Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa/kylmää (säätöläpän akseli)  (Luettu 218209 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

powerage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Joo ei tarvitse olla 25W vastus ::), ne nyt sattui olemaan helpoiten saatavilla... Kestää ;D.  Edelleen hyvin toimii.
Citroen C5 I  &  C5 II

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
No niin, vaihe yksi suoritettu. Moottori irti vasemmalta puolelta ja hansikaslokero lattialla. Säätö akselin päästä tapahtuu rautasahan terällä joka sopii just. Tosin vähän syö muovia, mutta tuolla pärjännee... Olisivat jo tehtaalla näihin yksialueisiin voineet lämppärin valmistajan ehdotuksesta tehdä reiän hansikaslokeron kylkeen ja laittaa veivin mukaan, Peugeot 404:n tyyliin.

Näyttää että säätömoottori pyörii yli neljänneskierroksen, mutta läppäakseli ainakin minun autossa selvästi alle 90 astetta. Vai onkohan läpissä jotain mätää ettei käänny enempää. Lämmintä kyllä tulee reilusti, mutta en ole varma meneekö ihan kylmälle, sen mitä viitsin klo 01:00 aikaan enää kokeilla.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2014, 01:55:30 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vastauksia itselleni:

Tuleeko vikailmoituksia jos moottorin jättää sähköisesti irti?

- En tiedä, vielä.

Hanskalokero noin 8 ruuvilla irti. Mistä ja missä vaiheessa lokeron valojen yms sähköjohdot pitää irroittaa?

- Tässä perusmallissa ainakin hanskalokeron valon voi ottaa heti pois ja johdon irti, luulisin. Sen lisäksi oikealla lokeron takana on jokin johto kiinnitetty parista kohdasta lokeroon. Ei liity siis lokeron valoihin kai ja johdon metalliset kiinnikkeet saa lokeron perässä olevista tapeista irti kun pyörittelee ja vetää samalla pois. Jälkiasennus mp3-soittimen johto ei mennyt läpi sitä varten poratusta reiästä, joten sen irrottamiseksi reikää pitäisi kovertaa suuremmaksi tai irrottaa toisesta päästä radion takaa. Hanskalokero on yläreunasta kiinni viidellä ruuvilla ja läheltä luukun saranaa neljällä samanlaisella. T20 torx on sopiva aika moneen paikkaan.

Mitä pitää purkaa että saa kuskin puolella ilmeisesti olevan moottorin näkyviin ja irti, alasivupaneeliko? Lähteekö nuo alasivupaneelit irti, kuten aiemmin mustan lukeneeni, yhden ruuvin avaamisen jälkeen? Helposti? Löytyykö ruuvi helposti?

- Luulisin että riittää kun ottaa jalkojen airbagin irti. Sen irrottamiseksi tarvinnee alimmainen pehmike irrottaa ensin, etureunassa kolme (vai kaksi) 90 astetta käännettävää lukkoa. Bagi lähtee kahdella pultilla. Ne näkyvät ohjauspylvään muovisuojhusten ali kun ratti ylhäällä. Sen lisäksi bägin muovin yläkulmissa kaksi kiinnikettä ja alakulmissa ja keskellä kolme kiinnitystä. Ylimmät irtosi ruuvarilla, ainakin vasen. Alareunan kiinnikkeet työntämällä sormi reunan taakse ja puristamalla reunaa samalla ulos työntäen. Irroitin kyllä myös vasemman reunan lokeron, valojen korkeussäätimen ja näitä ympäröivän muovin (alareunassa kaksi ruuvia ja ylhäällä kolme kiinnikettä). Alasivupaneelit irtosi helposti yhdellä näkyvällä ruuvilla, mutta ehkä noita paneeleja ei tarvitse irroittaa?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Jos teetät tai teet remontin, kannattanee kokeilla jotain virranrajoituskeinoa moottorille, tehon vähentämiseksi. Yksinkertaisin (muutamilla kokeilukäytössä) taitaa olla sarjavastus.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

powerage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Oliko jollain tiedossa loppuuko jossain vuosimallissa tämä läppävika?

Loppuu 2009, jolloin valmistaja vaihtui.

Eikö ollut aikaisemmin juttua, että hajovat ne uudemmatkin (2009) läpät? Eräs merkkiliikkeen korjaaja juuri äskettäin kertoi, kuinka aivan järjetön voima on läppämoottorissa, läpästä kun ottaa kiinni ja antaa moottorin pyörittää, läppä kääntyy aivan mutkalle.
Citroen C5 I  &  C5 II

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Onko helppoa tapaa tarkastaa läppämoottoreiden toiminta? Pääseekö kuskin puoleiseen käsiksi purkamatta koko koelautaa?

Moottorin ehkä näkee purkamatta mitään, siitä ohjausakselin suojamuovien alapuolisesta raosta. Sillä tavalla ei paljoa toimintaa tarkastella tietenkään.

Jos haluat kosketella ja irrotella, riittänee että jalkojen turvatyynyn irroittaa. Ensin pitää ottaa pois polkimien päältä se lerppu huovanpalanen. Sen etureunassa on 2-3 käsin pyritettävää lukitusta. Käännä niitä neljänneskierros ja ujuta huopa pois.

Sitten pääsee käsiksi turvatyynyyn, joka on kiinni kahdella johdolla, viidellä muovihakasella ja kahdella pultilla (10 mm hylsy lyhyellä varrella). Pultit auki.

Muovihakasista vasen yläkulma irtosi pikkaisen ruuvarilla sörkkimällä. Alimpia kolmea muustaakseni puristin sormenpäillä voimakkaasti vasemmasta alakulmasta alkaen. Samalla vedin tai työnsin turvatyynyä kuskin penkin suuntaa. Keskimmäistä ja etenkin oikean alakulman kiinnikettä sai puristaa enemmän tosissaan. Nämä operoinnit siis sormituntumalla. Oikean yläkulman kiinnike irtosi jotenkin puoli-irtonaista turvatyynyä nitkutellen ja ruuvarilla jostain välista varovasti käännellen.

HUOM: turvatyynyssä kaksi ei niin pitkää johdinta, joten älä nyi tyynyä kovin pitkälle kun irroitat kiinnikkeitä. Toinen johto on pasumpi maajohto ihan tavallisella abico-liittimellä joka lähtee vetämällä. Toinen on nippu turvatyynyn ohjausjohtoja jonka liittimestä täytyy ensin kohottaa (minulla keltainen) lukitus, minkä jälkeen liitin irtoaa nostamalla.

Noissa tyynyissä on myös räjähdysvaara, joten toimi varovasti ja varmista että autosta on sähköt pois ja ohjausyksiköt nukahtaneet ennen operointia. Toiminta OMALLA VASTUULLA.

Kun turvatyyny on irti, näkyy moottori lämppärin kyljessä ja on kiinni kahdella matalakantaisella ruuvilla, joihin tarvitaan 5,5 mm avain (kuskin puolelle käy hylsy). Kun ruuvit on irti, moottori lähtee vetämällä. (Pelkääjän puolella toista ruuvia ei pääse kääntämään hylsyllä jos ei irroita edessä olevaa johtokanavaa. Tilaa lienee n. 1 cm. Itse avasin sen 5,5 mm kiintoavaimella. Sattui olemaan halvassa "hienomekaanikon" työkalusarjassa sellainen.)
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Kun vietin suurimman osan itsenäisyyspäivästä (taas meni myöhään) lämppärin läppämoottoria vasemmalta oikealle siirtäen, ajattelin jatkaa sunnuntaina samaan malliin ja mittailin läppämoottorin virtoja vähän tarkemminkin. Alla kuvat mittauksista niin että "82 ohm" askelmoottorin yhteiseen karvaan oli laitettu erilaisia sarjavastuksia, 47, 100 ja 147 ohmia.

Autossani siis yksialueinen ilmastointi, joten yksi moottori kääntää kahta läppää ja vastusta enemmän kuin kaksialueisessa.

Mittaus tehtiin 1 ohmin sarjavastuksen yli, joten y-akseli kertoo suoraan milliampeerit. X-akseli pitäisi dataloggerin asetusten mukaan olla millisekunteja.

Mittauskohteena oli näissä kuvissa läppien siirtymä laidasta toiseen, tai ainakin laitoin lämpötila-asetuksen Max-asennosta Min-asentoon. Kuten näkee, vastusta lisättäessä ja siis virtaa vähennettäessä aika kasvaa.

Eniten kysymyksiä herätti tuo käyrän lopun (näkyy tarkemmin alemmassa kuvassa 500ms ajalta) tasainen 100ms. Kuvittelin ensin että tuo tarkoittaisi läpän pysähtymistä rajoittimeen, mutten ole ihan varma, koska epäilen että kaikissa tapauksissa läppä meni ääriasentoon saakka. Mutta siitäkään en ole ihan satavarma.

Nimittäin tämän saman päivän aamuisella ajokiekalla tuntui että lämmönsäätö ei olisi mennyt kuumimpaan asentoon (sarjavastusta oli 147 ohm). Ajomatka oli niin lyhyt että en ole ihan varma, mutta 5km jälkeen (ulkolämpö noin +2) laitoin lämäärin Off-asentoon ja taas Max-asntoon, minkä jälkeen lämpöä tuntui tulevan enemmän. Tosin alkumatkasta puhallus oli unohtunut aika hiljaiselle. 

Jätin lopulta kiinni 100 ohmin sarjavastuksen, joten katsotaan kuinka toimii jatkossa.

Ylin kuva ilman sarjavastusta. 100 ohmin kanssa kaksi mittausta, joissa käyrän loppu erilainen.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

powerage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Nyt on abaut 1000 km testejä ajettu. Mielestäni kaksialueinen imastointi 150 ohmin vastuksilla on antanut lämmintä niin kuin pitää. Mutta pidemmällä 150km lenkkillä jouduin pudottamaan lämpötilaa 2C, ettei autossa ole liian lämmin. Voi olla että olen joskus joutunut tekemään tämän säädön ennen vastuksiakin. En tiedä toimiiko moottorit nyt liian hitaasti? Lyhemmällä yhtenäisellä 50km ajolla ei ole vielä tullut tätä "ongelmaa" vastaan. Eli 150 ohmin vastus saattaa olla maximi. Tutkimukset jatkuvat.
Citroen C5 I  &  C5 II

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Mitä asteita käytät? Itsellä 21,5 antaa hyvän tuloksen normaalissa 30km työmatka-ajossa (ainakin ennen läpän hajoamista). Jos on pidempi matka ulkovaatetuksella ja/tai enemmän porukkaa, saattaa 20:kin riittää.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2014, 21:45:06 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Tässä vielä tyypillisen ylläpitosäädön kaksi pulssia (normaalisti yksi), tavoite 18 astetta, ovi auki. 100 ohmia sarjavastusta. Pituus noin 450ms. Tässäkin on tuo tasaisempi jakso lopussa, en tiedä mistä johtuu. Tuskin ajaa läppää ääriasentoon kuitenkaan. Tasaisen jakson pituus ollut aina sama noin 100ms. Ehkä selvittäisi jos olisi paikat auki ja voisi mitata tämän yhteisen karvan sijaa neljä erillistä ilmeisesti moottorin käämeille menevää johdinta. Tai jos olisi kokemusta askelmoottoreista ja niiden toiminnasta tai ohjauksesta.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

powerage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Aluksi 21.5C ja loppupäässä 19.5C. Täysi vaatetus päällä, eli voi kuulua asiaan?
Citroen C5 I  &  C5 II

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Joo epäilen että kun sisäpinnat lämpenevät, alkaa tuntua lämpöisemmälle. Pitäisi joskus mitata todellinen lämpötila matkan aikana.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
...Eniten kysymyksiä herätti tuo käyrän lopun (näkyy tarkemmin alemmassa kuvassa 500ms ajalta) tasainen 100ms. Kuvittelin ensin että tuo tarkoittaisi läpän pysähtymistä rajoittimeen, mutten ole ihan varma, koska epäilen että kaikissa tapauksissa läppä meni ääriasentoon saakka. Mutta siitäkään en ole ihan satavarma.
...

Voisikohan tuo 100ms tasainen jakso olla jokaisen säätöliikkeen loppuun kuuluva "juttu" (ei liity läppien ääriasentoon?)? Järjestelmässä on ehkä 15 sekunnin timeout, missä ajassa säädön pitäisi olla mennyt haluttuun asentoon. Nyt kun ylimääräistä sarjavastusta on laitettu, menee mun mittausten isommilla vastuksilla pidempi aika (yli 15 sek) ja säätö jää kesken. Siitä johtuu siis erilainen loppu noissa käyrissä.

Eli alle 15 sekunnin pitäisi saada menemään päästä päähän kelillä kuin kelillä, jotta järjestelmä toimii aiotulla tavalla. Tuo 100 ohmin sarjavastus näyttäisi olevan rajoilla yksialueisessa. Tämä vaihtelee varmaankin paljon yksilöstä ja olosuhteista riippuen. Itsekin sain melko suurta heittoa samoissa mittauksissa.

En tiedä haittaako tuo ääriasennosta ääriasentoon -säädön vajaaksi jääminen oikeasti, vai osaako järjestelmä korjata tilannetta. Voi olla että haittaakin erikoistilanteissa. Saattaa olla että järjestelmä luulee pitkän ajon lopuksi läpän olevan ääriasennossa eikä yritä enää lisää (sinänsä viisasta). Siitä johtuisi miksi minun aamuisessa testiajossa tuntui tulevan liian viileää. Systeemihän ajaa sammutuksen jälkeen lämpöläpät minimiin, eli aamulla kylmästä lähdettäessä pitäisi ajaa toiseen ääriasentoon. Tänään se mulla ei onnistunut 147 ohmisella vastuksella, vaan läpät jäi väliasentoon.

Voiskohan olla jotenkin näin?
« Viimeksi muokattu: 07.12.2014, 23:40:57 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Ihmettelin että kuinka järjestelmä huomaa läppien olevan ääriasennossa. Nyt heräsi ajatus että onko tuo useimmissa kuvissa n. 11 sekunnin kohdalla tuleva käyrän pompahdus (eli virta kasvaa hieman) kuitenkin ääriasentoon ajautuminen? Viimeisessä kuvassa se tulee nopeammin, mutta saattaa olla mittausvirhekin.

Minkään ajon pituus ei ylitä 15 sekuntia, joten järjestelmässä on sellainen aikaraja.

0 ohmin kuvassa (ei sarjavastusta) tuo suuremman virran alue on lyhin, eli systeemi huomaa nopeiten että ollaan tapissa. JOS asia olisi näin, sarjavastus itse asiassa huonontaisi asiaa, koska silloin ajetaan pidempään stopparia vasten?

Loppuun systeemi generoi sitten vielä tuollaisen tasaisen jakson, jos ajo on onnistunut.

Tätä tukisi sekin että tuossa viestissä johon laitoin vain yhden käyrän ja jossa ei ajeta tappiin virran maksimi 100 ohmilla ei nouse yli 90 mA. Noissa pitkissä rajoittimeen ajoissa virran huippu nousee yli 100 mA, kun vastus siis 100 ohmia.

Tämä on siis lähinnä arvelua. Täytyisi mitata virtaa samalla kun jostain katsoo pyöriikö moottori tai liikkuvatko läpät. Yksinään vähän hankalaa.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2014, 10:27:02 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Ihmettelin että kuinka järjestelmä huomaa läppien olevan ääriasennossa.

0 ohmin kuvassa (ei sarjavastusta) tuo suuremman virran alue on lyhin, eli systeemi huomaa nopeiten että ollaan tapissa. JOS asia olisi näin, sarjavastus itse asiassa huonontaisi asiaa, koska silloin ajetaan pidempään stopparia vasten?

Ensimmäiseen vastaus on oikosulkuvirrasta.

Mieti tuota jälkimmäistä hetki... Vääntömomentti kuitenkin ilman virranrajoitusta on kertaluokkaa suurempi, ajoaika virtarajaa vasten on kutakuinkin sama (luokkaa +/- jokunen kymmenen millisekuntia) - huippuvirta rajoitettunakin.

Niin ja 147 ohmin vastus on liian suuri.