Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)  (Luettu 26877 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

JS

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 607 - Automaattivaihteiston tyyppi
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (ZF4HP20-automaattivaihteisto)


Auto: 2007 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).

Auto kävi 120000km:n huollossa, johon ei kuulu automaattivaihteiston öljynvaihto. Silti auton luovuttanut työnjohtaja oli selittänyt (vaimolle) suu vaahdossa ettei askin öljyjä vaihdettu kun se on niin valtavan iso homma ja maksaakin satoja euroja. Ei ole ollut aikaa tutustua aiheeseen mutta mikähän tuosta tekee niin "valtavan suuren homman"

Benkku

  • Vieras
...ettei askin öljyjä vaihdettu kun se on niin valtavan iso homma ja maksaakin satoja euroja. Ei ole ollut aikaa tutustua aiheeseen mutta mikähän tuosta tekee niin "valtavan suuren homman"

Ei mikään, 'vielä suurempi homma' on laiminlyödyn öljynvaihdon seurauksena, mahdollisesti myöhemmin eteentuleva vaihteistoremontti.

ps. Pätee myös niihin B merkin vehkeisiin, oikeasti 'iki-öljyjä' näissä ei ole. Säännönmukaisten huoltojen laiminlyönti, johtaa lyhyempään 'sealed for life' ikään.

Uppe

  • Vieras
auton luovuttanut työnjohtaja oli selittänyt (vaimolle) suu vaahdossa ettei askin öljyjä vaihdettu kun se on niin valtavan iso homma ja maksaakin satoja euroja. Ei ole ollut aikaa tutustua aiheeseen mutta mikähän tuosta tekee niin "valtavan suuren homman"

Taisi olla varauskirja buukattu täyteen ;). Se öljy on täysin ylihinnoiteltu merkkiliikkeessä, muistaakseni 40e/litra kun saman purkin saa esimerkiksi Motonetista 18,50e/litra ja vaihdon yhteydessä sitä tarvitaan 4 litraa (laatikossahan on sitä lähes tuplasti enemmän mutta kaikkea ei saa kerralla vaihdettua). Työ onnistuu sitten alle tunnissa eikä se kokonaishintakaan tällöin aivan mahdoton ole.

JS

  • Vieras
Minun autossani on Aisin TF-80SC (AM6) laatikko ja siihen ehdoton öljyvaatimus on JWS-3309, jollaista on ainakin Mobil ATF 3309 ja se kustantaa Motonetissä 13,50€ litra. Itsekin laitoin kyselyn liikkeeseen, joka mainoksensa mukaan on automaattivaihteistojen erikoisliike, vaan eipä ole vastanneet. Mitään täyttöproppua en pikaisella katselulla laatikosta löytänyt eikä siinä myöskään ole mittatikkua. Lienee ainoa vaihtoehto ottaa öljyä ulos lauhduttimelta ja sitten täyttää sama määrä, sama uudelleen ja uudelleen ja..... En meinaa moiseen hommaan ryhtyä, täytyy vaan koetaa jos jostain löytyisi liike joka noita on tehnyt. Kovasti tulee juttua ja mielipiteitä miten tärkeää öljy on vaihtaa (vaikka sitä ei edes valmistaja edellytä) mutta onko joku tuon operaation oikeasti tehnyt/teettänyt?

zaafrane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Kyllä öljyn hinnoissa on valtavat erot !  Kemissä (Pörhö) 2 yksikköä(litraako?) ATFT4 JWS 3309 öljyä V6:n automaattilaatikkoon 286,oo € !
nyt: C8 3.0 aut. 807 2,0 aut ,806 2,0 aut., J5 2,5 TD EuraMobil.
entiset:807 2.0 aut  607 HDi 2,7 V6 aut.,607 HDi 2.2 aut. 406 STHDi 2.0 GW 7h,  406 ST 2,1 GW 7h, 605 SRTi 2.0 autom.  2x 605 SV 3,0,  3x 605 2,0, 405 Mi16,  4x 505 D, 4x 505 B, 3x 504 D, 3x 504 B, 106 XN 1,4, 306 1,6 style,307 1,6 autom, 7x Opel, 6x Fiat, 3x Ford, 3x Commer, Skoda,Warre , Datsun , VW LT 28 retkiauto ja VW LT 35 retkeilyauto. J5 2,5 TD matkailuauto, VW-MAN 5,7 D asuntoauto. Iveco 2.5 TD 35-10 Matkaaja  Asuntoauto.

JS

  • Vieras
6-vaihteiseen oikea öljy on esim. Mobil ATF 3309, Motonetilla 13.50€ litra. Tuossa laatikossa ei ole tyhjennys, eikä täyttöproppua. Merkkihuollossa eivät alkaneet öljyjä pyynnöstä huolimatta vaihtamaan, kun niitä ei ole tarkoitettukaan vaihdettavaksi ja jos kikkaillen vaihtaa, on homma isohko ja aikaa vievä. Lähetin myös kyselyn muutamalle ns. automaattivaihteiston asiantuntija korjaamolle vaihdosta, eikä yksikään ole vastannut. Ainakin Volvoihin ovat vaihtaneet öljyt jäähdyttimeltä, pari litraa ulos ja saman verran sisään, pari litraa ulos ja.......... kunnes suunnilleen kaikki öljy vaihtunut.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
... Tuossa laatikossa ei ole tyhjennys, eikä täyttöproppua. ...

Siis kyllähän 6-v automaatissa on tyhjennyt ja täyttöproppu. Asian tekee haastavammaksi se, että vaihdossa tarvitaan testeriä sekä jonkin verran tietoa/ ohjeita :D
Itse olen vaihtanut AW 55-50 laatikkoon (joka on kai jonkun sortin "edeltävää" mallia tähän TF80-SC (ulkomuistista..?) 6-loviseen laatikkoon) huuhtelemalla, eikä tuo nyt niin kamala työ ollut. Pitänee katsoa jos kesällä jaksaisi operoida oman auton laatikkoöljyt... ::)
« Viimeksi muokattu: 07.04.2011, 15:39:19 kirjoittanut Timppa71 »

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Mittatikkua ei ole. Mutta "täyttötulppa" löytynee sieltä (solenoidi)venttiilikoneiston yläpuolelta, vaihteiston yläpinnasta. Ja tyhjennysproppu ja "mittatikku/mittaputki" sieltä pohjasta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
AM6-vaihteisto/V6-bensiinimallissa täyttötulppa on ilmanpuhdistimen kotelon alla. Kuvassa vaihdelaatikon pohja, jossa tasontarkastus tulppa ja yv.putki. Öljy on originaalina tuollaisessa pakkauksessa ja suhteellisen kallista, jos vertaa Mobilin "mukamas" samaan Motonetin myyntituotteeseen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JS

  • Vieras
"Mobil ATF 3309-öljyä suositellaan käytettäväksi Aisin-Warnerin valmistamissa vaihteistoissa, joissa vaaditaan JWS 3309 vaatimusten mukaista öljyä." Suora lainaus ExxonMobil tuotetiedotteesta ja  tuo sama JWS 3309 näyttäisi olevan tuossa lähettämässäsi kuvassa öljytörpön kyljessä.

ritani

  • Vieras
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi (AM6-automaatti).

6-vaihteisen automaattilaatikkoon öljyn vaihto ei ole mikään ihme juttu. Ainakin omaan vaihtanut eikä ollut kummoinen homma. Öljyä toki menee hiukkasen kun olen vaihtanut useamman litran peräkkäin jotta vaihtuisi kerralla suurempi määrä. Ei ole testeriä ja öljyn lämpökin mitattu käsipelillä noin arviona. Olen vain ajanut ensin auton lämpimäksi. Pysäköinnyt auton talliin montun päälle ja sammuttanut auton.

Otin vaihdelaatikon pohjasta irti torx-kantaisen tarkistus ropun. Tämän jälkeen laatikosta tulee noin litra öljyä. Seuraavaksi olen irrottanut itse pohja ropun, jolloin öljyä tulee noin  2 litraa. Tämän jälkeen roput kiinni uusilla tiivisteillä. Seuraavaksi olen irrottanut moottorin päällä olevan muovisuojuksen ja ilmansuodattimen kotelon. Kotelon alta paljastuu torx-kantainen täyttö roppu. Sinne olen lorauttanut noin 3,5 litraa öljyä äärimmäistä puhtautta noudattaen. Torx-kantainen roppu kiinni, ilmakotelot yms takaisin ja auto käyntiin. Paikalla ollessa olen sammuttanut ilmastoinnin ja käyttänyt kaikki vaihteet läpi lootasta jonka jälkeen auto on jäänyt tyhjänkäynnille vaihden P-asennossa. Tämän jälkeen olen mennyt auton alle auton käydessä ja ottanut irti öljypohjassa olevan torx kantaisen tarkistusropun. Öljyä alkaa virtaamaan ulos ja siinä vaiheessa kun öljyä tulee enää tiputellen on taso oikea. Tämän jälkeen roppu kiinni, auto ajoon ja taas uudet öljyt sisälle. Näin olen tehnyt kunnes ulostulevan öljyn väri lähentelee punaista.

Oikeaa öljyn määrä tarkistaessa on huomattava että auton on oltava tyhjänkäynnissä. Ei sammutettuna tai muuten liikaa öljyä tulee ulos ja taso on väärä. Näin olen ainakin itse asiaa tulkinnut. Tietenkin asiassa voi olla omat riskinsä kun itse vaihtaa, mutta kun kaikki tulee pösöissä rassattua itse niin kaikkia on kokeiltava.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Motonetin Mobil 3309 öljy käy AM6 vaihteistoon. Vaihteistoöljyn vaihtoon menee 7 litraa. Serviceboxissa on ohje kuinka homma tehdään. Sitten öljylaskurin nollaus. Vaihdot ainakin hiukan pehmeni. Esim. S asennolla vaihtaa nyt paremmin.
Peugeot 3008 hybrid

Benkku

  • Vieras
OIkeaa öljyn määrä tarkistaessa  on huomattava että auton on oltava tyhjänkäynnissä.

...ja öljyn lämpötilan tulee olla 60 astetta +/- joitakin asteita.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vaihteistoöljyn vaihtoon menee 7 litraa. Sitten öljylaskurin nollaus.

AM6, kerralla menee 3 litraa ja risat (miten 7 litraa?). Laskurin nollaus ei ole selkeä PPSsässä (ainakaan 407 mallin AM6-selle)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
AM6, kerralla menee 3 litraa ja risat (miten 7 litraa?).

Montako kertaa tästä samasta asiasta pitää vielä vääntää?
http://ww2.justanswer.com/uploads/enesd/2011-01-01_185206_xc90_v8_transmission_fluid_change.pdf

Toisaalta 'eihän niitä öljyjä tarvitse vaihtaa' - sealed for life, remember... :)

Huomaa erityisesti kohta 'Essential'...