Kirjoittaja Aihe: 607 - Öljyt tulivat ulos ja moottori sammui (EW12J4)  (Luettu 16096 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

2001-607

  • Vieras
Auto: 2001 607 2,2 (automaatti).

Pakkasta -27 C, syttyi öljynpaine valo ja auto kehoitti pysähtymään, ennen kun löytyi turvallinen paikka (n. 1 km), kone sammui veto päällä, ikävä ääni koneesta, laatikko N:lle rullaus "hyvään" paikkaan. Pelti auki ja mitä nyt pimeässä voin nähdä niin öljyt ulkona koneesta... Jäätyikö huohotin? Minkämoista remonttia ja kustannuksia on odotettavissa. Pahin skenaario? Vastaavia kokemuksia?

Auton historia tiedossa ja nyt kilometrejä 157 000. Ennen tätä ei ole ollut mitään ongelmia ko. auton kanssa. Mitä on järkevää tehdä tällaiselle vähän ajetulle -01 mallin 607:lle tällaisessa tapauksessa? Korjata vai paalata? :-(

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 607 - Öljyt tulivat ulos ja moottori sammui (EW12J4)
« Vastaus #1 : 14.02.2011, 09:26:06 »
Ikävä kyllä jos öljynpaineen valo on syttynyt niin moottorin täystuho on aika todennäköinen. Jos näin on päässyt käymään pääsee helpoimmalla jos löytää jostain koko moottorin.

405_rules

  • Vieras
Vs: 607 - Öljyt tulivat ulos ja moottori sammui (EW12J4)
« Vastaus #2 : 14.02.2011, 10:25:49 »
Tiedän tapauksen, jossa mies ajoi autolla vaikka autossa paloi öljynpainevalo juuri tuon kilometrin matkan, ennenkuin pystyi turvallisesti pysäyttämään. Koneesta löytyi 2 dl öljyä. Eikä kone mennyt hajalle. Kyllä oli paha mieli sillä hetkellä  ;)
Tiedän myös tapauksen, jossa tyttö oli ajellut öljynpainevalo vilkkuen 2 viikkoa, ennenkuin pääsi korjaamolle. Silloinkin kone kesti, joten turha etukäteen maalata pirua seinälle.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2011, 10:30:04 kirjoittanut 405_rules »

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 607 - Öljyt tulivat ulos ja moottori sammui (EW12J4)
« Vastaus #3 : 14.02.2011, 10:42:03 »
Tuossa aloittajan tapauksessa varmasti pahin on tapahtunut, jos moottori on sammunut veto päällä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

405_rules

  • Vieras
Vs: 607 - Öljyt tulivat ulos ja moottori sammui (EW12J4)
« Vastaus #4 : 14.02.2011, 10:53:49 »
Niinpä tosiaan luki, jokin ajatuskatkos tuli kun en sitä huomioinut.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 607 - Öljyt tulivat ulos ja moottori sammui (EW12J4)
« Vastaus #5 : 14.02.2011, 11:11:11 »
Kyllä se oli "siinä", tuon koneen taru. Melko varmasti.

2001-607

  • Vieras
Vs: 607 - Öljyt tulivat ulos ja moottori sammui (EW12J4)
« Vastaus #6 : 14.02.2011, 14:38:10 »
No niin... Mistä vaihtomoottori tilalle ? laittakaas linkkejä / vinkkejä hintoja jne... 2001 EW12 koneen yhteensopivuus uudempien kanssa ? 

Vai kandeeko vanhaa edes yrittää korjata ?

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 607 - Öljyt tulivat ulos ja moottori sammui (EW12J4)
« Vastaus #7 : 14.02.2011, 14:41:16 »
Sulata nyt ekaks se, öljyt sisään ja testi.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 607 - Öljyt tulivat ulos ja moottori sammui (EW12J4)
« Vastaus #8 : 14.02.2011, 15:11:23 »
Itselläni kävi vuosia sitten vastaava 307:lla, 2,0l bensa, vm. 2001. Ajoin vasenta kaistaa, kun öljynpainevalo syttyi ja rullasin oikeaan sivuun kehä III:lla. Kone kuitenkin sammui ennenkuin pääsin edes sivuun ja matkaa tuskin tuli 200 metriä tuossa.  Hinurilla jatkettiin matkaa Automaalle ja samana päivänä matka jatkui kun kone oli saanut uudet öljyt sisäänsä.

Toki tässä jutussa oli tuo ikävä ääni, jota omastani ei kuulunut, mutta kyllä silti kannattaa ensin selvittää josko auttaisi sulattaminen, öljyn lisääminen ja pesu.

Se on tuo öljynpaine valon syttyminen sellainen, että ei siinä paljon kannata turhan "turvallista" pysähtymispaikkaa alkaa etsimään. Toki tietty pitää arvottaa henki ja terveys versus mahdolliset vahingot ja yleensä ne ensimmäiset on ne arvokkaammat.

GEX-12

  • Vieras
Vs: 607 - Öljyt tulivat ulos ja moottori sammui (EW12J4)
« Vastaus #9 : 14.02.2011, 15:56:29 »
607 02 malli sai aikanaan jonkun vuoden oston jälkeen kutsun takuu huoltoon jossa asennettiin huohotin putkeen lämmitys. ;)

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 607 - Öljyt tulivat ulos ja moottori sammui (EW12J4)
« Vastaus #10 : 14.02.2011, 16:37:35 »
Ei se lämmitys auta 2.2 bensa koneessa. Pitää olla ylipaineöljykorkki ja vent.kopan kansi vaihdettu. Öljyä ei saa olla koneessa max. merkissä. Miel. -5mm alle max. merkin.  Jos max. merkissä, niin kerää töhnää vent.koppaan ja siitä huohottimeen ja jäätymissoppa on valmis.
Peugeot 3008 hybrid

GEX-12

  • Vieras
Vs: 607 - Öljyt tulivat ulos ja moottori sammui (EW12J4)
« Vastaus #11 : 14.02.2011, 17:59:32 »
Laakkonen teki takuuna maahantuojan ohjeiden mukaan seitsemäs vuosi menossa eikä pannuhuone ole roiskinut öljyä. Jospa niillä ollut varaosia liikaa ja tahtoivat hävittää sen aikaisiin uudempiin heiltä ostetuin. :D

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Öljyt tulivat ulos ja moottori sammui (EW12J4)
« Vastaus #12 : 14.02.2011, 20:07:17 »
:/  No voehan...
Veto päällä sammuminen ja paha ääni eivät kyllä lupaa kovin ruusuista tulosta.
Aika usein öljylähteen kuivuessa yläkerta joutuu ensimmäisenä pulaan, eli nokka-akselin(en) laakerit nirahtaa, jolloin jakohihna napsahtaa.
Jos oikein hyvä tuuri käy, niin kansirempalla selviää. Alakerta kannattaa kuitenkin avata ja tarkistaa onko liukulaakeriluiskat sen näköiset että ovat kuivana pyörineet. Jos löytyy kunnossa oleva vaihtomoottori, esim kolariautosta edukkaasti, niin se on varteenotettava vaihtoehto.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 607 - Öljyt tulivat ulos ja moottori sammui (EW12J4)
« Vastaus #13 : 14.02.2011, 20:15:36 »
Tolle 2,2 mallille oli ominaista että jäätyminen aiheutti öljysumun erottelusäiliön täyttymisen öljyllä ja tämän öljyn moottori sitten pääsi imaisemaan imusarjaan jolloin palotilat täyttyivät öljystä ja kiertokaget taipuivat. Mitään kiinni leikkaamista ei siis välttämättä tapahtunut ollenkaan, kiertokanget vaan solmussa.

Muissa malleissa tyypillisessä kuivaksi ajossa ensimmäinen kiinni leikkaava kohde on ykkössylinterin kiertokangen laakeri. Vähän pidemmälle jos ajaa niin seuraavaksi menee 4 sylinterin ja sitten loput kk laakerit, tosin siinä vaiheessa 1. laakeri on jo sulanut ja kankikin alkanut sulaa. Nokka-akselin laakerit pyörii vaikka kuivana vähän aikaan koska ovat niin vähällä rasituksella, kiertokangen laakeri menee jo pelkästä mutkassa valon vilahtamisesta.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Öljyt tulivat ulos ja moottori sammui (EW12J4)
« Vastaus #14 : 14.02.2011, 20:35:24 »
Tolle 2,2 mallille oli ominaista että jäätyminen aiheutti öljysumun erottelusäiliön täyttymisen öljyllä ja tämän öljyn moottori sitten pääsi imaisemaan imusarjaan jolloin palotilat täyttyivät öljystä ja kiertokaget taipuivat. Mitään kiinni leikkaamista ei siis välttämättä tapahtunut ollenkaan, kiertokanget vaan solmussa.

Jep, mutta jos noin käy niin öljyvalo ei syty, koska öljypumpulla vielä runsaasti tavaraa imettävänä. Erottelusäiliön tilavuus on suht pieni.

Noita yläpään kiinnileikkaamisia olen vähiin nesteisiin ajetuissa löytänyt huomattavasti enemmän, koska pääöljykanavasta usein lähtee runkolaakereille öljykanavat alaspäin ja kanteen ylöspäin. Vähää öljyä horiessa pumppu pystyy yleensä jotain toimittelemaan kanavaan. Nokat kiertää kampuraan nähden tuplanopeudella ja laakeri usein pieni kooltaan... Noh, tää menee kovasti OffTopikin puolelle ja minulla enemmänkin yleistä kokemusta, ei suoraan ko moottorimallista. Moottoreissa tapahtuneita katastrofeja on tietysti aina mielenkiintoista tutkia.  :o
Hyvinkin voi olla että sieltä koneen kyljestä killistelee kiertokangenpää kirkasta ulkoilmaa...   :'(