Auto: Peugeot 307 break 2006 1,6 bensa, ajettu 73 tkm. Renkaat uudet ContiPremiumContact 5 195/65R15 peltivanteilla.
Omassa autossani on koko sen omistuksen ajan ollut hieman ongelmaa suuntavakavuuden ja tuuliherkkyyden kanssa. Autoon on tehty pariin otteeseen nelipyöräsuuntaus ja aurausta hieman säädetty, mutta mielestäni suurta vaikutusta ajettavuuteen ei ole ollut. Auto tuntuu "haukkaavan" uriin ja olevan tuuliherkkä joten autoa joutuu koko ajan hieman paimentamaan kun ajelee n. 100km/h ja hieman kuluneemmalla asfaltilla. Talvella tiekarhun jäljiltä olevissa urissa ajaessa meno tuntui hyvin holtittomalta. Ohjauksessa ei muutoin tunnu olevan väljää eikä alustastakaan ole koskaan katsastuksissa tai huolloissa löydetty mitään väljää lukuunottamatta toista raidetangon sisäpäätä joka vaihdettiin viime vuonna uuden kulmien suuntauksen kera.
Ohessa on viimeisin suuntausraportti ja siinä pistää silmään nuo etupään Caster-, sekä SAI että Summakulma -arvot jotka ovat ohjearvojen ulkopuolella. Samoin Takapäässä on aurausta liian vähän verrattuna ohjearvoihin. Näistä asteista ja minuuteista on vaikea hahmottaa miten pienet erot vaikuttavat miten paljon ajettavuuteen, mutta voisikohan esimerkiksi tuo takapään liian pieni auraus olla mahdollinen syy auton hieman levottomaan kulkuun? Tuntuu vain kovin pieniltä nuo heitot suhteessa ohjearvoihin. Mitäänhän tuolle ei oikein voi tehdä kun etupään auraus lienee ainoa virallisesti säädettävä asia alustassa. Suuntaus on tehty alas vedettynä merkkiliikkeessä.
Vai onkohan tämä vain osa auton luonnetta, jonka kanssa pitää vain elää.
Mielestäni muut ajamani saman kokoluokan ja aikakauden autot kulkevat paljon vakaammin (ainakin Meganesta, Astrasta ja Golfista on jonkin verran kokemusta).