Kirjoittaja Aihe: 207 - BMW/PSA EP6-moottoreissa voiteluongelmia käynnistettäessä?  (Luettu 32435 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kojaak

  • Vieras
http://www.motoringfile.com/2008/02/20/r56-mcs-engines-cold-start-issue-exposed/

Tiedoksi tännekin, ongelmia on siis minin lisäksi havaittu myös 207:ssä. Tapauksia raportoitu mm. 207oc-sivustolla turbo- sekä vaparikoneiden osalta.

hakusanoja; cold start clatter, cold start noise

Youtubesta löytyy videoita äänen kera, linkit videoihin yllä olevassa artikkelissa.

kojaak

  • Vieras
Ongelma tulee ilmeisesti lähinnä, kun auto on seissyt pitkään. Ei sidoksissa ilman lämpötilaan tms. Kaltevalle pihatielle pysäköiminen joidenkin mukaan saattaa pahentaa ongelmaa. Ongelma myös pahenee kuulemma kilometrien karttuessa mutta ääni poistuu aina koneen lämmettyä (jotain sekutenja). Tuossa mitä itse ehtinyt aiheesta "tulkkaamaan".

Lisää spekulointia voi lukea lontoon kielellä. Vapaasti voi toki tehdä myös omiakin analyysejä, lopullista virallista kantaahan tähän ei vielä ole. Pahoittelut jos otsikko oli väärin. Perustana oli seuraava arvio 207oc-foorumilta, jonka käyttäjä oli laittanut huollosta saamansa analyysin perusteella:

hi guys,
 i now have the conclusion to this problem..after 9 weeks at the dealers and the engine in bits it has finally been diagnosed. oil starvation!! basically when the engine drains oil down to the sump there is no oil left in the cylinder head and when you start up from cold  the oil valves dont let oil through to the cylinder head until the oil pressures is so high the oil is forced through hence engine has been damaged and a new unit is required!


Oletettavaa on, että voi koskea myös 308:a, koska samat koneet kyseessä. Kysymysmerkki tietty, onko tuo sitten aivan kaikissa valmistetuissa koneissa, ilmeisesti, koska kokonaan uusi vaihtomoottorikaan ei ole eräillä ratkaissut ongelmaa..

Harmi sikäli, sillä olin kys. moottorista kiinnostunut, nimenomaan peugeotin keulille, nyt joutuu todennäköisimmin lykkäämään ostopäätöstä :(

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
PSA ei käytä VANOS järjestelmää koska BMW ei antanut siihen lupaa. PSA kehitti oman sähköisen venttilien nousua säätävän järjestelmän, BMW:n systeemi toimii hydrauliikalla joten tältä osin moottorit eroavat toisistaan. Turbokoneet on sitten enempi samanlaisia keskenään.
Peugeot 3008 hybrid

Benkku

  • Vieras
Käsittääkseni 'Prince' moottori, jota ongelma koskettaa, on kummankin merkin malleissa sama - ahdettuna kuin myös vapaastihengittävänäkin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine
« Viimeksi muokattu: 29.02.2008, 09:23:44 kirjoittanut Benkku »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
PSA ei käytä VANOS järjestelmää koska BMW ei antanut siihen lupaa. PSA kehitti oman sähköisen venttilien nousua säätävän järjestelmän, BMW:n systeemi toimii hydrauliikalla joten tältä osin moottorit eroavat toisistaan. Turbokoneet on sitten enempi samanlaisia keskenään.
Tämä tieto on peräisin maahantuojalta. Joten ei koneet täysin samoja ole. Turbo koneet on enempi samanlaisia.
Peugeot 3008 hybrid

kojaak

  • Vieras
207oc foorumilla on myös 120-heppaisen kohdalta raportoitu tästä samasta ongelmasta.. Tässä lyhyt lainaus eräästä tapauksesta:

Hi,

I'm in the fortunate position to own 2 207's. I has a 1.6 120 Sport which i had untill it had done 13,000 miles and never had the noise. I also had and still have a CC 120. Although they are they same engine, the CC does have a rattle when its cold for a few minutes, then its fine. I did go into my local dealer who said they couldn't find any problems. I now have a Sport XS 150 with the CC and the sport XS doesn't make the rattle either.


Olen kyllä jostain myös kuullut, että 120-heppainen ei ole kaikilta osin täysin sama kone pösöissä, kuin minissä. Ainakin pääosin lienee moottorit samanlaisia, vaikka venttiilijärjestelmä ei ihan sama olisikaan..?

Legge

  • Vieras
Auto: 2008 207 RC 1,6 THP 175.

Kesällä tapahtui pari kertaa niin, että pesun jälkeen auton seisottua yön yli, kone lähti käyntiin räminän saattelemana. Kuulosti siltä kuin, jokin resonoisi kovasti konetilassa. Ekalla kerralla kaasuttelin hetken ja ihmettelin, mistä moinen meteli kuuluu, mutta räminä loppui vasta koneen uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Tämän jälkeen tuntui hieman polttavan putkessa ja kosteuttakin tunki putken päästä jonkin verran.

Nyt syksyn kosteilla ja viileillä keleillä homma on tapahtunut pari kertaa yön jälkeen. Korjaantuu aina heti, kun pyöräyttää koneen uudestaan käyntiin. Muutenkin tuntuu siltä, että käynnistyksen yhteydessä kone päästää välillä ilmoille samaa rätinää, vaikka sitten käykin heti kohta ihan nätisti. Mitään virheilmoja ei ole ruudulla näkynyt. Onko kellään hajua, mistä moinen voisi johtua? Kenties jotain kummaa sytytyshäiriötä jossain sylinterissä?

Muistan joskus lukeneeni 307-keskustelusta, että pesun jälkeen auto on käynyt kolmella sylinterillä. Mitenkäs tuo ilmenee ja voisiko olla samasta kyse?

Legge

  • Vieras
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=27285.0

No joo, toi sama ongelmahan tässä on selvästi kyseessä. Just samanlainen ääni ku noissa Mini-videoissa. Mullakin itse asiassa muinoin tehny pari kertaa ton, että tehoa ei löydy, kun painaa tallan pohjaan. Tosin tehottomuus ongelmaa ei ole pitkään aikaan esiintynyt.

Kait se pitää varata aika huoltoon, kunhan kerkiää ja katsoa, josko jotain olisi tehtävissä.

Legge

  • Vieras
Tulipa taas palattua tämän ongelman pariin, kun lueskelin 207oc foorumia. Katselin, että Briteissä on vaihdettu autoihin ajoitusketjua, jonka voitelun vähyydestä rallatus mahdollisesti johtuu. Oli ainakin parantanut vian...se on sitten eri asia, kuinka pitkäksi aikaa.

Oma RC:hän rallattelee kylmänä tällä hetkellä enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Vähintääkin käynnistyksessä tulee särähdys. Myös isukin 308 GT THP150 harrastaa kyseistä toimintaa. Itse en ole vaivautunut huoltamorumbaan, kun auto pelaa normaalisti, eikä lämmettyään rallata. Täällä foorumilla ilmeisesti on edelleen suurin osa THP-koneista täysin virheettömiä? Ainakaan kukaan ei valita...

Legge

  • Vieras
Jos joku sattuu painimaan probleeman kanssa, niin laitetaan ratkaisu:

Rallatus johtuu siis nokkaketjun löysyydestä, joka taaskin juontaa juurensa ketjunkiristimestä, joka ei ole tarpeeksi jäykkä. Varsinaista voiteluongelmaa tuossa ei siis ole, mutta kiristin toimii osittain öljynpaineella, joka ei nähtävästi ole riittävä kylmäkäynnistyksessä. Homma korjaantuu uudenmallisella jäykemmällä kiristimellä.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Oliko tässä moottorissa muuten öljypumppu joka säästä energiaa, eli pumppaa vain tarvittaessa tai jotain siihen suuntaan ? Jonkun artikkelin muistan lukeneeni että kuinka paljon vähemmän watteja tuo öljypumppu käytti ja näin säästyi polttoainetta.

Öljynlaatu tuon perusteella sitten vaikuttaisi öljynpaineeseen ja pumpun käyttöön oleellisesti ja sitä myötä kiristimen toimintaan.

Tuossa aloitusviestissä olevan linkin sivuilla näkyy youtube pätkä, jossa rallattavan auton ulkolämpötilamittari näyttää +14c astetta ja ulkona puut vihreenä. Ei mikään kovin kylmä startti näin suomalaisen näkökulmasta edes.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Oliskohan ollut kuitenkin vesipumppu joka toimii vain tarvittaessa. Öljyn puute aiheuttaa heti kiinni leikkautumis riskin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vesipumppu se oli.
Peugeot 3008 hybrid

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Oliskohan ollut kuitenkin vesipumppu joka toimii vain tarvittaessa. Öljyn puute aiheuttaa heti kiinni leikkautumis riskin.


Joo näinhän se taitaa olla. Voisiko joku täsmentää mitä allaoleva tarkoittaa öljypumpun osalta ? Ja onko nokka-akseli
komposiittiä vai mitä tuo tarkoittaa 'composite camshafts'

"Other highlights of the engine include a volume flow-controlled oil pump, one-belt drive for all ancillary units, individual ignition coils, composite camshafts,  on-demand water pump and a poly-V-belt with a built-in tensioner"
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Pelkkää spekulointia, mutta jos tuo öljypumppu on 'volume flow controlled' eli virtausmäärä kontrolloitu tms., niin voisiko ongelma johtua 10W-40 öljyn käyttämisestä. Ainakin maahantuoja on juuri antanut uudet öljysuositukset Automaahan. Totalin taulukon mukaanhan sitä ei ole suositeltu, joten tulee mieleen onko maahantuoja kämmännyt ja suositellut alunperinkin väärää öljyä tälle konetyypille ? Tai oikeastaan kun ongelmaa on muissakin maissa niin maahantuojia ei ole tarpeeksi informoitu koneen öljyvaatimuksista.

Voisi olla loogista, eli kylmänä öljyä ei pumpata oikeata määrää johtuen väärästä viskositeetista (virtaus on eri kuin pitäisi). Tosin ei nyt luulis öljyjen täysin valuvan öljypohjaan yön aikana että voitelu olisi puutteellista aiheuttaen äänen.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04