2005 v6 be 240tkm
Vaihdoin myös palat tuossa tovi sitten. Samalla huolsin sylinterit ja vaihdoin männäntiivisteet ja pölysuojat. Kävi niin vanhanaikaisesti, että toisen puolen palat oli niin loppu, että mäntä oli kiertynyt tappiinsa ja sitä sisään voimaillessa pölysuoja sai siipeensä. Tästä hiukan ot, mutta liittyy läheisesti aiheseen.
Menee jokseenkin tälleen:
pyörä pois ja 13mm liukutappien pultit auki-voi pitää vastaan tapeissa olevista 15mm av kannoista, mutta ei välttämättä tarvitse.
Nyt satula nousee pois ja palat tippuvat pois satulasta. Pitänee auttaa vääntämällä satulaa ulospäin isolla ruuvarilla tai vastat. Vasarallakin voi varovasti koputella, mutta pitää muistaa, että satula on jotain kevytvalua (alumiiniä?) Ei kuitenkaan rautaa. Jarruletku irti satulasta. On ns. banjoliitin, eli molemmin puolin on tiivisteprikat. Nyt jarruneste alkaa valua, joten litistä letkut tai valuta astiaan. Litran verran valuu ulos, jos molemmat puolet remppaa.
Nyt kun satula on irti voi kiertää männän ulos vastapaivään. Teräsharjata satulan ja samalla näkee, mikä on männän halkaisija. Tuo 38mm helpottaa hankkimaan soipivammat osat, koska männän halkaisijoita on muitakin.
,
Kuvassa on jo männänvarren tiiviste paikoillaan ja jarruvaseliiniä runsaasti helpottamassa pölysuojan ja männän asennusta. Itse teen sen seuraavasti.
Kiiloitan männän 1000 hiomapaperilla.
,
Tarvikelaatikosta saa uuden männän, jos haluaa, mutta en viitsinyt askarrella kierresysteemejä ja otta riskiä, ettei olekkaan hyvä mäntä. Otin laatikosta vain tiiviteen ja pölysuojan. Laatikossa on tarpeet yhteen mäntään.
Muilutan spärdärin (pölysuojan) jarruvaseliinillä voideltuun mäntään huomioiden asennus suunnan. Sittemmin vedän spärdärin yli männän helmasta, jotta voin tunkea spärdärin satulassa olevaan uraan. Vasta tämän jälkeen voi alottaa männän kiertämisen paikoilleen. Eli mäntä ei voi olla satulassa yhtään sisällä, ennen kuin pölysuoja on paikoillaan. Ennen männän kiertämistä varmista 360 astetta kääntämällä, että pölysuojan reuna on 100 varmasti urassaan. Sitten vain kierretään mäntä myötäpäivään niin syvälle, kuin se menee. Oli satula irti tai ei, niin kierrä niin syvälle, kuin mäntä menee, koska palojen asennus paikoilleen on paljon helpompaa tai ylipäätään mahdollista, kun mäntä sallii uudet palat ja levyn tilaansa.
,
,
,
,
,
Fiksuimmilla on tietysti männänkiertoon soveltuvat työkalut, mutta onnistuuhan se joskus näilläkin vehkeillä.
Palat tarvisee vain saada satulan sisään, ja tippa jarrurasvaa satulaa vasten tuleviin pitoihin, niin ei jumi niin helposti. Jousilevyjä, jotka tulee palojen päätyihin, ei saa sarjasta, vaan ne on halutessa ostettava erikseen.
. Fl-käsijarru on melkoinen pirunnyrkki, mutta sen saa irti pihdeillä. Ei kannata purkaa molempia yhtäaikaa, jos ei omaa valokuva muistia. Jarruletku kiinni ja ilmaus hommiin, niin taas mennään.