Peugeot 3008 Hdi110 FAP tai 112 FAP, vuosimallit -10 ja -11
Kiitos runsaista kommenteista edelliseen kysymykseeni
Olen illmeisesti kysynyt epäselvästi tai jotenkin väärin, kirjoitusohjeen mukaan " Epäselviin kysymyksiin saat vastauksen hitaasti tai et ollenkaan".....
Tekstini alussa mainitut autot ovat edelleen mielessäni, vaikka kumpaakaan ei ilmeisesti uskalla hankkia tuon hiukkassuodattimen takia. Kertokaa nyt arvoisat tietäjät mielipiteenne/kokemuksenne: (Toistan nyt itseäni
) Meillä päivittäinen ajomatka n.12km/ suunta, josta n. 10 km/suunta maantietä 80-rajoitusalueella, loppu kaupunkiajoa. Keskimäärin ehkä kerran kuussa pidempi rykäisy, useimmiten moottoritiellä. Tuleeko ongelmia FAP:n kanssa?
Kysyin asiaa paikallisen merkkihuollon työnjohtajalta. Vastaus oli, että tulee, ja suodattimen vaihto, sen tukkeuduttua tuolla ajolla, maksaa n. 1000 euroa. Sitten kysyin automyyjältä, jonka kanssa tuosta 110-mallista olin kauppaa hieronut. Hän myönsi suoraan kysyessäni, että niin siinä luultavasti tulee käymään. Seuraavaksi kysyin asiaa luottokorjaamoltani, jossa (lähes) vakituisesti asioin. Edelleen samaa linjaa vastaus: ongelmia tulee ja rahaa palaa. Mutta sitten: muutama päivää takaperin juttelin tutun rekkamiehen kanssa, ja hän kertoi Volvossaan olevan samanlaisen 1,6 Hdi 110 FAP -moottorin. Hän myös kertoi päivittäisen ajomatkansa olevan kaupunkiajoa, n. 2,5-3,5 km/suunta, joskus sitten vaimo tai jälkikasvukin käyttävät autoa. Hänellä ei ole ollut FAP:n kanssa mitään ongelmia, auto oli hiljan ollut 120tkm huollossa jolloin siihen oli huolto-ohjelman mukaisesti tuo suodatin vaihdettu!
Kehen tässä voi luottaa??
Vaihtoehtona tietysti voisi olla 3008 Vti 120-moottorilla, mutta hiukan epäilen että noinkin iso ja painava auto on vähintäänkin lievä "nuhapumppu" tuolla moottorilla, lisäksi ko. Vti-moottoreissa on foorumien mukaan ollut ongelmia enemmän kuin dieselmoottoreissa, puhumattakaan Thp 156- koneista.