Kirjoittaja Aihe: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä  (Luettu 22964 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #15 : 13.04.2015, 01:10:28 »
Auto sai oikealle puolelle uuden tehdaskunnostetun vetoakselin. Siihen loppui täristys kiihdytettäessä. Auto kulkee kuin kissa jälleen. Vetoakselin tripoid-nivel on ihan pakoputken vieressä, joten siinä syy, miksi rasvat häviävät sieltä. Opetus: nivel kestää, kun sen avaa ja laittaa sinne uudet rasvat jatkossa. Ehdotan 60 000 km sopivaksi väliksi. Soisi asian tulevan huolto-ohjelmaankin. Tämä asia ei ole siis myytti vaan tosiasia.

Ei tarvitse toista kertaa jumpata, kun niveliin laittaa kunnollista laadukasta rasvaa. "Kalkkisaippuavaseliinit" eivät oikein sitä määritelmää täytä, fluororasvat kyllä.

rallyedriver

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #16 : 13.04.2015, 13:32:55 »
Mikä on paras rasva vetoniveliin mitä helposti löytää?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #17 : 13.04.2015, 14:39:12 »
Enpä tiedä onko parasta, mutta itse olen laittanut tällaista: RED LINE CV-2 MOS2-ERIKOISRASVA, käyttölämpötilaksi luvataan -74C-260C. Esim. Motonetistä löytyy.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #18 : 14.04.2015, 06:20:50 »
MoS2 eli molybdeenisulfidia sisältävä rasva on koostumukseltaan väärää vetoniveliin. Vetonivel rasvassa ei saa olla kiintoaineita.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #19 : 14.04.2015, 08:53:28 »
Tämäpä oli uusi tieto, olen ollut aina siinä käsityksessä että mos2 rasvaa nimenomaan suositellaan vetonivelille?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #20 : 14.04.2015, 08:58:04 »
Siis vaikkapa CRC ja SKF eivät tiedä tästä vielä, sillä molemmat tyrkyttävät juuri MoS2-rasvaa:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/606090/CRC-Vetonivelrasva-100ml
http://www.skf.com/binary/tcm:154-73676/CVJ%20Booklet%20Brochure%202006%20FI%20Lowres.pdf

"SKF suosittelee aina molybdeenidisulfi dia (MoS2) sisältävän rasvan käyttöä."

Onko tämä kuumassa oleva vetonivel V6-spesifinen juttu vai koskeeko myös muita malleja?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #21 : 15.04.2015, 17:56:10 »
Siis vaikkapa CRC ja SKF eivät tiedä tästä vielä...

Kyllä ne tietävät, mutta kyse lienee kaupallisesta asiasta. Kiintoainetta sisältävä rasva tyypillisesti voi muuttaa vierintäelimien normaalin pyörimisliikkeen enemmän liukuvaksi. Nivelen kuularadan vastinpintoihin muodostuu silloin kuoppakulumaa.

Ohessa GKN:n patenttihakemus vuodelta 1992, jossa tavoitteena geometrisella muodolla on osaltaan ollut vähentää vierintäelimen muuttumista liukuelimeksi. Sisänivel on liukumiselle vielä alttiimpi kuin ulompi nivel, johtuen vierintäelimen osien pienemmästä koosta säteellinen kontaktipinnan kulma suurempi, mutta ulkopään Rzeppa nivelien isommat kuulatkin voivat joutua liukuvaan liikkeeseen. 

http://www.google.tl/patents/US5160297

Kitkavoimaa pyritään suurentamaan, jotta varmistetaan pyörivä liike.
http://www.wonhparts.com/products/?sort=1&id=4

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #22 : 15.04.2015, 18:48:02 »
MoS2 eli molybdeenisulfidia sisältävä rasva on koostumukseltaan väärää vetoniveliin. Vetonivel rasvassa ei saa olla kiintoaineita.

Kummasti ne vetonivelet kestää autossa kun autossa satojatuhansia kilometrejä ja aivan varmasti on juurikin mos2 -rasvaa. Miksi näin yksinkertaista asiaa pitää hifistellä?
Audi A4 Tdi Q

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #23 : 15.04.2015, 19:01:35 »
Kummasti vaan kestävät - juu varmasti, mutta eivät välttämättä - lyhyilläkin ajosuoritteilla niveliä pääsee vaihtamaan. Itsekin joskus muinoin 'kuvittelin' MoS rasvan olevan kohteeseen huippua, kun kestää pintapainetta ja sisältää kuivavoiteluainetta - seurauksena oli ikävä kyllä lyhyehkö n. 150 tkm:n käyttöikä.

Sama homma kävi muutamissa ratavehkeissäkin. Niissä käyttöikä oli kauniisti sanottuna lyhyt - hinkattiin nivelien välyksiä, vierinpintojen Ra-arvoja, kokeiltiin enemmän ja vähemmän kiintoaineita sisältäviä rasvoja ynnä muuta jumppaa.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #24 : 15.04.2015, 20:35:14 »
No entäs tämä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Voimansiirto/Vetonivel/Vetonivel/Vetonivelrasva-2000017181/

Tuotteessa lukee:

Lainaus
Vetonivelrasvaa, sisältää molybdeenisulfidia. Bilteman vetonivelrasva on yleisrasva, jossa litiumisaippuaa paksunnusaineena. Rasva sisältää öljyä, jossa on ns. EP-lisäaineita ja noin 3% molybdeenisulfidia. Lisäaineiden ansiosta rasva voitelee erinomaisesti myös pintapaineenollessa voimakas sekä iskukuormitettuna. Rasva suojaa ruostumiselta, ja se sisältää hapettumista tasaavia aineita, jotka pidentävät nivelten käyttöikää. Sopii yleismallisiin vetoniveliin, raskaasti kuormitettuihin liukulaakereihin, ketjuihin, tiettyihin kytkimiin.
Audi A4 Tdi Q

macis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
  • Tekniikan riemuvoitto!
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #25 : 18.04.2015, 10:27:55 »
Tämä oikean puolen triboid nivelen kuumassa oleminen taitaa olla aika monen auton ongelma. Oikealla on vain se kuuma puoli. V6 koneessa pakari menee todella läheltä niveltä. Saattaa siis hyvinkin olla v6 koneissa vielä muita pahempi ominaisuus. Itse en arvo jatkossa vetarirasvan kanssa vaan haen sitä merkkiliikkeestä.

Peugeot-korjausopas sanoo näin:

Lainaus
THERMOSMUOVINEN SUOJAKUMI 
Lämpömuovista valmistetut kumisuojukset näyttävät jäykältä muovilta. Nämä suojukset on pääasiassa asennettu pyörän puolelle. Tämä tyyppinen suojus sisältää rasvaa TOTAL N3945. Tämä rasva näyttää öljymäiseltä ja se on tummanharmaata. Rasvapakkauksissa on vihreä värimerkki.

NEOPREENISUOJAKUMI
Neopreenisuojukset näyttävät kumilta. Nämä suojukset asennetaan pyörän ja tasauspyörästön puolelle. Tasauspyörästön puolella vain uusissa vetoakselisukupolvissa. Nämä suojukset sisältävät rasvaa BERUTOX GGF61. Kun rasva on uutta, se näyttää rumalta ja on väriltään vaaleanruskeaa.

Taisteluleijona

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #26 : 28.09.2017, 20:54:33 »
Auto: 2002 607 2,2 (EW12J4).

Jouduin hankkimaan uuden moottorin yläkannakkeen kun vanha alkoi repeillä omia aikojaan. Hetken aikaa kaikki oli ok, mutta hei, tämähän on Peugeot? Joten muutaman viikon jälkeen sama vika alkoi ilmetä uudelleen. Kuinka monta kannaketta/vaimenninta tuossa on ja missä sijaitsevat? Tähän mennessä olen löytänyt kolme ja kaikki olivat ehjiä tarkastettaessa.

Voisiko olla jokin muu syy tuolle vapinalle, vai onko jossain vielä jokin kannake/vaimennin, jota en ole löytänyt?

Skruvat.fi antaa sen seitsemän erilaista kannaketta, jotka kaikki kuulemma sopivat Pösöön alkaen mallista 106 ja päättyen vähintään 607:aan. Voiko olla tosi, että kaikissa on sama osa, vai pitääkö tietää hieman tarkemmin mitä ostaa? Ei muuten, mutta näyttää hinnat kohtuullisen kohtuullisilta tuolla.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #27 : 28.09.2017, 23:29:45 »
Vetonivelet on aika yleinen syy vapinalle kiihdyttäessä. Välyksellinen nivel tai nivelen rasva saattaa olla kuivahtanut jolloin nivel pykältää rasitettaessa.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #28 : 29.09.2017, 04:47:37 »
Vetoakselin sisempää niveltä lähtisin tutkimaan.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Taisteluleijona

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #29 : 29.09.2017, 20:02:45 »
En usko vetoniveliin. Tämä ei ole sellainen vapina. Oikeanpuoleinen ylempi moottorin heilahdustuki oli revennyt ja kun sen uusin, vapina lakkasi. Mutta vain pariksi viikoksi. Vetonivelet eivät pidä minkäänlaista ääntä edes, vaikka luulisi että loppunsa edellä oleva nivel vähän ääntelisi jotenkin?
Nyt panin merkille, että viileinä aamuina vapinaa ei esiinny, mutta kun auto lämpenee, vapina tulee esiin.
No tänä viikonloppuna pitää kontata auton alle (taas) ja katsastaa nuo nivelet ja kannakkeet, jos vain löydän kaikki.