Sen verran vielä kommenttia, että maalaisjärjellä tuntuisi siltä, että jumittava laakeri aiheuttaa pahimmillaan sen, että pumpun on jatkuvasti tuotettava maksimipainetta. Elikä jumittavilla laakereilla suoraa ajaminen maantiellä on kuin kääntäisi rattaita paikallaan asfaltilla ehjillä laakereilla. Ei kai mikään pumppu tuollaista jatkuvaa rasitusta voi kestää.
Ohjausakselin hydrauliventtiilissä on vapaa kierto. Käännettäessä ohjauspyörää (venttiilin sisäosa johon ohjausakseli kiinnitetty ristinivelellä kiertyy) jolloin osa nestevirtauksesta ohjataan tehostinsylinteriin.
Käännettäessä renkaat johonkin kulma-asemaan ja päästettäessä irti ohjauspyörästä sisäosan kiertymä/jännitys poistuu ja neste kiertää jälleen vapaasti.
Tyypillisesti suurin hydraulipaine järjestelmässä vallitsee välittömästi kun renkaat tulevat käännetyksi jompaankumpaan ääriasentoon.
Myös ajoneuvon ohjauspyörän kääntö 'paikallaan' ja varsinkin toisen puolen renkaan ollessa vasten katukiveyksen reunaa nostaa hydraulipainetta enemmän kuin pienessä liikkessä. Katukiveyksen 'reunaa vasten kääntö' voi jopa rikkoa hammastangon kiinnityksen apurunkoon - ts. hammastangon kuoren alumiinivalu voi kiinnityskorvakkeen kohdalta murtua.
Vialliset yläkääntölaakerit eivät siis sinällään nosta hydraulipaineita, vaikka ohjaus onkin jäykempi.
Mainitsemasi tilanne on kuitenkin mahdollinen ajoneuvoissa joissa akselilinjaus on jostain syystä pielessä, tällöin autoa joudutaan 'ohjaamaan suoraan' l. ohjauspyörää joudutaan hieman kääntämään ja 'pitämään käännettynä' jompaan kumpaan suuntaan.
em. kaltainen ajoneuvo siis ns. 'puoltaa'.
Seurauksena saattaa olla mm. huomattavasti korkeampi tehostinöljyn (ja pumpun) lämpötila (myös laakerin), pumpun kavitoidessa laakerikuormitus myös syklinen.