Kirjoittaja Aihe: 807 - Vikailmoitus "Antipollution fault"  (Luettu 47220 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bigbro

  • Vieras
807 - Vikailmoitus "Antipollution fault"
« : 02.01.2013, 23:29:49 »
Ongelma:

Auto: 2003 807 2,2.

Tänään kesken ajon pompsahti mittaristoon Check engine -valo palamaan ja ajotietokoneeseen teksti 'Antipollution fault'. Ajossa ei muuten tuntunut mitään, mutta välillä auto nypytti vähän ja tuntui, että tehot hävisivät osittain. En päässyt luetuttamaan vikakoodia.

Ratkaisu:

Ekalla kerralla kun valo syttyi, koodit luettiin ja siellä oli kaksi eri koodia, toinen viittasi ruiskusuuttimiin ja toinen lambda-anturiin. Koska olin vasta auton ostanut ja se oli sitä ennen jonkun aikaa seisonut liikkeen pihalla, päätettiin vain nollata koodit ja katsoa, syttyvätkö uudestaan vai oliko vain joku hetkellinen häiriö. Tuosta nollaamisesta meni n. 1,5 kk, kun valo syttyi uudelleen helmikuun puolivälisssä. Ensin tuli 'Antipollution fault' ja siitä n. 10 km ajon jälkeen vikavalo alkoi välkkyä ja tuli "Catalyzer converter fault".

Vein auton merkkiliikkeeseen, jossa lukivat koodit ja totesivat vian olevan sytytyspuolassa ja että puola-asetelma ja tulpat pitää vaihtaa. Tulpat olin vaihdattanut juuri edeltävällä viikolla, joten sovittiin, että vaihtavat merkkiliikkeessä vain tuon puolapaketin. Sain auton takaisin ja tyytyväisin mielin lähdin ajelemaan kotiinpäin. N. 10 km ajon jälkeen tuntui hetkellisesti tuttu nypytys ja saman tien vikavalo taas syttyi ja ilmoitus oli 'Antipollution fault'. Auto huoltoon takaisin.

Tällä kertaa vikakoodi viittasi ruiskusuuttimiin. Tutkivat liikkeessä suuttimet ja yhden suuttimen juuresta olikin tiiviste rikki. Lisäksi olivat mitanneet testereillä suuttimet ja vaihtaneet parin suuttimen paikkaa siltä varalta, jos vaikka vika vielä uusii. Hain taas auton pois ja lähdin ajelemaan kotia kohti. Pääsin taas n. 10 km, kun vikavalo syttyi. 'Antipollution fault'. Auto takaisin korjaamolle.

Auto viihtyi kaiken kaikkiaan merkkihuollossa viisi viikkoa. Sinä aikana hain sen kolmesti pois ja aina n. 10 km ajon jälkeen vein takaisin. Lopulta vaihtoivat autoon kaikki ruiskusuuttimet. Sen jälkeen olen nyt ajellut kohta kaksi viikkoa ilman nykimisiä tai merkkivalojen syttymistä. Toivottavasti puolapaketin ja ruiskusuutinten vaihto veivät nyt huolen mennessään.

poogo

  • Vieras
Vs: 807 - Vikailmoitus "Antipollution fault"
« Vastaus #1 : 09.02.2013, 21:39:42 »
Auto: 2004 807 2,0 (EW10).

Peräkärryä vedettäessä nyt talvella syttyi tuo vikavalo ja sitten tuli Antipollution fault. Vikakoodiksi antaa P0414 - "Secondary Air Injection System Switching Valve A Circuit Shorted". Vikavalon kun kuittaa, niin parin käynnistyksen jälkeen antaa saman koodin. Keskikulutus noussu n. 1-2 l/10 0km ja ajoittaista "tehottomuutta" on havaittavissa.

Missähän mahtaa sijaita toisioilmapumppu? Aikani googletettuani epäilisin vian olevan siinä. Kun ennen auton käynnisti kylmänä, niin vähän aikaa (n. 5-10 s) joku "pumppu" hurisi. Nyt ei kuulu mitään.

bigbro

  • Vieras
Vs: 807 - Vikailmoitus "Antipollution fault"
« Vastaus #2 : 21.03.2013, 11:21:45 »
Pumppu taitaa olla konehuoneessa kuljettajan puolella, ainakin sieltä semmoinen ilmapumpun tohina/vinkuna käynnistyksen yhteydessä kuuluu. Tarkempaa sijaintia en osaa kertoa, pitäis tutkia.

mardraum

  • Vieras
Vs: 807 - Vikailmoitus "Antipollution fault"
« Vastaus #3 : 22.03.2013, 14:07:35 »
Ongelma:

Auto: 2004 807 2,2 ST.

Antipollution fault vaivaa autoa täälläkin. Vikakoodi 0412.

Ratkaisu:

Vian aiheutti jäätynyt lisäilmapumppu, joka poltti sulakkeen.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 807 - Vikailmoitus "Antipollution fault"
« Vastaus #4 : 01.04.2013, 21:52:22 »
Auto: 2005 Citroen C8 2,2 (EW12J4).

Nyt syttyi sitten minullakin moottorin kuva mittaristoon eli juurikin Antipollution fault. Ajoon ei vaikuta millään tavoin. Lexialla tutkin asiaa ja antaa Ruiskutuksessa vikakoodin P0414 "Hetkellinen vika, Ilmapumpun releen ohjaus oikosulku maihin tai oikosulku plussaan". BSI:n puolelta puolestaan näkyi: "Jatkuva vika, Ilmapumpun rele ohjatussa tilassa (moottorin johdinkotelo).

Ilmapumpun sulake (30 A sulake nro 16 moottoritilassa) oli palanut. Vaihdoin sen ja nollasin vikakoodit. BSI:n vika lähti ja merkkivalo mittaristosta sammui, mutta ruiskutuksen puolella näyttää edelleen tuon hetkellisen vian. Scantoolilla ei näy vikakoodeja eli ei kai katsastuksessakaan?

Seurataan tilannetta. Näkeekö pumpusta itsestään, jos se on jäätynyt ja hajonnut? Miten siihen pääsisi tilamöhkössä helpoiten käsiksi?
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

807peugeot2005

  • Vieras
Vs: 807 - Vikailmoitus "Antipollution fault"
« Vastaus #5 : 24.05.2013, 23:58:04 »
Auto: 2005 807 2,2 ST.

Autossa oli Antipollution fault ja vikakoodi P0414. Vika selvisi. Todellakin moottoritilan sulakekotelon sulake numero 16 (30 A, vihreä) oli palanut. Vika korjaantui ja merkkivalo, ajotietokoneen ilmoitus katosivat tosin vasta, kun olin ajanut kotoa töihin ja takaisin. Sitä en vielä tiedä, onko vikakoodi nollaantunut.

ekto

  • Vieras
Vs: 807 - Vikailmoitus "Antipollution fault"
« Vastaus #6 : 05.06.2013, 13:22:23 »
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 2003 807 2,2.

Mulla aikoinaan vika korjaantui vaihtamalla sulaketta, mutta nyt se ei polta sulaketta vaan pukkaa heti vikakoodin P0412. Haluaisin tarkistaa pumpun ja muutkin releet, mutta en tiedä missä ne ovat. Vika selvästi on sähköön liittyvä, kun tuo koodi tulee heti nollauksen jälkeen, lämpimällä koneella.

Tuon ventiilin kaivoin esille ja se liikkui ihan hyvin. Ei vaikuttanut myöskään kovin likaiselta.

Osa 2:

Kaivoin pumpun esille ja mittasin ohmit, nollaa näytti. Eli varmaankin pumppu pitää uusia.

Osa 3:

Mitä nyt olen aihetta tutkinut, niin tämä on käsitykseni. Koodit:

P0410 Secondary Air Intake System Malfunction
P0412 Secondary Air Injection System Switching Valve "A" Circuit Malfunction
P0414 Secondary Air Injection System Switching Valve "A" Circuit Shorted

Sähkö tulee sulakkeen kautta sulakerasiaan integroituun releeseen, josta se jatkaa pumpulle. Niin sanottu äly on tuossa releessä, sillä se on piirikortilla jossa CAN/VAN väylät. Pumpulle menee vain plussa ja miinus.

Tuo P0410 tarkoittaa että järjestelmä ei toimi tuntemattomasta syystä, jolloin on syytä epäillä sulaketta. Koodit P0412 ja P0414 selvästi kertovat, että äly yrittää syöttää virtaa, mutta se joko ei kytkeydy tai menee oikosulkuun. Tuo P0412 koodin saa mm. jos irroittaa täysin toimivan pumpun liittimen, käynnistää auton pari kertaa ja lukee koodit.

Voisi siis päätellä, että pumppu on ollut oikosulussa (veden takia) jos saa koodin P0414. Saman voi päätellä jos saa koodin P0410 ja sulake on palanut. Tilanteissa jossa sulake ei ole palanut ja saa koodin P0412, on pumppu jo kokonaan sökö. Saman toki voisi päätellä jos tulee P0414 ja sulake säilyy.

Tilanteissa joissa P0410 ei poistu vaikka sulakkeen vaihtaa ja se säilyy ehjänä, voisi ajatella että sulakerasian rele/äly on mennyt rikki. Näitä peugeottikin on vaihtanut jos pumpun vaihdolla ei ole lähtenyt toimimaan. Ennen vaihto-operaatiota kannattaa kaivaa se koneen kyljessä oleva solenoidi (?) esille ja ihmetellä sitä. Tuo on muutamalla pultilla kiinni.

Pumppu on helppo kaivaa esiin. Ottaa kuljettajan renkaan pois, ja irroittaa lokasuodan. Lokasuoja on kiinni sellaisilla muovinastoilla, joista pitää aluksi nostaa se keskiosa ylös, sitten poistaa koko nasta. Menevät kyllä takaisin paikoilleen kun ottaa nätisti. Lokasuojassa on ulkokehällä yksi ruuvi, sekä etupuskurin alla kaksi. Pumppu itse on kahdella pultilla kiinni rungossa. Pumpun liitin lähtee auki kampeamalla punaista osaa ulospäin 5 mm.

Ratkaisu:

Kaivoin pumpun irti ja vaihdoin tilalle uuden tai oikeammin kolariautosta irrotetun 307:n pumpun. Hintaa pumpulle tuli pikapakettikuluineen 90 euroa. Kuva 1 on pumpusta kasattuna. Tuo kumiosa on alaspäin osan ollessa paikoillaan.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Kuvassa 2 näkyy jo sähkömoottoria hieman. Huomatkaa että liitin on palanut poikki ja on siis irti. (P0413 Secondary Air Injection System Switching Valve "A" Circuit Open.)



Kuva 3 on valuosan yläkuoresta.



Kuva 4 näyttää sähkömoottorin suojakumin. Tuonne se kostaus pääsee kammiosta valumaan ja eihän se tuolta kumista ulos pääse.



Kun kosteutta kertyy tarpeeksi pumppu menee oikosulkuun ja sulake palaa. Ajankuluessa nuo liittimet saattavat myös mennä rikki.

Tein uuden pumpun kumiin kaksi reikää. Yhden suoraa keskelle ja toisen kylkeen. Kumissa on sisällä sellainen paksu kaulus, joten siksi kaksi reikää. Kumi ei pidä painetta joten siihen voi huoletta tehdä reikiä. Katso kuva 5.



Nuo reiät voi tehdä helposti irroittamatta pumppua. Senkun raottaa lokasuojaa sen verran että pääsee etupuskurin alta poralla huitaisemaan. Ei haittaa vaikka terä osuu läpimennessään sähkömoottoriin kun siinä kohtaa on peltiä. Eli kun laitatte talvirenkaita alle, niin samalla tuikkaa noi reijät. Olen kuunnellut että uusi pumppu pumppaa ja koodit eivät syty, joten uskaltaa porata.

Listätään vielä, että helpoin tapa todeta onko vika pumpussa on ottaa liitin irti, tarkistaa sulake, nollata koodit ja katsoa tuleeko tuo P0413. Jos tuolloin saa muita koodeja (P0410, P0412, P0414), niin silloin vika on muualla/myös muualla.