Kirjoittaja Aihe: 407 - Takaluukun kahva voi rikkoa maalipinnan (farmari)  (Luettu 19741 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Takaluukun kahva voi rikkoa maalipinnan (SW)
« Vastaus #75 : 29.07.2012, 14:31:23 »
Tiivistehän tuollaisessa kohteessa pitäisi olla. Ennen muinoin näin olisi ollutkin, mutta nykyään kun valmistetaan teknisesti täyshalvennettuja, niin eihän sellaista tehdas kahvan alle laita.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Takaluukun kahva voi rikkoa maalipinnan (SW)
« Vastaus #76 : 01.11.2012, 10:08:36 »
Tota takaluukun maalipintaa kun paikkailin niin paikkamaali on tietysti tummempaa kuin vanha maali, saako tota maalikynässä olevaa maalia mitenkään vaalennettua tms. tai löytyykö pykälää vaaleempaa korjauskynää jollain numerolla?
« Viimeksi muokattu: 01.11.2012, 10:26:01 kirjoittanut Arde »
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

hannes

  • Vieras
Vs: 407 - Takaluukun kahva voi rikkoa maalipinnan (SW)
« Vastaus #77 : 17.05.2013, 21:29:41 »
Auto: 2008 407 SW 2,0 HDi 136.

Ruostuu täälläkin. Autolla ikää reilut 4 vuotta ja olen pitänyt tosi hyvin, vähän turhan tarkka kun olen. 70 tkm eikä ihan hirveästi suoltuilla teillä.

Tampereella Automaa ei enää varmaankaan hoida peugojen virhevastuuasioita eikä luultavasti uusi piirimyyjä Autokeskuskaan. Otin yhteyttä maahantuojaan, joka sekin on myyty Veholle. Maan Auto sentään on jonkinmoisena osastona olemassa Vehossa.

Laitoin sähköpostia suoraan toimitusjohtajalle, kun kenenkään muun nimeä en mistään löytänyt. Vielä ei ole vastausta kuulunut...

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 407 - Takaluukun kahva voi rikkoa maalipinnan (SW)
« Vastaus #78 : 17.05.2013, 22:11:02 »
Miksi Autokeskus ei hoitaisi?

hannes

  • Vieras
Vs: 407 - Takaluukun kahva voi rikkoa maalipinnan (SW)
« Vastaus #79 : 17.05.2013, 22:17:37 »
Saattaisi hoitaakin, mutta luulisin edellyttävän maahantuojan näkemystä. Autokeskuksellahan ei tämän auton myynnissä ole osaa eikä arpaa. Luulisin virhevastuun hoituvan paremminkin maahantuojan kautta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 407 - Takaluukun kahva voi rikkoa maalipinnan (SW)
« Vastaus #80 : 18.05.2013, 21:35:28 »
Maahantuoja ei asioi suoraan kuluttajan kanssa, vaan asiointi tapahtuu valtuutetun merkkihuollon kautta. Myös mahdollinen korjaus hoidetaan merkkihuollon toimesta, jos maahantuoja suostuu tuon korvaamaan osittain tai kokonaan.

hannes

  • Vieras
Vs: 407 - Takaluukun kahva voi rikkoa maalipinnan (SW)
« Vastaus #81 : 18.05.2013, 22:09:07 »
Minulla on ollut Autokeskuksen kanssa hankaluuksia viime viikkoina. Joku peruutti autoni nokkaan. Vakuutusyhtiön laskuun AK "korjasi" vauriot muutamalla tuhannella eurolla. Vakuutusyhtiöllä on kolarikorjausten laaduntarkkailuohjelma ja he kutsuvat joitakin autoja tarkastukseen. Oma pösö pääsi tähän joukkoon. Hyvä niin, sillä tarkastuksessa todettiin, että korjaukset oli suureksi osaksi jätetty tekemättä tai tehty väärin. Ilman omaa aktiivisuutta auto olisi jäänyt "torsoksi". Eivätkä vaikeudet loppuneet tähänkään. Näiden vaiheiden jälkeen luotto Tampereen Autokeskukseen on mennyt eikä neuvotteluyhteyskään ole toimiva.

En siis ihan ensiksi käänny Autokeskuksen puoleen...

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 407 - Takaluukun kahva voi rikkoa maalipinnan (SW)
« Vastaus #82 : 19.05.2013, 10:45:54 »
Paljonko muuten maksoi keulaan peruutus? Oletteko koskaan ajatellut miltä tuntuu niistä joilla ei ole varaa kaskoon. Mitlä se tuntuu, kun soittaa yöllä hinaajalle että saisi apuvirtaa. Ensimmäisenä kysytään, että maksaako vakuutusyhtiö. Ja jos ei niin maksaa komesataaviisikymppiä. Sitten Lahden rautatieasemlata lähtee rakennusapumies antamaan virman LT:lä virtaa, koska hän ymmärtää. Tai jos on töihin lähtö syksyllä ja autosta on akku sipannut ensimmäisiin pakkasiin ja hinauslikke tulee pimeänä ntamaan virtaa viidellkympillä jos ei puhuta kellekkään mitään ja ollaan sielläpäin. Entäs kun menee Tampereelle kysymään lommon maalausta ja kysytään, että maksaako muuten vakuutusyhtiö. Tai että kun vairailee tyäpaikan lähellä peltikorjaamossa niin kaverit puhuvat, että laitetaan nyt uutta kun vakuutusyhtiä maksaa. Se on korrputiota. Se on meidän maan tapa. Itte en maksa enää vakuutusmkasuja vaikka olisi mikä auto. En halua vaarien naarmuja puskurissa maksella. Ja mutten huijauksia. Ainakin aiheesta voidaan keskustella. Mutta nämä korrputiotapaukset ovat ihan mitä on vastaan ittelle tulleet.

hannes

  • Vieras
Vs: 407 - Takaluukun kahva voi rikkoa maalipinnan (SW)
« Vastaus #83 : 19.05.2013, 11:41:19 »
Hyvä oli, että kaverilla oli (pakollinen) liikennevakuutus. Konepelti, lokasuoja ja umpio menivät vaihtoon. Kiinnityskohtia oiottiin, kahteen kertaan. Jonkin verran yli 3.000 € näytti maksaneen.

Näin, kun itsellä ei ole osaa eikä arpaa tapahtuneeseen, niin kyllä jurppii! Lukuisia käyntejä matkan päässä korjaamolla ja jälkimarkkinoinnin tympeä käytös puhumattakaan siitä, että ennen tapausta virheetön auto ei enää tullut samaan kuntoon. Mutta minkäs teet...

Itse en ole joutunut omaan kaskoon turvautumaan koskaan, mutta maksan kyllä vastakin (varmuuden vuoksi) kattavinta kaskoa.

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että takaluukun valmistusvian saisivat korjata!

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 407 - Takaluukun kahva voi rikkoa maalipinnan (SW)
« Vastaus #84 : 19.05.2013, 12:55:27 »
Tuliko se auto sitten kuntoon sen jälkeen, kun vakuutusyhtiö puuttui asiaan? Laitan sulle YV:tä liittyen sekä takaluukkuun, että tuohon Autokeskuksen korjauksen laatuun.

klaak

  • Vieras
Vs: 407 - Takaluukun kahva voi rikkoa maalipinnan (SW)
« Vastaus #85 : 13.09.2013, 12:52:49 »
Auto: 2007 407 2,0 HDi.

Maalipinta takaluukun kohdalla kärsinyt, pientä ruostetta pukkaa. Tietääkö joku kohtuuhintaisen paikan pääkaupunkiseudulla jossa saisi vauriot korjautettua.

Marek

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 125
  • 508 SW HDi163
Vs: 407 - Takaluukun kahva voi rikkoa maalipinnan (SW)
« Vastaus #86 : 29.11.2013, 15:40:36 »
Noin 1,5 vuotta sitten huomasin, että takaluukun kahvan oikean alakulman alta pilkistää ruoste pilkku. Koitin tällöin saada sitä takuuna Automaan ja Autokeskuksen kautta, mutta maahatuojan vastaus oli, että korvataan vasta kun on ruostunut puhki.

No korjasin sen sitte itse noin 1kk sitten. Takaluukun purku oli suhteellisen helppo operaation ja kaikki tuli ehjänä irti.

Tässä korjausprosessin kulku, karkeasti:
1. Luukun sisäverhoilun irti, kiinni usealla verhoilukiinnikkeellä.
2. Verhoilussa kiinnioleva valo ja kahvalenkki irti. Kahvalenkki torx-ruuvilla, valon irroitin vain irroittamalla liittimen ennenkuin otin verhoilun irti.
3. Kosteussulku foamit puoliksi auki.
4. Listaa kiinnipitävät mutteri (6kpl? auki), löytyy luukun sisältä.
5. Luukun aukaisupainikkeen liitin irti.
6. Listaa kiinnipitävät korikiinnikkeet (2kpl) irti, auttaa kun puristaa niitä kasaan luukun sisällä samalla kun vetää lista pois paikaltaan.
7. Lista on irti!
Lisäksi irroitin:
-Rekisterikilven telineineen.
-Rekisterikilven valot.
-Takasumuvalot.

Ruostevaurioita löytyi:
-Listan oikean alakulman kohdalta, noin 2cm halk.
-Suunnilleen molempien rek.kilven valojen alapuolella, pellissä olevan muoto pokkauksen kohdalta 0,5cm x 1,5cm
-Joidenkin listaa kiinnipitävien kierretappien kiinnitysreikien ympäristöstä.
-Jotain pienempiä oli myös muualla samalla alueella.

Korjaus: (en ole mikään automaalaamisen ammattilainen, itseasiassa tämä oli ensimmäinen näkyvässä paikassa oleva tekemäni paikkamaalaus)
1. Hioin kaikki ruostepaikat peltiin asti käyttäen Dremeliä jossa teräs harjalaikka ja välillä hiomalaikka.
2. Viimeistelin hiomalla hienolla hiomapaperilla hiottujen alueiden ympäristön.
3. Maalattavan alueen rajaus. Tein aika tiukan rajauksen pakattavien alueiden ympärille.
4. Pohjamaalaus spraylla, automaalikaupasta ostettu Spies Hecker -pohjamaali.
4.1 Pohjamaalaus tehtiin 3 kertaa välissä hionta, niin että pohja maali jäi vain hiotun alueen "kuoppaan".
5. Laajensin rajattua aluetta noin 5cm ympäriinsä.
6. Pintamaalaus, automaalikaupasta ostettu Spies Hecker -spray. Paikan päällä sävytetty värikoodin mukaan.
6.1 Pintamaalaus tehtiin muistaakseni 3 kertaa, välissä hionta.
6.2 Viimeisellä kerralla en sumuttanut rajaukseen asti vaan häivytin ennen sitä käyttämällä kertsimukia josta oli pohja leikattu rajoittimena. Homma toimi, niin että pidin mukia noin 2cm irti maalattavasta pinnasta jolloin sumun sai rajattua, mutta siihen tuli häipyvä reuna.
6.3 Tässä vaiheessa listan oikean reunan alla olevan ruoste paikan kohdalla on noin 5cm halk. maalattu alue, josta siis noin 40% jää listan alle piiloon.
5. Lakkaus, automaalikaupasta ostettu Motip -spray lakka.
5.1 Tämä tehtiin 2 kertaa.
5.2 Käytin samaa häivytys kikkaa, mutta hieman kauempaa jolloin sumun raja meni pintamaalin sumurajan yli.
5.3 lopullinen paikattu alue oli noin 7-8cm halk.

Tuona ylläolevan tein siis kahden vuorokauden aikana.
Jossain vaiheessa pitäisi vielä koittaa kiillottaa hiomavahalla lakan sumuraja pois. Mutta maalikaupan myyjän mukaan tätä ei saa tehdä kuin aikaisintaan 2 viikkoa lakkaamisesta.

Lopuksi:
1. Kasaaminen käänteisessä järjestyksessä.
2. Listan kahden uloimman kierretappi kiinnikkeen alle laitoin 3mm paksun o-renkaan.
2.1 Listaa kiritettäessä paikalleen pitää olla tarkkana, että ei kiristä liikaa ja vedä listaa uudelleen kiinni maalipintaan.
2.2 Tuloksen noin 2mm rako listan päiden ja maalipinnan välissä.

Kaiken kaikkiaan lopputulos on ihan hyvä, toki ihan koskemattoman näköinen maalipinta ei korjauskohdasta ole. Mutta omat maalaustaidot huomioonottaen olen tyytyväinen. Hintaa korjaukselle tuli: Pinta maali: 20€, Spray 15€, Pohjamaali 10€, O-rengas 1€.

TEMP_ARKISTOON
508 SW HDi163, 207SW VTi90, Peugeot MTB
ex. 407 SW HDi136 JBL, 206 TU3JP, 306 TU5JP x2

Jouna

  • Vieras
Vs: 407 - Takaluukun kahva voi rikkoa maalipinnan (SW)
« Vastaus #87 : 29.11.2013, 19:03:10 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 HDi (AM6, DAM 10661).

Itseni piti tehdä moinen proju jo viime kesänä, joskohan sitä olisi terveempi ensi kesänä hiomaan ja puurtamaan kahvan ympäristön kuntoon. Kiitti Marek hyvästä ohjeesta, noilla mennään :) Etulokareissa myös molemmissa pikku laittoa turhan lyhyen/ matalan roiskeläpän takia. Täytyy kyllä sanoa että Peugeotilla on sinkitys-/ galvanointipuoli kunnossa, vain pintaruostetta niin takapaksin luukussa kuin myös lokareissa.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Takaluukun kahva voi rikkoa maalipinnan (SW)
« Vastaus #88 : 09.02.2015, 13:01:14 »
Muutamaan kertaan nyt ton takaluukun paikkaillut ja taas näkyy kuplia maalipinnassa, onko paikkaa joka mittaa nykyisen maalipinnan värin ja sekoittaa maalin sen mukaan? TI tarvikkeessa saa valmiita mutta eivät oikein osu värin kanssa kohdalleen.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

wilbert

  • Vieras
Vs: 407 - Takaluukun kahva voi rikkoa maalipinnan (SW)
« Vastaus #89 : 10.02.2015, 17:32:34 »
Omaan 407:aan saman ongelman kanssa kävin paikkamaalia hakemassa Cora-Väristä Vantaan Niittytieltä, tsekkasivat väriliuskojen kanssa oikean värisävyn suoraan auton maalipinnalta. Paikka tuli laitettua ja sävykin vaikutti ihan oikealta. Palvelu vaikutti myös asiantuntevalta.

Tästä taitaa tosin viitisen vuotta olla aikaa. :D Liekö jo jonkunlainen edistyneempi menetelmä käytössä sielläkin. Näköjään ko. liike edelleen tuossa lähellä on.

http://www.coravari.fi/