Kirjoittaja Aihe: 106 - Käyntihäiriöitä  (Luettu 3886 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kolvaaja

  • Vieras
106 - Käyntihäiriöitä
« : 15.05.2009, 20:31:19 »
Auto: 1992 106 1,1 (TU1M, 243 000 km).

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=33763.0

Mulla on vastaavia ongelmia 106:n kanssa. Purin vaihteeksi virranjakajan kannen pois. No se pyörijä ainakin oli halki. Maksoi 3 euroa. Virranjakajan kannen uusin jo aiemmin. Siitä oli oudosti ikäänkuin sorvaantunut kaksi tappia sisäpuolelta muovin tasalle. Akseli ei kuitenkaan ole väljä, lieneekö ollut aiemmin, joka nyt korjattu? Lisäksi virranjakajan kyljessä ollut alipainesäädin pihisi puhaltaessa siihen, ja samoin imiessä. Sivuleikkureilla vääntelin purkin auki, ja kalvo oli aivan riekaleina. Motonetin sivuilta etsimään uutta, ja hinta oli jotain 23 euroa.

Tein kuitenkin koemielessä polkupyörän sisärenkaasta uuden kalvon ja naputtelin vasaralla purkin kokoon. Tuskin on pitkäaikainen korjaus, mutta kuvailemasi vaihteenvaihdon yhteydessä ilmennyt nykäisy on poissa.

Tuosta purkista kun menee letku imusarjaan (magneettiventtiilin kautta), niin käsittääkseni sytytyksen ajoitus muuttuu kierrosluvun mukaan hieman. Oli miten oli, niin näillä toimenpiteillä auto toimii (taas jonkin aikaa).

kolvaaja

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntihäiriöitä
« Vastaus #1 : 16.05.2009, 19:52:42 »
1994 mallissa ei ko.virranjakajaa. Mutta kysyisin missä sijaitsevat bensapumppu ja bensasuodatin?

Omassa -92 1,1:ssä bensapumppu on takaistuimen alla oikealla puolella. Istuinosa ylös ja musta muovinen peitelevy irti. Irroitusmekanismi selviää kun peitelevyn poistaa, eli kierrettävää mallia. Peitelevyjä on kaksi, toisen alla on bensamittarin anturi. Anturi oli muistaakseni lähempänä auton keskilinjaa.

Bensansuodatin taas on kuljettajan puolella takapyörän etupuolella auton pohjassa.

Löysin lisää vikoja omasta autostani. Imusarjasta lähtee letku harmaaseen muoviseen magneettiventtiiliin, jonka toisesta päästä lähtee muoviletku matk.puolen etulokasuojan sisälle. Magneettiventtiiliin tulee myös harmaa kaksinapainen liitin. Purkasin tuon venttiilin, kun mittaus osoitti käämissä katkosta. Käämi oli kolmesta kohtaa poikki, keskeltä kelaa. Laitoin uuden kääminkin, mutta ei siitä enää toimivaa tullut. Ei kai tuo omaisuuksia maksa, mutta mikähän virka tuollakin on? Ei se turha liene, sillä nyt auton tyhjäkäynti soutaa ehkä 3000:sta aina sammuksiin asti.

Onko kellään tietoa, mitähän tuolta oik. etulokasuojan sisältä löytyy?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 106 - Käyntihäiriöitä
« Vastaus #2 : 16.05.2009, 20:33:48 »
Onko kellään tietoa, mitähän tuolta oik. etulokasuojan sisältä löytyy?

Autoa paremmin tuntematta ilmeisesti sieltä löytyy bensahöyryjen kiertoon liittyvä hiilisuodatin. Jos tuo suodatin on tukossa, varmasti esiintyy autossa käyntihäiriöitä, etenkin tyhjäkäynnillä. Suodinpurkin korvausilman saanti voi myös olla tukkeentunut, eli kannattaa kaivaa purkki esille ja tutkia.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

kolvaaja

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntihäiriöitä
« Vastaus #3 : 17.05.2009, 09:38:49 »
Jos jotain kiinnostaa se rikkimennyt magneettiventtiili, niin se on tyyppiä normaalisti auki, ja jännitteellisenä kiinni. Merkiltään Bosch, jonka osanumero: 0 280 142 161.

kolvaaja

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntihäiriöitä
« Vastaus #4 : 20.05.2009, 17:55:27 »
Olen omastani tyhjkäkäyntimoottorin avannut, puhdistanut ja voidellut, mutta ilmeisesti autoni ongelmat eivät johdu tuosta osasta. Itseasiassa antaa nykyää koodin 33, joka oli jotain "Air Flow or MAP-sensor Throttle potentiometer". Mappia tuossa ei ole, mutta tuo kaasuläpän asentotunnistin on.

Tuo aiemmin mainitsemani magneettiventtiili maksaa muuten originaali Boshina noin 105 euroa. Jätin sen ostamatta, ja ajattelin ohittavani koko "pollution canister" hässäkän, mikäli mahdollista. Ja lexa tiesi aivan oikein, eli bensahöyryjen kierrätyssysteemi näkyy kun oik. etuvilkun irroittaa.

Ei muuten ole kertaakaan tienpäälle jättänyt, mutta epämiellyttävää tuollainen jatkuva nykiminen on.  

AS16

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntihäiriöitä
« Vastaus #5 : 22.05.2009, 10:47:26 »
Ja nyt on otettu tuo "depollution canister" syliin, ja siellä tuntuu olevan jotain jauhetta. En siis ala tuota pönttöä avamaan, kun kerran puhaltaessa ilmakin kulkee läpi. Mutta kun magneettiventtiililtä tulee pöntön päätyyn letku, ja samasta päätylevystä lähtee toinen letku auton takapäätä kohti, mihin tuo letku menee? Tuohon letkuun kun puhaltaa, niin ilma ei kulje ollenkaan. Kaiken järjen mukaan sen pitäisi mennä tankkiin, vai meneekö?  En viitsisi purkaa turhaan koko autoa, kun täällä kumminkin joku tietää.

Peugeot catalog- sivujen kuvien "canisterista" ei lähde kuin yksi letku?

Bensatankki saa korvausilman sen kautta. Teeppä sama testi niin että bensakorkki on auki/raollaan. Vaihtoon vaan se "kanisteri", ei siellä mitään jauhetta pidä olla ja käyntihäiriöt johtuvat siitä, ettei kone saa bensaa kunnolla, kun yrittää se pumppu imeä tankkia rusinaksi. Bensanpaine ei siis riitä.

kolvaaja

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntihäiriöitä
« Vastaus #6 : 22.05.2009, 16:39:48 »
No niin, taas on mustat kädet saatu pestyä lähemmäs beigeksi. Lykkäsin kompuralla ilmaa tuon "canisterilta" lähtevän letkun päästä. Ensin ei tahtonut mennä ilmaa ollenkaan, kunnes tankista kuului "pöff", ja sitten alkoi ilma kulkea. Tiedä sitten oliko tankin päässä joku pääskysenpesä putkessa, mikä kelluu nyt tankissa. "cannu" takaisin paikoilleen ja sitten muistin vielä lukeneeni taannoin vikakoodin tyhjäkäyntimoottorista ja "idle contact":ista.

Purin taas tyhjäkäyntimoottorin, ja löytyihän sieltäkin katkos tosiaan siitä kohdasta, missä sähkömoottori on vetänyt tapin sisään. Käsittääkseni tuo on juuri se "idle contact", eli tyhjäkäynnin kohta.

Koeajolla tuntui kyllä ihan hyvältä, mutta saas nähdä kuinka kauan. Vaimo näytti kyllä hymyillen peukaloa, kun kauppaan pösöllä lähti:)