Kirjoittaja Aihe: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)  (Luettu 11615 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Srti

  • Vieras
607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« : 30.10.2008, 17:25:04 »
Autoni: 2002 607 2,2.

Moottori resonoi kierrosalueella 1.700-2.300 rpm etenkin sitä kuormitettaessa. Luin viesteistä, että ko. moottoreihin on vaihdettu nokkapyöriä. Kumpikohan on vaihdettu, imu- vai pakonokka-akselin pyörä? Voikohan resonointi kuulua siitä?

Todennäköisesti resonointi ei kuulu pakoputken joustavasta liitoskappaleesta. On kuunneltu stetoskoopilla. Ääni tuntuisi kuuluvan kannen seuvilta ja tuota nokkapyörää epäilen.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #1 : 01.11.2008, 12:51:35 »
Onko autoosi vaihdettu hiljattain jakohihna? 2,2-litraisissa suositellaan vaihdettavan hihnan vaihdon yhteydessä pakopuolen nokka-akselin hihnapyörä, kun rakenne muuttunut ja voi aiheuttaa resonointia jollain kierrosalueella. Pyörän hinta reilut 120 euroa.

Minulle sanottiin tiskillä, että rakenne muuttunut ja "voi" aiheuttaa resonointia jollakin kierrosalueella. Suositeltiin vaihtoa. Jos resonoi, niin homma uusiksi. Tämä tiedote 607 jakohihnan vaihdon kohdalla.

Minäkin annoin jakohihnan vaihdon yhteydessä vesipumpun lisäksi vaihtaa pakopuolen nokka-akselin hihnapyörän suosituksen mukaan 2,2-litraiseen. Mitään resonointia tms. ei ollut havaittavissa - mittarissa oli jo 215 000 km. Vaikutelma vaihdon jälkeen oli, että "laivamainen" tyhjäkäynnin ääni hiljeni huomattavasti. Vaikutelma perustuu kyllä pelkästään mutu-analyysiin.

Huoltopalvelun porukka yhdessä keskusteli tiskillä sellaisesta asiasta, että 2,2 l sportteihin on tullut ohje, jonka mukaan joku pakoaukon puoleinen jakopyörä (mikä se sitten lieneekin) pitää vaihtaa toisen malliseen, ja taas satanen lisää hintaa. Ilmeisesti on ollut jotain ongelmia aiemmin. Ei tällaisesta ainakaan maahantuoja ole mitään kutsukampanjaa järjestänyt.

Srti

  • Vieras
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #2 : 01.11.2008, 14:52:21 »
On vaihdettu 120 tkm huollossa jakohihna mutta silloin auto ei vielä ollut minulla joten en tiedä onko siihen siihen vaihdettu nokkapyörä silloin. Kumpiko nokkapyörä niihin on vaihdettu? Keskustelussa puhuttiin "pakoaukon puoleisesta jakopyörästä" eli silloin kyseessä olisi pakonokan nokkapyörä mutta toisaalta imunokan nokkapyörässä on enemmän resonoivia osia, tässähän lienee muuttuva venttiilinajoitus imupuolella?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #3 : 02.11.2008, 03:15:09 »
Varaosanumero 0805J5, mikä pitäisi vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä.

Kyseessä on pakopuolen nokka-akselin hihnapyörä 0805 J5, joka korvaa aiemmat osat 0805 A4, 0805 F8 ja 0805 G0:

406 (2. mallisarja), EW12J4:

0805 A4, RP 0805 J5, CAMSHAF GEAR, ECH, INJECTION EW12J4 UNTIL RPO No. 09649 (10.04.2003)
0805 F8, RP 0805 J5, CAMSHAF GEAR, ECH, INJECTION EW12J4 SINCE RPO No. 09650 UNTIL RPO No. 09883 (11.04.2003-30.11.2003)
0805 G0, RP 0805 J5, CAMSHAF GEAR, ECH, INJECTION EW12J4 SINCE RPO No. 09884 (01.12.2003)

Tämä selviää Peugeot Service Box:sta. Sen sijaan tuossa venäläisessä osaluettelossa on vanhentunutta tietoa (ei merkintää osan vaihtumisesta, koska luettelo perustunee vuoden 2005 tai 2006 tietoihin):

406 (2. mallisarja), EW12J4

Aiemmat osat 0805 A4 ja 0805 F8 on siis ensin korvattu osalla 0805 G0 ja Service Boxin mukaan kaikki em. osat on korvattu vielä osalla 0805 J5. Huoltotiedotetta en asiasta onnistunut löytämään (saattaa löytyä virallisen Service Box:n maksulliselta puolelta), mutta kuten em. valmistuspäivämääristä selviää, ovat ensimmäiset muutokset tapahtuneet vuoden 2003 aikana. Viimeisin muutos lienee tapahtunut suunnilleen välillä 2005-2007.

Sama juttu 607:nkin tapauksessa, mutta Peugeot Service Box ei jostain syystä ilmoita lainkaan aiempia osanumeroita, vain tuon uusimman:

607 (1. ja 2. mallisarja), EW12J4:

0805 J5, CAMSHAF GEAR, ECH, INJECTION EW12J4

Tosin Service Boxin nykyistä vanhempi versio näytti nuo samat muutosajankohdat kuin 406:n tapauksessakin.

Venäläinen osaluettelo ilmoittaa samat muutokset kuin 406:n kohdalla:

607 (1. mallisarja), EW12J4
607 (2. mallisarja), EW12J4

Myös 407:ssa on tapahtunut tuo muutos 0805 G0:sta 0805 J5:een.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2011, 13:53:39 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PaZuZu

  • Vieras
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #4 : 03.09.2009, 19:51:35 »
Auto: 2005 607 2,2 (EW12J4).

Jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihdettiin nokkapyörä, nakutus ei kuitenkaan poistunut. Samanlailla auton käynnistettäessä nakuttaa ja kun antaa hieman kierroksia niin nakutus lakkaa. Automaalla huoltoneuvoja suositteli moottorinohjauksen päivitystä, tosin tämäkään ei hänen mielestään varmuudella poista nakutusta. Mitäs sitten koitetaan, hyvä arvauksia?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #5 : 03.09.2009, 20:12:23 »
Muutama asiasta perilläolemattoman "tyhmä" kysymys:
Onko se venttiilien nakutusta?
Säätyykö venttiilivälykset öljynpaineen avulla?
Riittääkö öljypumpun paine alussa tyhjäkäynnillä?
Auttaisiko öljypumpun vaihto?

Kyllä se öljy riittää, jokin nostin on vain tyhjä alussa ja täyttyy kun saa hetken öljynpainetta. Normaali juttu paljon ajetuissa hydraulisilla nostimilla varustetuissa autoissa, nyt vaan näköjään tauti levinnyt vähemmän ajettuihin. Laatu?

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #6 : 03.09.2009, 23:13:48 »
Ei välttämättä varsinaisesti liity laatuun, joistakin nykynostimista on jätetty tyhjentymisen estävä venttiili (kuula/jousi)pois.

Toinen syy on nostimen likaantuminen, pitkien öljyn vaihtovälien vuoksi. Seikka, joka tässä jokin aika sitten yhdet  purkaneena/pesseenä, tuli havaittua. Tyhjentymisen estoventtiili ei siis sulkeudu tiivisti.

wg

  • Vieras
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #7 : 04.09.2009, 08:31:40 »
407 2.2 on alkanut jälleen taas pikkuhiljaa nakuttamaan nokkapyörän vaihdon jälkeen. Kirjoittelin aiheesta aiemmin kun nokkapyörä vaihdettiin. Vaihdosta on nyt 9kk ja kilometrejä n.25tkm. Kaikenkaikkiaan kilometrejä on 78tkm. Öljyt (Mobil) on vaihdettu 10 tkm. välein. Kumma juttu tuo nakutus ja miten siitä pääsee eroon? Nakutus tosiaan  häviää kun antaa vähän kierroksia.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #8 : 04.09.2009, 08:52:00 »
Venttiilin nostimien vaihdolla siitä todennäköisesti pääsee eroon. Aika hintava operaatio vaan kyseessä.

PaZuZu

  • Vieras
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #9 : 08.09.2009, 13:35:13 »
Mulla mihinkään oo kadonnut, tosin en teettänyt jakopääremppaa Automaalla, liekö tästä johtunut. Kai se täytyy nöyrtyä ja kiikuttaa auto Automaalle, alkaa vaihtoehdot olemaan vähissä.

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #10 : 14.09.2011, 20:56:16 »
Kyseessä on pakopuolen nokka-akselin hihnapyörä 0805 J5, joka korvaa aiemmat osat 0805 A4, 0805 F8 ja 0805 G0:

406 (2. mallisarja), EW12J4:

0805 A4, RP 0805 J5, CAMSHAF GEAR, ECH, INJECTION EW12J4 UNTIL RPO No. 09649 (10.04.2003)
0805 F8, RP 0805 J5, CAMSHAF GEAR, ECH, INJECTION EW12J4 SINCE RPO No. 09650 UNTIL RPO No. 09883 (11.04.2003-30.11.2003)
0805 G0, RP 0805 J5, CAMSHAF GEAR, ECH, INJECTION EW12J4 SINCE RPO No. 09884 (01.12.2003)

Tämä selviää Peugeot Service Box:sta. Sen sijaan tuossa venäläisessä osaluettelossa on vanhentunutta tietoa (ei merkintää osan vaihtumisesta, koska luettelo perustunee vuoden 2005 tai 2006 tietoihin):

406 (2. mallisarja), EW12J4

Aiemmat osat 0805 A4 ja 0805 F8 on siis ensin korvattu osalla 0805 G0 ja Service Boxin mukaan kaikki em. osat on korvattu vielä osalla 0805 J5. Huoltotiedotetta en asiasta onnistunut löytämään (saattaa löytyä virallisen Service Box:n maksulliselta puolelta), mutta kuten em. valmistuspäivämääristä selviää, ovat ensimmäiset muutokset tapahtuneet vuoden 2003 aikana. Viimeisin muutos lienee tapahtunut suunnilleen välillä 2005-2007.

Sama juttu 607:nkin tapauksessa, mutta Peugeot Service Box ei jostain syystä ilmoita lainkaan aiempia osanumeroita, vain tuon uusimman:

607 (1. ja 2. mallisarja), EW12J4:

0805 J5, CAMSHAF GEAR, ECH, INJECTION EW12J4

Tosin Service Boxin nykyistä vanhempi versio näytti nuo samat muutosajankohdat kuin 406:n tapauksessakin.

Venäläinen osaluettelo ilmoittaa samat muutokset kuin 406:n kohdalla:

607 (1. mallisarja), EW12J4
607 (2. mallisarja), EW12J4

Myös 407:ssa on tapahtunut tuo muutos 0805 G0:sta 0805 J5:een.

Auto: 2003 406 Coupe 2,2 (EW12).

Jos service boxin varaosaluettelossa on tuo 0805 J5, niin onko autossa alkujaan tuo pyörä vai kun tilaa uuden pyörän, niin uusi on tuolla numerolla? Tein service boxin haun auton valmistenumeron mukaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #11 : 22.09.2011, 21:39:16 »
Service Box ei jostain syystä ilmoita enää lainkaan aiempia osanumeroita edes 406:lle kuten aiemmin (ks. viestini), vain tuon uusimman 0805 J5:n. Todennäköisesti autosi alkuperäinen hihnapyörä on jokin noista vanhemmista osista.

Mikä on autosi DAM-numero?
« Viimeksi muokattu: 22.09.2011, 22:45:20 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #12 : 22.09.2011, 22:25:49 »
DAM=9758U5

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #13 : 22.09.2011, 22:41:55 »
Se on siis valmistettu 28.07.2003. Siihen tehtaalla asennettu hihnapyörä lienee siis 0805 F8.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 607 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #14 : 12.04.2012, 23:03:00 »
Pystyykö tuon numeron jotenkin katsomaan avaamalla suojamuoveja vai pitääkö pyörä iroittaa nokka-akselilta nr. selvittämistä varten. :)