Auto: 2004 407 1,6 HDi (Webasto kellolla, 240 000 km).
Vuosi sitten loppui lämmin vänkärin puolelta ja viikkositten myös kuskinpuolelta. Kuskiakin alkoi paleltaa joten remontti hommiin.
Läppäremontti tehty omatoimisesti. Purin kaiken tarvittavan ohjeiden mukaisesti (kiitokset hyvistä ohjeista). Kaikki meni hienosti, mutta mutta... Löytyykö ajatusta, mistä seuraavaa ongelmaa kannattaa alkaa ratkaisemaan: mikään läppien säätömoottoreista ei liiku lämpötilaa muutettaessa tai puhalluksen suuntausta vaihdettaessa. Myöskään puhallustehon säätö ei toimi. Puhaltaa vakioteholla (noin puolella teholla). Webasto toimii normaalisti. Toki säätöläpät sattuivat olemaan niin, että puhaltaa ylöspäin, joten ei tietoa, ajoiko Webasto noita läppiä mihinkään. Näytölla kaikki pelaa oikein, mutta tieto/virta ei liiku. Kaikki liittimet, jotka jouduin käyttämään auki, merkitsin teipillä ja kynällä sen paikan. Näin jälkeen päin tuli mieleen, että meneekö puhallusmoottorille useampi piuha/liitin? Tökkäsin muistaaksen siihen vain yhden liittimen. Toki mitään ylimääräisiä liittimiä ei minusta jäänyt käteen. Olenko kuitenkin jättänyt jonkin liittimen laittamatta/huono kontakti? Voiko Webasto sekoittaa tuota systeemiä? Epäilen ettei. Kyseessä kaksialueinen ilmastointi ja moottoreita en uusinut. Ennen purkamista moottorit pyörittivät normaalisti akselia. Tai siis tyhjää, kun akselin päät molemmin puolin olivat tippununeet pois.
Perehdyin hieman tuohon toiseen korjaustapaan, kun lämppäri oli hyvin esillä. Tein valmiiksi sabloonat, jos joutuu vielä vaihtamaan läppiä. Kuvasin myös, mistä kohdin kannattaa tuo aukko tehdä. Voin tehdä ohjeistusta kuvien kera kunhan ehdin, josko siitä jollekin hyötyä olisi. Sabloonat voin skannailla myös. Minusta jalkatilojen kautta mahdollista tuo läppien vaihto, kunhan tietää, mistä pirralla/kolvilla aukon tekee. Hieman ahdasta, mutta pitäisi onnistua molemmille puolille. Aukon "kannen" takaisin laitto/kiinnitys vaatii hieman askartelua, muttei mahdotonta.
Remontti tuolla työläämmällä opilla tosiaan aika työläs ja aikaa vievää, joskaan ei aivan mahdottoman vaikea, kun ohjeistys olemassa (eihän se tosin kuntoon vielä tullut). Jatkossa, jos vielä joutuu noita vaihtamaan, niin yritän jalkatilan kautta ja jos menee munilleen, niin sitten puretaan taas kaikki.
Läpät näyttivät alkuperäisiltä (vahvistamattomat) ja näytti siltä, ettei lämppäriä oltu availtu. Yllättävän pitkään kestäneet alkuperäiset. Liene Webaston ansiota?
Josko tuohon ongelmaan löytyy ajatusta, niin tuumatkaa. kiitos.