Ongelma:
Auto: 2004 407 x,x Confort (180 000 km).
Etumatkustajan puoleinen säätöläpän akseli on poikki.
Ratkaisu:
Katkennut etumatkustajan puoleinen säätöläppä on nyt korvattu uudella, selvästi vahvistetulla läpällä. Puhalluskammion avaus pahvisen sapluunan avulla piirrettyä viivaa pitkin onistui erinomaisesti monitoimilaitteen (Bosch PMF 180) suorakulmaisella terällä. Terä yltää juuri sopivasti kohteeseen. Vertaamalla vanhan ja uuden läpän rakennetta, syy katkeamiseen on täysin selvä. Vanhan läpän suunnitelussa on menty liiallisuuksiin yritettäessä päästä mahdollisimman vähällä materiaalilla. "Kansi" mootorin kanssa takaisin aukkoon ja heftiin kahdella muovikyntösellä (pikaliimalla) aukon molemmilta sivuilta. Moottori pois ja kannen lopullinen kiinnitys lasikuidulla.
En ottanut kuvia, mutta aiemmassa viestissä oli kuva samasta aiheesta. Siinä aukko on leikattu yläosasta tarpeettoman suureksi leveyssuunnassa. Vasemalla puolella tehtävän aukon puolivälissä, kammion sisäpuolella syvyyssuunnassa on toppari, jota vasten läppä ääriasennossa asettuu, pitää kiertää. Sen tunnistaa, jos se tulee vastaan käyttämällä rautasahan terää leikkaamiseen.
Aukonhan saa leikattua kokonaisuudessaankin pelkällä rautasahan terällä, materiaalihan on vain vajaa millin vahvuista. Kammion alaosassa on myös tukirakenne, jonka saa säästettyä leikkaamalla kolme milliä ylempää kuin viiva osoittaa ja vastaavasti yläosasta kymmenisen milliä akselireiän yläpuolelta. Tärkeää: aja yläpuolinen läppä vaaka-asentoon valitsemalla puhallussuunnaksi alaspäin osoittava nuoli. Kammion edessä on myös halkaistava kaapelikotelo kahdella ruuvilla kiinnitettynä. Avaa ruuvit ja halkaise kotelo painamalla väkäset samalla longottaen. Jäljellä on vielä tarraliimattu lämpö/äänieriste, joka kannattaa leikata reilusti ja irrottaa sekä säilyttää pala takaisin asentamista varten.