisälämpötilaa.