Kirjoittaja Aihe: 106 - Vaihteiston löystynyt päätymutteri (MA-vaihteisto)  (Luettu 3569 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J-PR

  • Vieras
Auto: 1997 106 Rallye 1.6

Eli oli tuosta 106:n MA-laatikostakin löystynyt tuo toisioakselin päätymutteri. Senhän pitäisi olla 140 Nm:n tiukkuudella. Kuvissa näkyy tuo mutteri:

http://lh5.ggpht.com/_IvuBeRI0piA/Ssjo1uCmgpI/AAAAAAAAA6A/6PPNPWaW2-Q/s912/IMG_8005.JPG
http://lh4.ggpht.com/_IvuBeRI0piA/Ssjo11682vI/AAAAAAAAA6E/esEisl_iSTI/s912/IMG_8007.JPG

Mikähän tuon ympäröivan peltiosan tarkoitus oikein on ollut. Akselissa on kaksi uraa johon mutteri voisi lukita mutta tuo peltihärpake ei ylla uraan. Onkohan tuosta mutterista olemassa parannettu versio? Esim vetoakselin mutterin tyyppinen lukitus voisi toimia tuossa? Mutteri peltiosineen on vain 8 mm paksu, akselissa olisi tilaa 11 mm paksulle mutterille.

Automaan hinta mutterille ("korjaussarja"):
2314 43, 65,00 e.

Viitosvahteen suojakopan tiiviste:
2211 26, 32,00 e

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Vaihteiston löystynyt päätymutteri (MA-vaihteisto)
« Vastaus #1 : 05.10.2009, 12:15:26 »
Kannattaa varmaan ostaa osat Citroenilta, kun ovat siellä järkyttävän paljon edullisempia. :-)

2314 43, REPAIR KIT, 24,60 e
2211 26, COVER GASKET, 15,40 e
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 106 - Vaihteiston löystynyt päätymutteri (MA-vaihteisto)
« Vastaus #2 : 05.10.2009, 17:01:51 »
Korjaussarja on hyvä, laitoin sellaisen aikanaan omaan 306:een. Mukana tulee lukko levy jolla paketti pysyy varmasti kasassa. Suosittelisin melkein laittamaan ongelmattomaankin laatikkoon tuon korjaussarjan, sillä oireen ilmetessä saattaa käydä huonosti. Itsellä vitosen lukitus palat ja jouset singahtivat päätykopan sisään vauhdista ja päätykoppaan tuli pieni reikä. Onneksi reijän sai hitsattua umpeen.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

J-PR

  • Vieras
Vs: 106 - Vaihteiston löystynyt päätymutteri (MA-vaihteisto)
« Vastaus #3 : 06.10.2009, 09:49:56 »
Kävin eilen sitikalla tilaamassa kopantiivisteen, olisin mielellään katsonut millainen korjaussarja on mutta ei ollut hyllyssä joten näkemättä jäi. Ostin 18mm tiheäkierteisen mutterin jonka taidan laittaa kierrelukitteen kanssa alkuperäisen mutterin tilalle. Tuo uusi mutteri on ~ kaksi kertaa paksumpi kuin orggis joten luulisi myös pitävän kohtuu hyvin.

Nyt olisi hyvä hetki vaihtaa 5. vaihteen rattaat harvempiin 43x33 jos vaan jostain löytyisi. Synkro osat taitaa olla samat (serviceboxin mukaan) välityksistä riippumatta. Itse asiassa riittäisi jos jostain saisi primääriakselin rattaan, seköndääriakselin ratas olisi jo saatavilla.

J-PR

  • Vieras
Vs: 106 - Vaihteiston löystynyt päätymutteri (MA-vaihteisto)
« Vastaus #4 : 09.10.2009, 09:00:22 »
Itsellä vitosen lukitus palat ja jouset singahtivat päätykopan sisään vauhdista ja päätykoppaan tuli pieni reikä. Onneksi reijän sai hitsattua umpeen.

Vähillä vaurioilla selvisit, synkron 3 kuulalaakeria olisi voinut löytää tiensä laatikon öljyreistä laatikon sisään...

J-PR

  • Vieras
Vs: 106 - Vaihteiston löystynyt päätymutteri (MA-vaihteisto)
« Vastaus #5 : 12.10.2009, 09:27:00 »
Niinpä, oli tuuria matkassa ja kasausvaiheessa ne perhanan kuulat levis kerran pitkin autotallin lattiaa, mutta onneksi löytyivät...noin puolentunnin konttauksen jälkeen.

Melko turhauttavaa puuhaa tuommoinen, itselläkin kerran ollut sama tilanne... Nimim "Yksi kuula edelleen kateissa". Nyt kun rallyen synkro pitää saada irti niin meinaan ottaa sen kokonaisena. Kokeilin ensin ulosvetolevyä mutta se ei mahdu johtuen 5 vaihteen haarukasta. Samoin pienessä kaksihaaraisessa ulosvetäjässä ei riittänyt kynsien pituus johtuen taasen tuosta haarukasta. Tein yksinkertaisen ulosvetäjän kahdesta U-profiilin pätkästä. Voimaahan synkron irrotuksessa ei paljon tarvitse, joten tuo suht hempuli vetäjä kestää kyllä. Tulis nyt ne uudet rattaat pian sieltä brittein saarilta että pääsis jatkaa eteenpäin tässä projektissa, Aksustakin nääs meni kansipahvi viikonloppuna joten sitäkin pitäisi päästä ropaamaan...

J-PR

  • Vieras
Vs: 106 - Vaihteiston löystynyt päätymutteri (MA-vaihteisto)
« Vastaus #6 : 17.10.2009, 00:09:05 »
Täytyy tässä hieman hehkuttaa millainen vaikutus tolla mutterin kiristyksellä oikein olikaan, nyt oikein imasee vitosen silmaan! Vaihdekepin sivuttaisliike myos väheni huomattavasti. Kepin liike näemmä kertautuu huomattavasti, minun tapauksessa mutteri tuskin montaa milliä liikkui kiristettaessä mutta vaihdekepin liike väheni huomattavasti ennemman.