Kirjoittaja Aihe: 207 - BMW/PSA EP6-moottoreissa voiteluongelmia käynnistettäessä?  (Luettu 32429 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Takuuseen meni ja ainakin näin kerrottiin että tehdas maksoi.

Jykke

  • Vieras
Saitko tietää mitä kaikkea vaihdettiin? Mulla on vaan käsitys että pelkällä ketjunkiristimellä ei taideta rallatusongelmaa korjata. Mutta jos näin on,  niin hyvä.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
En nyt enää muista ulkoa mitä kaikkea siihen vaihdettiin ja paperit siitä ei ole nyt matkassa.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Netistä bongasin yhden myytävän 508 THP:n VIN koodin ja sen perusteella katsoin Service Boxista että siinä oli tämä uudempi kiristin käytössä eli tämä 0829 G3. Kaipa se on hyvä kun sellainen uuteenkiin automalliin on laitettu ?
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Jykke

  • Vieras
Tutkailin varaosakuvista näitä öljyjuttuja ja silmiin pisti seuraava. THP 150 ja 175 koneissa on pumppu, jossa ei ole solenoidia joka tod.näk ohjaa "on-demand" toimintoa. Uudemmissa THP 156, 163 ja 200 malleissa taas on solenoidilla ohjattu pumppu jonka kuormitusta ohjataan kaiketi ECU:lla. Tuli vaan mieleen että voisiko nämä kaikki aikaisemmat ongelmat (kolinat, ketjun venymiset, ajoituksen menetys, jne..) juontaa tuon mekaanisesti toimivan säätelyn vajaatoiminnasta?
Vanha malli EP6 pohjautuvat koneet

Uusi malli EP6C pohjautuvat koneet

Benkku

  • Vieras
Tutkailin varaosakuvista näitä öljyjuttuja ja silmiin pisti seuraava.
...
 Tuli vaan mieleen että voisiko nämä kaikki aikaisemmat ongelmat (kolinat, ketjun venymiset, ajoituksen menetys, jne..) juontaa tuon mekaanisesti toimivan säätelyn vajaatoiminnasta?

'Kaikista' en tiedä, mutta osa 'ominaisuuksista' ainakin.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23398.msg188392#msg188392

Jykke

  • Vieras
Benkulla tietoa miten kyseinen modaus tehdään? Serviceboxin kuvista ei pääse tutkailemaan pumpun mekanismeja, mutta jonkinmoinen jousiviritys tuossa todennäköisesti on. Kireämpää jousta ja prikkoja?

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Tuossa 'EP6 pohjautuvat koneet' kuvassahan on öljypumpulle 2 eri osanumeroa eli 1001 F3 ja sitten RP (replaced) 1001 H1. Mitäs eroa noilla on ?

Ja kuvan öljypumppu näyttää siltä kuin piirroksesta puuttuisi vain tuo 'solenoid valve'. Olisiko kyseinen solenoid valve jonkun muun osan yhteydessä näytetty mutta ei tässä yhteydessä ?
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Jykke

  • Vieras
Kyllä se solenoidi puuttuu ihan oikeasti vanhemmasta pumpusta. Vanhassa oljynpainetta säädellään jousella ja uudemmassa tuolla solenoidilla. Tein omaan pumppuuni pienen modiksen. THP öljypumpun modaus

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Aika modaus, prikoilla on nostettu ennenkin painetta, Opel 1,9 litran myllystä. Tosin avamaalla yksi proppu ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
...Tein omaan pumppuuni pienen modiksen.

Ei noin... Miteti mitä liukuvalle rattaalle tapahtuu, kun öljynpaine vaikuttaa pumppupesän puoleiseen otsapintaan - eli jotain solidimpaa (jousi kokonaan kuikkaan), joka ehkäisee rattaan liukumisen ynnä tehollisen kierrostilavuuden pienenemisen.

Jykke

  • Vieras
Jos sillä pumpun toisiorattaalla on kiinteä vastus, niin taitaa olla riskinä stefojen ulos lentäminen suuremmilla kierroksilla. Pumpun painepuolella on kyllä pari muutakin jousikuormitteista varoventtiiliä, mutta niiden päätypalat on prässätty paikalleen. Ei tuo oma esijännityksen tiukennus nyt kauheasti paineita taida nostaa,  mutta antaa ainakin mielenrauhaa että asia on tsekattu.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
http://www.youtube.com/watch?v=3sfoRc-XSgQ

Onkos tuolla videolla jotain uutta antaa tähän ketjuun ? Ainakin se jakoketjun kiristimen prikka on aiemmin puuttunut tuon mukaan.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Jykke

  • Vieras
Tilannepäivitys. Hyvin pelaa. Ei ole rallattanut kertaakaan modiksen jälkeen.
Lisätietoja öljypumpusta tästä: PRESENTATIONS MOTEURS EP6 et EP6DT.pdf