Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - 406  (Luettu 91964 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiF

  • Vieras
Käyttökokemukset - 406
« : 08.03.2007, 03:56:22 »
Käyttökokemuksia 406-malleista.

Lue ensin kirjoitusohje, jossa kerrotaan alueen tarkoituksesta ja annetaan ohjeita kirjoittamiseen.

Käytä perustietojen ilmoittamisessa apuna alla olevaa mallipohjaa ja täytä se niin hyvin kuin osaat. Jollet tiedä jotain teknistä tietoa, niin voit jättää sen pois tai kysyä apua muilta. Ylläpito täydentää puuttuvia tietoja tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan.

Automalli: (esim. 206 tai 206 SW)
Korimalli: (esim. sedan, farmari, viistoperä tai coupe)
Vuosimalli: (jollet tiedä autosi vuosimallia, voit ilmoittaa vaikka käyttöönottopäivän)
Varustelutaso: (esim. ST, Premium tai Sport)
Polttoaine: (bensiini vai diesel)
Vaihteisto: (automaatti vai manuaali)
Moottori: (esim. moottorin tilavuus ja moottorikoodi, jos sen tiedät)
Mihin kokemukset perustuvat: (esim. koeajo, omalla tai laina-autolla ajaminen)
Ajomäärä: (mittarilukema ja kuinka paljon olet itse ajanut, esim. 10 km, 30 000 km tai säännöllinen ajo tms.)

Mallikohtaisia linkkejä:

Leijonakuningas 10 vuotta - Peugeot 406 -mallihistoria
Peugeot 406 -osto-opas
Peugeot 406 -varustetasot 1996-1999
Peugeot 406 -varustetasot 1999-2004
Peugeotit Euro NCAP-testeissä sekä tutkimustietoa

Ajovalo.net: Peugeot 406
OP-kanava: Euro NCAP – Peugeot 406
OP-kanava: Peugeot 406 Coupé HDi
OP-kanava: Peugeot 406
OP-kanava: Peugeot 406 Grand Wagon ST 2.0
OP-kanava: Peugeot 406 SVDT 2.1
OP-kanava: Peugeot 406 ST 2.0
OP-kanava: Peugeot 406 Coupé V6 3.0
OP-kanava: Peugeot 406 Coupé


Ilmoitathan toimimattomasta linkistä ylläpidolle esim. yksityisviestillä tai tähän viestiketjuun vastaamalla, kiitos. Myös lisäykset ovat tervetulleita.

AnttiF

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #1 : 13.03.2007, 14:09:23 »
Automalli: 406
Korimalli: sedan
Vuosimalli: 1996
Varustelutaso: SV
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: manuaali (ML5T)
Moottori: 2,1 XUD11BTE
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 274tkm, joista itse 47tkm.

+ Toimintavarma
+ Tyylikäs automalli, joka vielä 11-vuotiaana näyttää kohtalaisen nykyaikaiselta verrattuna eri merkkien uudempiin malleihin
+ Hyvä ajettavuus, ei puuduta ajaa pidempääkään matkaa
+ Sadetunnistin (ph1 SV-varustetasossa)
+ Selkeästi asetetut hallintalaitteet
+ Polttoaineen kulutus, vaikka moottori on 'vanhanaikainen' esikammio-diesel niin kulutus sekalaisessa ajossa luokkaa 5,5 - 6l /100km
+ 'Tehokas' ja vääntävä moottori
+ Kippaavat takapenkit ja suksiluukku
+ SV-malleissa monipuoliset kuskin penkin säädöt
+ Sisätilat lämpenee nopeasti
+ Hyvät ajovalot
+ Hyvin sinkitty kori ->  ei ruostetta
+ Hyvä äänieristys


- Takakontin pieni lastausaukko
- Hieman ronkeli rengasvalinnasta, vääränmerkkisillä renkailla ajettavuus kärsii
- Ohjauksen liiallinen tehostus, voisi olla tunnokkaampi
- Huonot jalkatilat takapenkillä kun etupenkki on säädetty 186cm pitkälle mukavaan ajoasentoon
- Pyyhkijät nousevat lasista vain muutaman sentin

Mahdollisesti tyyppivikoina pidettäviä ominaisuuksia:
- Flektien releiden vedeneristys puutteellinen, releet oli vaihtotavaraa 230tkm kohdalla
- Yläkääntölaakerit murusina, taka-aurauksensäätötangoissa välystä 240 tkm kohdalla

Lisäys: 26.3. Täytyy perua nämä miinukset:

- Hieman ronkeli rengasvalinnasta, vääränmerkkisillä renkailla ajettavuus kärsii
- Ohjauksen liiallinen tehostus, voisi olla tunnokkaampi

Asianmukaisesti suoritetun nelipyöräsuuntauksen jälkeen kulkee kuin juna huonoillakin renkailla (kuluneet NRT:t) ja ohjaustuntuma parani huomattavasti.

Nipa

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #2 : 13.03.2007, 17:45:53 »
Automalli: 406
Korimalli: sedan
Vuosimalli: 1997
Varustelutaso: ST
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 2,0 XU10J4
Mihin kokemukset perustuvat: omalla autolla ajaminen, isälläni myös samanlainen
Ajomäärä: 175km, vasta 15tkm itse ajettu

+ Ajettavuus
+ Lämmin talvella
+ Rengasmelu, ainoa mikä kuuluu selvästi
+ Ulkonäkö, ajaton muotoilu "näyttää" uudelta vaikka on 10 vuotta vanha
+ Pirteä, ei jää jalkoihin ihan joka datsunille
+ Hankintahinta
+ Varusteet
+ Maine


- Luotettavuus, talvisin pitää olla aina pipo ja hanskat mukana ;D
- Pikkusähköviat, ärsyttäviä ja joskus työläitä korjata
- Polttoaineen kulutus
- Rengasmelu
- Alkuperäiset osat törkeän kallita, toisaalta on ilmeisesti vähän joka merkillä
- Jälleenmyyntiarvo, ei mene kauan niin on euron/kilo
- Tyyppivikoja, jotka olisi pitänyt kitkeä pois mallisarjan uudistuessa 405 -> 406 esim. iskareiden kääntölaakerit

Nämä ei nyt sitten ole tärkeysjärjestyksessä ja ajokokemusta on kyseisetä vasta vähän yli vuoden ajalta. Maine on plussien puolella, koska rouva ei antanut ostaa vastaavaa autoa Citroen merkkisenä

vilkastus

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #3 : 14.03.2007, 14:22:57 »
Automalli: 406
Korimalli: farkku eli Grand Wagon
Vuosimalli: 1998
Varustelutaso: ST
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 2.0, XU10JP ???
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 10 tkm (aiempi 406 sedan -96 2.0 ST110 tkm)

- Pyyhkijänsulat talvella
- Sisätilan valokatkaisija kuskinovessa jumii pakkasilla
- Penkinlämmittimet eivät kestä kaikkien painoa ilmeisesti, rikki siis
- Pakoputken varaosien myyntiä edistävä suunnittelu, väliputki ruostuu takaa, jolloin muuten ehjä pönttö ja putki uusittava suotta
- Takajarrujen jumitus rauhallisessa ajossa, levyt ruostuu.
- Käsijarru vaatii reilusti voimaa pitääkseen kunnolla
- Penkki karvan verran pieni isolle kuljettajalle, niskatuki ei nouse tarpeeksi ylös.

+ Hiljainen
+ Mukava
+ Suuntavakaa
+ Tilava
+ Jämäkkä ja täsmällinen ohjaus
+ Suuri lasinpesunestesäiliö
+ Hyvät ajovalot

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #4 : 14.03.2007, 14:56:21 »
Automalli: 406
Korimalli: sedan
Vuosimalli: 2002
Varustelutaso: Mistral
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 2.0 HDi 66 kW / RHZ
Mihin kokemukset perustuvat: Omat ajot
Ajomäärä: 114 tkm, josta itse 66 tkm

+++ Kulutus (Tankkaus.com)
++ Äänettömyys
+ Ajo-ominaisuudet
+ Iso polttoaine tankki
+ Ei ruostu
+ Ulkonäkö, parhaan näköinen peugeot sitten 505:den
+ Varusteet, ei liikaa eikä liian vähän.

- Hihnapyörän kesto, kolmas on käytössä, tosin se on vielä ehjä.
- Alkuperäisen vesipumpun kesto aivan luokaton
- Täysin säädytön laiva, Naiset ei tykkää kun pitäisi olla saaristolaivurin tutkinto että saa ajaa.

Pieni kulutus on yllättänyt positiivisesti, helppo päästä jopa normi kulutuksen alle. Iso tankki on kiva kun ei tarvitse jatkuvasti olla pyssyjen kanssa leikkimässä, normaali ajossa 1200-1500 km toiminta säde.

Yleisellä tasollahan auto on todella vähän ajettu, eikä siten ole voinut kertyä mitään kokemuksia kulutus osien hinnoista. Hihanpyöriä on tosiaan mennyt kuin näkkileipää nakkikeiton kanssa, tosin tähän asti yhdenkään vaihtokustannuksiin ei ole tarvinnut osallistua. Vesi pumpun laakeri oli sökö jo 65 tkm / 4-v kohdalla, mielestäni arvo on täysin luokaton. Myös ensiasennus renkaat kestivät luokattoman huonosti kulutusta, sen tosin voi laskea tehtaan viaksi vain siinä mielessä että tehdas ylipäätään huolii "hyvävuosi" merkkisiä renkaita minkään valtakunnan kikottimeen jota autoksi kutsutaan.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2008, 07:06:46 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

artsi

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #5 : 14.03.2007, 22:33:44 »
Automalli: 406
Korimalli: Grand Wagon
Vuosimalli: rekisteröity 9.1.03
Varustelutaso: ST
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 2.0
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: Reilu 111000 km, josta melkein kaikki itse ajettu (auto oli vajaa 4000 km Automaan esittelyautona)

+ Ilo ajaa
+ Riittävä suorituskyky
+ Tilat (ei esimerkiksi kolise mamman kanssa olkapäät yhteen)
+ Tiloihin ja suorituskykyyn nähden kohtuullinen kulutus: auton oman matkamittarin mukaan keskikulutus tähän mennessä 7,42 l / 100 km
+ Riittävä varustelu automaatti-ilmastointeineen sunmuineen
+ Ajovalopolttimot on helppo vaihtaa
+ Kattokaiteet, jotka eivät vaadi mallikohtaisia kattotelineitä
+ Sietää katsella

- Jälleenmyyntiarvo ilmeisesti laskee monia muita merkkejä nopeammin
- Takapenkin niskatuet pitää penkkiä kaataessa irroittaa, ei mitään säilytyspaikkaa niille
- Tavaratilan suojaverkkoa ei saa kiinnitettyä etupenkkien taakse
- Konepellin etureunassa sisäpuolella sauma ruostui, korjattiin takuuseen (kiitos Peugeot FAQ, että huomasin tuon)
- Takaluukun alakulmissa olevat kumitapit rikkovat maalin vastakohdistaan tavaratilan aukon alakulmista, kun siellä ei ole mitään suojaa, esim. muovitarroja
- Kun auto oli reilu vuoden ikäinen, polttoainetankin luukku rikkoutui sisäpuolelta niin, ettei se auennut sisältä vipua vedettäessä, vaati avustajan aukaisemaan samalla luukun. Korjattu takuuseen.
- Vesipumppu meni vaihtoon 88000 kilometrissä.
- Kuljettajan oven lasinnostomekanismi hajosi 103000 kilometrissä, maahantuoja ja liike tulivat kustannuksissa puoliväliin vastaan.
- Vasemman takaoven karmissa alareunassa "röpelöä" maalipinnan alla eli "prosessi käynnissä", korjattiin takuuseen.
- Aika vähän säilytystiloja matkustamossa
- Manuaalivaihteisessa autossa kuljettajan penkin kyynärnoja on käytännössä käyttökelvoton (ala-asennossa haittaa vaihdekepin käyttöä)
- Penkinlämmitin-namiskuukkeleista ei koskaan muista, kumpi on vasempaan ja kumpi oikeaan penkkiin
- Lasinpyyhkijöiden sadetunnistin ei toimi kunnolla tihkusateessa

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #6 : 15.03.2007, 13:21:25 »
Automalli: 406
Korimalli: sedan
Vuosimalli: 1998
Varustelutaso: ST
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 2.0 XU10J4
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: <10 000 km

Varustukset normaalin ST-varustelun päälle:
-Ilmastointi
-Hälytin + radiolukitus (jälkiasennus, Gemini)


Plussat
+Toimintavarmuus
+Ohjauksen tunnokkuus
+Edullinen hankintahinta
+Yleinen automalli => hiukan edullisempaa ylläpitää
+Moottori, puhdikas, mukava luonne


Miinukset
-Suuntavakaus jäänyt suunittelijan pöydälle
-Alustan, ja varsinkin takapään ratkaisut niin heikot, että vastuu mahdolllisesta loogisesta ajokäytöksestä on renkailla.
-Penkkien säätö ST-varustelussa
-Bensatankin luukku ei ole keskuslukituksen piirissä (ärsyttävää!)
-Huonot alkuperäiskaiuttimet ja akustiikka
-Yleinen laatuvaikutelma varauksella (605:sta käyttäneenä 406 ei tunnu laadukkaalta)
-Myyntihinta

Audi A4 Tdi Q

timmi306

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #7 : 18.03.2007, 13:55:03 »
Automalli: 406
Korimalli: sedan
Vuosimalli:11 /2003
Varustetaso: Executive
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 3.0 V6
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 66,5tkm, josta itse vasta n. 500km

+ Hiljainen
+ Ei kitise, eikä natise
+ Varusteet
+ Moottorin ominaisuudet
+ Kulutus yllättävän pieni moottoriin nähden!
+ Ajettavuus
+ ESP löytyy

- Kulutuksen saa myös korkeaksi
- Ylläpitokulut (vakuutus, huolto ym.)*
- Melko hankala ahtaissa paikoissa käännellä (vrt. 306)
- Tavaratila voisi olla isompikin (riittää perustarpeisiin)
- Auton hinta vaihdettaessa/ myytäessä

* Itse olin jo ennalta varautunut kuluihin ja mietin tarkkaan, paljonko olin valmis uhraamaan, että saan ajella lähes unelmieni autolla   Kohtuu summa kun ajattelee mitä saa vastineeksi.

Miksa

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #8 : 18.03.2007, 20:36:00 »
Automalli: 406
Korimalli: Sedan
Vuosimalli: 2000/2001
Varustelutaso: ST
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 2.0 HDi 80kw
Mihin kokemukset perustuvat:Oma/äiten auto  ;)
Ajomäärä: 298tkm itse päästelty n.100tkm.

+ Hyvä ajaa
+ Komean näköinen
+ Hyvä moottori ja riittävästi tehoa
+ Pieni kulutus 5.4-5,8l/100km.
+ Riittävän tilava (mahtuu neljä miestä tavoroineen hyvin)
+ Etukyynernojat etupenkeissä
+ Varustelu hyvä

- Kolisevat paikat
- Kauko-ohjattava keskuslukko toimii huonosti

Rd. Vortex

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #9 : 28.03.2007, 12:52:21 »
Automalli: 406
Korimalli: Sedan
Vuosimalli: 1996
Varustelutaso: ST
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 2.0l XU10J4
Mihin kokemukset perustuvat: Ollut itsellä jo lähes vuoden ajan
Ajomäärä: 241tkm, itse ajanut noin 18tkm

+Hiljainen ja mukava
+Luotettava
+Tyylikäs vielä 11-vuoden iässäkin
+Kulkee aivan tarpeeksi hyvin
+Mukava ajaa
+Tilava (4 henkeä ja reilusti tavaraa ollut kyydissä enimmillään)
+Lämpenee talvella erittäin nopeasti, varsinkin viimasuojan kanssa
+Mittarivalaistuksen kirkkaus säädettävissä portaattomasti
+Hyvät ajovalot

-Kuskinpenkin reisituki voisi olla parempi, tosin tähänkin on jo tottunut
-Takakontti hieman matalahko. Esim. Polkupyörä mahtuu kyllä ilman eturengasta kyytiin, mutta asettelussa saa olla tarkkana
-Kaipaisi moottoritielle kuudennen vaihteen 100km/h vauhdissa kierrokset jo lähes 3000tr/min  ;)
-Vie pelkässä taajama-ajossa suht reilusti bensaa
-Vaihteisto jäykkä, erityisesti kovilla pakkasilla liikkeelle lähtiessä
-Oventiivisteet jäätyvät sopivalla kelillä helposti
-Käsijarru pitää melko heikosti

Yleisesti olen ollut autoon erittäin tyytyväinen, vaikka noita miinuksiakin listaan kertyi jonkin verran.

taimen

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #10 : 29.03.2007, 11:58:12 »
Automalli: 406
Korimalli: sedan
Vuosimalli: 1997
Varustelutaso: ST
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 2.1 XUD11BTE
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 296tkm, joista itse 36tkm 11kk omistuksen aikana

+Kunto
+Toimii
+Ulkonäkö
+2.1td kulkee ja kuluttaa vähän, osaavissa käsissä päästään 5l/100km pintaan
+Hinta edullinen
+Iso auto
+Sadetunnistin hyvä (vakiona SV:n lisäksi 2.1td ST varustelussa 97->)
+Penkkien kangas laadukasta toisin kuin monissa nykyautoissa. Plyyshi kestää.
+Penkki muutenkin mukava

-Joiden harvinaisempien osien (XUD11BTE:ssä) korjaamisen vaikeus. Esim. termostaatti jakopäänpuolella jolloin on työskenneltävä alapuolelta ja kotelon pitkiä pultteja hiljalleen nitkuttaen.
-Ilmastoinnin puute, ollut ilmeisesti kallis ostaessa

Vaihdettuja osia vuoden aikana: Kallistuksenvakaajan pystytanko oikea taka, auraksensäätötanko oikea taka, taka-alatukivarsien uloimmat puslat, etujarrulevyt ja palat, hehkutulpat, termostaatti, pari polttimoa edestä. Tuulilasi seuraava vaihdon kohde, täynnä pieniä kuplia -> tuulilasin kesto 10 vuotta? Auto ollut autotallissa pääosin alkutaipaleensa eikä lasissa ole naarmuja ollenkaan, vain kuplia.

Kaikki vaihdetut osat ovat ihan peruskuluvaa osaa, joita nyt menee missä autossa tahansa. Ajomäärään nähden loistava auto ja varsinkin hintatietoja sen kummemmin tuntemattomalta tulee helposti 8000-10000 euron arvo autolle kun kysyy arvaa paljonko maksoi :)

VilleS

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #11 : 07.04.2007, 18:02:44 »
Automalli: 406
Korimalli: farkku
Vuosimalli: 1999
Varustelutaso: SV
Polttoaine: pensa
Vaihteisto: automaatti
Moottori: 3,0 v6 es9j4 (??)
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 264tkm, joista itse 51tkm reilun kahden vuoden omistuksen aikana

+ kulkee riittävän kovaa
+ hiljainen, ylellinen kyyti
+ aika hyvä ajaa
+ valtava tavaratila, isompi kuin passatissa ja v70:ssä
+ suhteellisen helppo huoltaa pl.tulpanvaihto
+ fiksu vaihteisto vaikka onkin mooseksenaikuinen 4hp20, osaa esim. itse moottorijarrutuksen!
+ ihme vehje, ei yhtään uutta vikaa ilmennyt vielä! penkinlämmittimet siinä ei ole toiminut koko aikana
+ loistovarustelu, ei puutu kuin nahat
+ halpa ostaa käytettynä

- turhan pieni auto omaan makuun, ylempänä ollut vertaus valtameriristeilijään huvitti.
- ahdas matkustamo eli kapea ja takatilat huonot
- pensaa menee kylillä pyöriessä talvella ihan sikana, mutta ei tätä bensapihiyden takia hankittukaan...
- etuistuimet ahtaat ja huonosti tukevat, reidet ja selkä väsyy pitkällä matkalla. lisäksi ovat vielä liian pehmeät "säkit"

Kaikkiaan suositeltava ostos, ei isompaa moitittavaa. Eniten on ihmetyttänyt auton hyvä luotettavuus (eka ranskalaiseni). Korjattu/huollettu: takajarrukilvet, levyt, palat, käsijarruosat, pakoputki, auraustangot taakse  koiranluut eteen, etujarrupalat, etupyöränlaakeri 1kpl, kääntölaakeri 1kpl, jakopää ja vp, moottorin hyvin pieni öljyvuoto(työläs) ja normaalit määräaikaishuollot. kaikkia noista em. ei olisi ollut pakko tehdä mutta tykkään pitää auton huippukunnossa. Seuraava auto olisi pösö mutta kurjat eivät tee 607:aa farkkuna.

Leroy B

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #12 : 17.04.2007, 14:47:42 »
Automalli:406
Korimalli:Sedan
Vuosimalli:1999/facelift
Varustetaso:ST
Polttoaine:Bensiini
Vaihteisto:Manuaali
Moottori: 2,0/99kw
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä:149 000 /hlökohtaista ajoa vajaa 2 vuotta/41tkm

+moottorin suorituskyky
+varustelu
+klassisen kaunis muotoilu
+ajettavuus maantiellä
+takapenkin tilat
+penkin säädöt
+tavaratilat

-vaihteenvalitsimen liikeradat
-mukavuusvarusteiden toimintavarmuus+huoltokustannukset
-kääntösäde

Se kuuluisa hinta-/laatusuhde on kyseissä autossa kohdillaan. Käytettynä kokoluokassaan suhteellisen edullinen ja varmatoiminenkin ostos. Jälleenmyyntiarvon vuoksi ei kuitenkaan kannata vaivautua. N.kahden vuoden/41000 kilometrin aikana korjattua: Imuilman painetunnistin, laturin hihna+ohjainrulla, ilmastointilaite (ei tullut kuntoon), pakoputki (katista taakse), kuljettajan istuin.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #13 : 26.06.2007, 12:36:37 »
Automalli: 406
Korimalli: Grand Wagon
Vuosimalli: 2003
Varustelutaso: ST Executive
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: HDi 2,0 (80 kW)
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 186 tkm/itse ajettu viimeiset n.35 tkm.

+ moottorin ominaisuudet (suorituskyvyn ja kulutuksen suhde)
+ suuri polttoainesäiliön tilavuus
+ helppo huoltaa, kaikki melko hyvin käsillä vrt. esim. ajovalopolttimot, öljynsuodatin jne.
+ mainio ajettavuus kokonaisuudessaan. Ei kova, ei pehmeä..
+ mainio matkustusmukavuus (hiljainen kaikin puolin)
+ paljon tilaa takapenkit käännettynä
+ ajaton muotoilu
+ tähän asti pienin tankillisen kulutus 4,3 l/100 km

- kääntölaakeri oikealla puolella alkanut narisemaan, pitänee ottaa auki ja tsekata mitä on tehtävissä..
- peruurusvalon kytkin ei toimi, uusi jo hommattuna, pitää vaihtaa sopivan tilaisuuden tullen.
- sadetunnistimesta ei mitään hyötyö naarmuuntuneen tuulilasin johdosta. Tuulilasi vaihtokunnossa.
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: Käyttökokemukset - 406
« Vastaus #14 : 23.08.2007, 01:17:55 »
Automalli: 406
Korimalli: Sedan
Vuosimalli: -99/-00
Varustelutaso: ST
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: HDi 2,0 (80 kW)
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 275 tkm/itse ajettu viimeiset n.30 tkm.

+ Ajo-ominaisuudet alustan ja moottorin puolesta (lastutettu yms.) Matka-ajoon unelma mutta ratapeliksi vähän kankea ;D
+ Pieni kulutus noinkin isoksi autoksi
+ Suht. simppeliä tekniikkaa => huollettavuus
+ Takakontin säilytyslaatikko
+ Käännettävät selkänojat
+ Ulkonäkö
+ Vetokyky
+ Laatikon pitkät välitykset

- Laatikkoremppa kun jostakin laakerista oli pari kuulaa karannut (selvityksen alla laatikko irrallaan), jumittunut painelaakeri
- Aivan luokattoman surkeat etujakkarat, sivuttaistuenta ja säädöt, reisituki pitkäjalkaisella kuljettajalla
- Suksiluukun puuttuminen
- Sadetunnistin kun tihku muuttuu kunnon sateeksi, tunnistin ei oikein tiedä millä nopeudella pyyhkisi
- Rikkinäinen tankinluukun avausmekanismi
- Vettä varapyöräkoteloon, en ole varma loppuiko vuotaminen kun tiivistin takavalojen ympärystän, hetkeen ei ole akvaariota näkynyt
- Surkeat etulyhdyt (tarvikkeita molemmat)
- Helmojen takapäät ruostuvat => typerä suunnittelun kukkanen
- Ilmastointi ei toimi, kennolle menevä putki pitäisi jaksaa vaihtaa
- Downpipen joustoliitos vaihtokunnossa

Autosta on vaihdettu seuraavat osat:
Edestä: koiranluut, alapallot, raidetangonpäät, jarrupalat
Takaa: aurauksensäätötangot, alapallot, jarrulevyt, -palat, käsijarrupalat, käsijarruvaijerit
Sisältä: käsijarrun kytkin

Nuo kaikki alustan osat ja jarrut vaihdoin samalla kertaa oli välyksiä tai ei (tms huomautettavaa) kun vein auton 4-pyöräsuuntaukseen alustan muutoskatsastuksen takia. Nyt on kaikki uutta, joten luulisi seuraavaan katsastukseen kestävän, jos vaan italialaiset alapallot kestävät. Kaikkiin niveliin laitettu vaihdon yhteydessä niin paljon vaseliinia kun suojakumin alle mahtui.

Kaikenkaikkiaan hinta-/laatusuhteeltaan erinomainen käyttöauto.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93