Auto: 206 1.4i 75hv vm 2005
Autossa on sellainen vaiva ollut satunnaisesti jo parin vuoden ajan, että kylmällä/kostealla kelillä kun lähtee ajamaan, niin hetken ajon jälkeen tuntuu että kone "stallaa" hetkeksi, tuntuu alkavan hyytymään mutta jatkaa sitten. Kun seuraaviin liikennevaloihin pysähtyy, niin kone sammuu jos menee liian pitkälle moottorijarrutuksella. Jos hyvissä ajoin ennen pysähtymistä vaihtaa vapaalle, niin tyhjäkäynti on noin 1800rpm. Valojen vaihtuessa kun hipaisee kaasua, niin kone yrittää heti stallata ja sammua. Jos koittaa lähteä normaalisti liikkeelle, tuntuu vääntö olevan täysin kadoksissa, ja sammuu. Sitten sahauttaa hetken ja lähtee käyntiin. Jos huudattaa kierrokset 3000rpm:n paikkeille ja luistattaa kytkimellä, saattaa päästä liikkeelle sammuttamatta mutta kytkin luonnollisesti haiskahtaa. Kun päiväkotikeikka on käyty ja lähtee taas liikkeelle, niin toimii aivan normaalisti.
Ongelmaa esiintyy vain kovalla pakkasella (nyt ~20C ollut pari päivää ja ongelma toistunut edellämainitusti) ja satunnaisesti kosteilla keleillä. Väliajat auto toimii normaalisti, eli minkäänlaista hyytymistä tai puutumista tai sammuilua ei esiinny. Eli esimerkiksi huhtikuusta syyskuuhun voi mennä niin ettei tätä tapahdu ollenkaan.
Olen täältä lueskellut että tämän moottorin tyhjäkäyntiongelmat johtuvat pääosin seuraavista:
-Nelospytyn suutin (olen tarkistanut että pissapojan suutin ei vuoda sisäpuolelle)
-Puolat (tuntuisi että vika olisi säännöllisempää eikä näin spesifeissä olosuhteissa tapahtuvaa pitkien taukojen jälkeen?)
-MAP-anturi (sama kuin edellä?)
-Tyhjäkäyntimoottori
Näistä loogisimmalta vikapaikalta tuntuisi tuo tyhjäkäyntimoottori. Eli että se pakkasen/kylmyyden vuoksi vaikka takertelee? Näyttää autodocilta osa maksavan vain kympin luokkaa, eli olisiko tuo viisain suorilta tilata sieltä ja kokeilla? Vähän huonosti on lämmintä paikkaa juuri nyt missä korjailla, joten tuntuu että viisaampi olisi organisoida suoraan vaihtaminen kuin alkaa jossakin yrittään sitä putsailla.
Keksiikö kukaan muu paremmin oireisiin sopivaa vikapaikkaa vai onko paras lähteä näillä oireilla tuosta tyhjäkäyntimoottorista liikkeelle?