Ongelma:
Auto: 1996 406 2,0 ST (302 000 km).
Autoni lakkasi käynnistymästä muutama päivä sitten. Tunnin päästä vian ilmaannuttua käynnistyi hetkeksi huonosti ja käynti alkoi hetken kuluttua pätkimään ja sammui. Sen jälkeen ei ole käynnistynyt.
Kaksoisreleen toiminta on varmistettu toisesta samanlaisesta autosta ja se on OK. Polttoainepumpusta ei kuulu ääntä kun virrat laittaa päälle. Testasin pumpun ja todennäköisesti siinä se vika on. Pumppuun on rakennettu samaan pakettiin polttoainepinnan tasoanturi ja pa-pumpun liittimeen tulee 4 johdinta. Reunimmaisista löytyi resistanssi jonka arvo 200 ohmia eli näiden pinnien kautta menee tieto "anturilta" bensiinimittarille. Seuraavaksi selvitin kumpi keskimmäisistä johtimista on maa johdin siten että mittasin ohmi alueella moninapaliittimen liittimistä auton koriin. Seuraavaksi syötin 12V auton akkulaturilta suoraan pumpun pinneihin eikä pumppu pyörinyt. Pakkohan pumpun on olla rikki? Vai... Pitääkö ja tuleeko pumpulle akkujännite kun virrat laittaa päälle?
Kaverini autossa pumppu pyörii hetken kun virta on kytketty ja paine on saavutettu (noin 2s). Omassani pumppu ei siis äännä eikä pyörinyt suoralla jännitesyötölläkään. En ole päässyt mittaamaan moninapaliittimestä tuleeko sinne hetken (2s ajan) akkujännite kun virrat kytketään. Voiko sitä edes mitata jos pa-pumpun moninapaliitin on irroitettu pa-pumpusta. Kuitenkin johtosarjan katkos on mielestäni pois suljettu koska pumppu ei käynnistynyt suoralla jännitesyötölläkään. Koska vika todennäköisin syin on paikallistunut pa-pumppuun niin melko todennäköistä olisi että johtosarjassakin olisi katkos / huono kontakti jossain liittimessä.
Toinen asia joka arvelutti olevan syy käynnistynmisongelmaan oli ajonestolaite. Syksyllä huomasin vahingossa ettei koodia tarvi syöttää kun se aiemmin oli pitänyt että auto käynnistyi. En ollut kiinnittänyt huomiota siihen että kun virrat kytki niin näppäinpaneelissa paloi heti punainen, mutta myös vihreä valo. Auto lähti käyntiin vaikka syötti väärän koodin. Tänään tarkistin ajonestolaitteen johtosarjan ja noin 10 cm päästä näppäinpaneelin liittimestä oli kaksi johtoa poikki suojasukan alta ja kolmas johto oli menossa poikki. Juotin johdot ja ajonestolaite rupesi toimimaan normaalisti. Kun virrat laittoi päälle punainen valo paloi ja oikean koodin jälkeen punainen sammui ja vihreä syttyi. Ajonestolaite ei siis ole vikana. Kipinääkin auto saa. Mitä toimintoja ajonestolaite estää? Sytytysvirran, kipinän, polttoainepumpun toiminnan?
Ratkaisu:
Oli hieman toivoton olo, kun olin pumpun irrottanut pumppupaketista ja kokeilin sitä auton akkulaturilla niin pumppuhan pyöri. Tuli mieleen että eikö se nyt sitten olekaan viallinen. Saattoi olla, että jos siitä pumpun moottorista oli hiilet loppu niin kuivana pumppu pyöri, koska ilma on polttoainetta kevyempää eikä siten kuormita pumpun pyörimisliikettä läheskään niin kuin polttoaine. Sitten tuli mieleen, että ei kai jännitelinjassa sulakkeelta pumpun moninapaliittimelle ole johdin menossa poikki. Kytkin H4-polttimon pumpun moninapaliittimeen ja starttasin. H4-polttimo syttyi ja paloi kirkkaasti, joten johtimista sai otettua n. 3-4 A virtaa, minkä H4 (55 W) ottaa, joten kaapeleiden totesin olevan kunnossa. No, sitten vain uusi pumppu paikoilleen ja auto lähti käyntiin ongelmitta ja testiajollakin on käyty.
Näin se vain on, että tieto lisää tuskaa ja saa kyseenalaistamaan asioita, mutta tulipahan varmistettua kaikki muu mahdollinen, mikä vian aiheuttaja olisi voinut olla. Ja vielä yksi asia, että pumpun moninapaliittimen keskimmäiset johtimet (PAKSUMMAT) tulevat pumpun moottorille ja reunimmaiset polttoaineen tasoa mittaavalle anturille (säätövastus). Kytkentäkaavio, jonka netistä löysin, ei ollutkaan oikea juuri omaan malliini, vaikka samanikäinen 406 ja 2,0-litrainen sekin, liekö turbomalli...
Ja pörhön 400 e maksava osa tarkoitti koko pakettia, ei pelkkää pumppua, jonka ostin tarviketorilta 119 e hintaan. Pumppu on vaihdettavissa, mutta vaatii jonkin verran näpertelyä ja miettimista, miten se paketista puretaan, mutta onnistuu. Pumppupakan saa irrotettua takapenkin alla olevasta luukusta ja pumpun laippa lähtee puukapulalla ja vasaralla, siihen ei mitään erikoistyökalua tarvitse. Itselläni oli maantiepölyä reilusti pumppupaketin päällä, joten huolellinen imurointi on tarpeen. Laippa ei mahdu luukusta ulos, mutta sen saa työnnettyä sivuun korin ja tankin väliin. Putkiklemmarit saa irrotettua sopivilla pihdeillä niitä rikkomatta ja kaiken lisäksi ne saa puristamalla takaisin paikoilleenkin.
Tässäpä apuja jollekulle, joka joskus painii pumppuvian kanssa.