Kirjoittaja Aihe: 407 - Rämisevä ääni moottorista ja värisevä apulaitehihna (HDi)  (Luettu 1846 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jiipee

  • Vieras
Auto: 2005 407 2,0 HDi (VF36ERHRE21316877, 285 000 km).

Apulaitehihna alkoi pitämään tyhjäkäynnillä aivan kamalaa ääntä. Hihna värisee selvästi ja ääni muistuttaa aivan kuin jokin muovisuoja rämisisi voimakkaasti. Ääni katoaa kun koneelle antaa kierroksia.

Foorumia selailleena päättelin, että vika olisi kenties laturin vapaakytkimessä, mutta mistä tunnistan onko laturissani vapaakytkin? Serviceboxistakin tuota yritin selailla, mutta en saanut asiaan selvyyttä.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Jos laturin hihnapyörässä on musta muovinen suojus niin laturissasi on vapaakytkin. Vastaava oirekuvaus isän 407 2.0 HDi:ssä ja uusi vapaakytkin korjasi ongelman joten uskon että sinunkin laturista vapaakytkin löytyy koska on vastaava malli. Vapaakytkintä ei muuten saa pösöltä, eli pitää irroittaa vanha ja ottaa siitä mitat, koska varaosasivustot kauppaavat ainakin kolmea eri kokoa, näin ainakin tuossa minun korjaamassa 407:ssa.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

jiipee

  • Vieras
No näkyihän tuolla vapaakytkin olevan. Irroitin sen muovitulpan siitä hihnapyörän päästä ja otin sen alta löytyneet numerosarjat talteen. Niiden avulla löytyi varaosa, jonka latoin jo tilaukseen. Sitten pitää vielä käydä hakemassa jostain tuohon käypäiset erikoistyökalut.

jiipee

  • Vieras
Päivitystä tilanteeseen. Nyt on varaosaksi hommattu uusi laturin hihnapyörä ja motonetistä löytyi tuohon  käypäinen työkalusarjakin. Ongelmana on vaan, että eihän tuo vanha hihnapyörä suostu lähtemään millään irti. Otin laturin irti ja yritin irroittaa tuota hihnapyörää pulttimopolla sillä seurauksella, että sain ainoastaan työkalun poikki. Onko tuohon jollain jotain hyvää kikkaa vai ryhdynkö etsimään uutta laturia?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Joissain malleissa tuota "pulttia" pitää kiertää myötäpäivään, että lähtee aukenemaan, eli on vastakkainen kierre normaaliin verrattuna. Tai en nyt niin tutkinut, että onko vastainen kierre mutta kun tuota hihnapyörää ajattelee mutterina niin tuota akselia pitää kääntää "kiinni"-suuntaan että todellisuudessa löystyy... Tuo nyt voi olla yksi asia mihin saattaa mennä "vipuun".

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Jos sulla on uusi pyörä niin vanhalle rälläkkää näyttää.

jiipee

  • Vieras
Tuossa hihnapyörässä normaali pyörimissuunta on myötäpäivään niin eikös tuon silloin kuulu aueta ihan normaaliin suuntaan eli vastapäivään. Muutenhan se löystyisi pyörimissuuntaansa mikä ei ikinä ole kovin toivottavaa. Taidan kerätä motivaatiota vielä lisää, mutta kai se on lopulta näytettävä siträ rälläkkää tuolle vanhalle hihnapyörälle...

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Otithan huomioon että kun hihnapyörä avataan sillä työkalusarjalla jossa on isompi holkki jolla pidetään kiinni ja sisään menevä torx jonka voi avata pulttipyssyllä niin vaikka siinä on oikeankätinen kierre niin akselin täytyy pyöriä vastapäivään jotta asetelma purkautuu? Minäkin muistelen että väärin päin piti pulttipyssyllä avata, juurikin koska sillä pyöritetään akselia, ei hihnapyörää.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Joo, on tuossa varmasti normaali kierre, eli siinä mielessä olisin voinut jättää omasta kommentista tuon vastaisen kierteen pois.

Pointtini oli kuitenkin se, että jos mutterimopolla yrittää avata tuota laturin akselin päästä (ja hihnapyörä/ vapaakytkin on kädessä, tms.) niin sitä pitää kiertää myötäpäivään kuten normaalisti siis kiristäessä tekisi. Näin monasti noilla erikoistyökaluilla voi joutua tekemään. Sitten jos yrittää avata taas hihnapyörän päästä niin on eri, normaali suunta. Mutta nämä siis ihan riippuen siitä millainen työkalu on. Eli "vipuun" menon mahdollisuus tuossa helposti saattaa olla.

Edit: Antti3 tuossa ehti jo samaa asiaa pähkäillä :)

jiipee

  • Vieras
Kiitoksia. Nyt tunnen itseni taas aika tyhmäksi  :-[. Eli noinhan tuossa taisi käydä, että väärään suuntaan yritin tuota avata...