Kirjoittaja Aihe: 307 - Vilkun viiksikytkin palauttaa yli  (Luettu 14514 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juhasiltanen

  • Vieras
307 - Vilkun viiksikytkin palauttaa yli
« : 15.10.2004, 09:05:32 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 307 - Vilkun viiksikytkin palauttaa yli
Arkistoitu ohje: 406 - Vilkun viiksikytkin palauttaa yli


Autoon vaihdettiin uusi vilkkuviiksi 30tkm huollon yhteydessä, kun se palautti yli.

Kun vilkun laittaa päälle siitä tulee se ääni, jonka kaikki tietää. Mistä tämä ääni tulee ja miten se muodostuu? Uuden vilkkuviiksen mukana tuli myös ärsyttävän kova vilkku-ääni. sitä olisi mukava hiukan säätää...

Samaa ongelmaa esiintyy myös 406-malleissa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Vilkun viiksikytkin palauttaa yli
« Vastaus #1 : 15.10.2004, 16:02:31 »
Omassa autossani ei ole ollut ex vilkkuviiksen kanssa ongelmia, mutta kun tähän autoon laitettiin tuo ajotietokone ja piti viiksipaketti vaihtaa niin, vilkun ääni tosiaan muuttui kovemmaksi.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2008, 23:23:27 kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 3008 hybrid

juhasiltanen

  • Vieras
Vs: 307 - Vilkun viiksikytkin palauttaa yli
« Vastaus #2 : 02.03.2005, 17:23:53 »
Lainaus käyttäjältä: saku
vilkkua käytettäessä normaalisti kuten esim.406 ,niin 307 n viiksi on herkkä samalla vilkauttamaan pitkiä valoja meidän autossa.ajoin tänään toista 307 aa,siinä oli jämäkämpi jousi tms. ei ollut löysä eikä vilkautellut.onko muilla samaa? auto 11/04 aj.6700km.

Ennenkuin uusi vaihdettiin, niin oli samanlaista ongelmaa. Vanha vilkkuviiksi oli muutenkin löysä (palautti 'yli'), joten se piti joka tapauksessa vaihtaa. Nyt ei ole mitään ongelmia eikä valittamista (kun kovempaan ääneen on jo tottunut)

PetriK

  • Vieras
Vs: 307 - Vilkun viiksikytkin palauttaa yli
« Vastaus #3 : 24.10.2005, 11:01:29 »
Mun autoon vaihdettiin tuo vilkkuviiksipaketti kun rattia käännettäessä kuului sellainen rahiseva ääni, laittoivat tuon ajotietokone-mallisen ilmaiseksi. Samoin anopin autoon kun villkku palautti huonosti ja vilkkuääntä hädin tuskin kuului. Nämä kummatkin autot vm -02 ja leijonavaihtoautoja. Sen vilkkuviiksipaketin hinta olisi ollut 270 euroa + BSI ohjelmointi.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Vilkun viiksikytkin palauttaa yli
« Vastaus #4 : 12.12.2005, 08:50:16 »
Viiksivian yllättäessä kannattaa tiedustella maahantuojan osallistumista kustannuksiin, mikäli auto on kohtuullisen uusi ja mittari lukema on järjen rajoissa. Viiksipaketteja on vaihdettu tapauskohtaisesti veloituksetta varsinaisen takuuajan jälkeenkin.

 
« Viimeksi muokattu: 04.05.2006, 10:06:43 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Noyboy

  • Vieras
Vs: 307 - Vilkun viiksikytkin palauttaa yli
« Vastaus #5 : 21.04.2006, 08:34:06 »
Eli aihetta on aiemminkin käsitelty, mutta onko kukaan oikeasti itse tutkinut saako/pystyykö "tiukentamaan" liiaksi herkistynyttä vilkkuviikseä? Luulisi maalaisjärjellä siellä olevan jonkun ruuvin tai muun sellaisen vipstaakin  jota voisi itsekin "kiristää". Huolto sanoo tunnetusti ettei voi itse mitään. Vaan osa täytyy vaihtaa. >:( Olen salaliittoteorioiden vannoutunut ystävä, joten kysynkin vielä onko kukaan itse purkanut ja tutkinut tuota viiksipakettia? Autoni on 02 SW, eikä mitään takuita. ::)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Vilkun viiksikytkin palauttaa yli
« Vastaus #6 : 21.04.2006, 08:37:54 »
Autoni on 02 SW, eikä mitään takuita. ::)

Sama vika, -02 auto eikä mitään takuuta, mutta autoon vaihdettiin reilu viikko sitten viiksi paketti takuuseen.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2006, 14:17:48 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Vilkun viiksikytkin palauttaa yli
« Vastaus #7 : 21.04.2006, 14:11:02 »
laitan postia maahantuojalle ja kysyn mikä on tuon vilkun viiksen oikea tilanne.

Mitään virallista jatkettua takuuta ei ole, jokainen tapaus ratkaistaan erikseen, olo suhteet huomioiden.

Mun auton tapauksessa olosuhteet jossa viiksipaketti vaihdettiin veloituksetta olivat: ajettu pääosin matka-ajoa, kilometrejä oli vian ilmenemisen aikoihin alle 50 tkm, huollettu säännöllisesti jne.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2006, 14:16:59 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jovaskai

  • Vieras
Vs: 307 - Vilkun viiksikytkin palauttaa yli
« Vastaus #8 : 24.04.2006, 19:04:45 »
Moro!

Mulle vaihdettiin takuuseen vilkkuviiksi tuossa ennen joulua, vaikka tehdastakuu oli mennyt umpeen jo aikoja sitten. 307, vm. 03 ja ajomäärä tuolloin n.75 tkm.  :)

Tuttu pösömyyjäni sanoi, että ehdoton raja takuulle tällaisissa tapauksissa on ollut heidän liikkeessään
100 tkm. /4 vuotta. En tiedä, kuinka yleisessä käytössä tuo fakta eri pösöliikkeissä on. Toisille vaihdetaan, toisille ei, niin tuntuu menevän.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Vilkun viiksikytkin palauttaa yli
« Vastaus #9 : 24.04.2006, 19:13:31 »
Moro!

Mulle vaihdettiin takuuseen vilkkuviiksi tuossa ennen joulua, vaikka tehdastakuu oli mennyt umpeen jo aikoja sitten. 307, vm. 03 ja ajomäärä tuolloin n.75 tkm.  :)

Tuttu pösömyyjäni sanoi, että ehdoton raja takuulle tällaisissa tapauksissa on ollut heidän liikkeessään
100 tkm. /4 vuotta. En tiedä, kuinka yleisessä käytössä tuo fakta eri pösöliikkeissä on. Toisille vaihdetaan, toisille ei, niin tuntuu menevän.

Tuollaisen saman tyylisen vastauksen (4-v/100tkm) mä olen kuullut joskus, mutta kuten maahantuojan edustaja totesi, mitään virallista jatkotakuuta ei ole ja kaikki korvaus asiat käsitellään erikseen tapauskohtaisesti.

On myös totta että eri liikkeistä saa täysin eri vastauksia, jotkut vaihtaa takuuseen jotain varsinaisen takuu ajan päätyttyäkin, toiset taas pitävät takuun loppumista ehdottomana rajana.

En sekoita tähän muiden merkkien käytäntöjä, kun ne ei tähän kuulu, totean vain että kohtuullisen hyvin on uudehkon pösön omistajan pullat uunissa verrattuna muihin. Eli kannattaa tiedustella maahantuojan suhtautumista jos auton ajomäärä on järjellisissä lukemissa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

mika69

  • Vieras
Vs: 307 - Vilkun viiksikytkin palauttaa yli
« Vastaus #10 : 15.08.2012, 11:23:28 »
Auto: 2001 307 2,0 HDi 90 (66 kW).

Eli vika OLI, että vilkku palautti yli ja alkoi olla jo niin väljä, että pieni kuoppa tiessä, niin tärähdyksestä meni vilkku päälle. Purin sen verran (ratti,viiksipaketti), että sain viiksen käteeni. Vika oli viiksen päässä oleva, jousikuormitteinen valkoinen muovi joka oli kulunut.

Varsinainen korjaus: ruuvarilla valkoinen muovinpala työntämällä ulos. Puukolla veistetään viiksestä pieni knööli pois, joka toimii stopparina valkoiselle muovinpalalle ja tarkistetaan, että valkoinen muovinpala liikkuu jouheasti kolossaan. Vähän venytetään jousta ~5 mm ( ei välttämättä tarpeellinen, mutta minä tein näin) Sitten romut nippuun ja ajelemaan. Aikaa meni noin 1,5 tuntia.

Jos tekisin uudestaan, en purkaisi koko hoitoa, vaan: ottaisin viiksen päästä ensimmäisen liikkuvan osan(valokatkaisija) pois vaikka puukolla saumasta (valo ja sumuvalokatkaisijan välistä) vääntämällä. Sitten sumuvalorinkula VAROVASTI pois, jottei rinkulan takana oleva johto ei vaurioidu/ irtoa toisesta päästä. Johto irti piirilevystä. Viiksen juuresta talttapäisellä ruuvarilla ylhäältä ja alhaalta vääntämällä viiksi irti.

Jonkin verran voimaa sai käyttää noissa osien irrotuksissa. Taas säästi pari sataa.