Kirjoittaja Aihe: 3008 - Suhiseva ääni  (Luettu 3930 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nummika

  • Vieras
3008 - Suhiseva ääni
« : 13.06.2013, 20:09:14 »
Auto: 2010 3008 1,6 VTi (n. 64 000 km).

3008 on alkanut suhisemaan oudosti, kaupunkinopeudella ajeltaessa suhina kuuluu selvästi mutta kun painaa jarrua suhina loppuu. Tyhjäkäynillä paikoillaan suhina kuuluu auton sisälle, konepellin alla ei taas kuulu mitään ylimääräistä ääntä, tällöinkin suhina loppuu kun koskee jarrupolkimeen ja alkaa uudelleen kun päästää jarrun. Jarrut ainakin toistaiseksi toimii moitteetta.

Onko jarrutehostin jo sökö? Autolla on ajettu n. 64tkm

Nummika

  • Vieras
Vs: 3008 - Suhiseva ääni
« Vastaus #1 : 15.06.2013, 09:06:29 »
Suhina on paikallistettu jarrupolkimen tehostimeen menevän akselin ja tehostimen väliseen tiivistykseen.

Onko tuo merkki että tehostimen kalvo on viallinen vai onko vaan tuo akselin tiivistys pettänyt? Onko tuolle mitään muuta tehtävissä kuin uusia koko jarrutehostin?

peva-zz

  • Vieras
Vs: 3008 - Suhiseva ääni
« Vastaus #2 : 15.06.2013, 22:17:26 »
Minulla oli vuoden verran 308 juuri samanlainen ääni, joka tosiaan lakkasi jarrua painettaessa ja se ilmeni joutokäynissä, ajossa oli kai muuta voimakkaampaa meteliä eikä sitä silloin kuullut. En kysellyt asiasta sen kummemmin, vuoden ajoin ja vaidoin uudempaan. En usko sen äänen olevan mitään vakavampaa se vaan kulkeutuu ehkä juuri puutteellisen äänieristyksen johdosta.

Nummika

  • Vieras
Vs: 3008 - Suhiseva ääni
« Vastaus #3 : 17.06.2013, 15:46:33 »
Ei tuossa ole puuttellisella äänieristyksellä mitään tekemistä, valitettavasti.
Kävin tänään peugeot liikkeessä jossa asentaja kävi autossa tutkimassa ja totesi jarrutehostimen olevan viallinen ja se menee uusiksi, sen verran suuri riski että jos se hajoaa kokonaan ajossa.

peva-zz

  • Vieras
Vs: 3008 - Suhiseva ääni
« Vastaus #4 : 17.06.2013, 18:58:42 »
Toivottavasti on oikea diagnoosi, onhan tehostimessa mm. venttili/letku ( toimii alipaineella) joka saattaa olla viallinen. Entivanhaan on tullut ajettua tehostamattomilla, kun ei muita ollutkaan,rumpujarrut ei tarvinneet poljinvoimaa mitenkään erikoisen paljon, levyjarrujen myötä tuli tehostus tarpeelliseksi. Ei kyllä korjaamoidenkaan vianmääritykset aina kohdalleen satu, joskus on saanut otattaa vaihdetun osan pois, kun ongelma ei olekkaan poistunut.

SEL

  • Vieras
Vs: 3008 - Suhiseva ääni
« Vastaus #5 : 18.06.2013, 08:40:35 »
Minulla oli 406:ssa hajonnut tehostimen poljinakselin haitarisuojus joka oli kateamassa ja vuosi, mutta kun painoi jarrua, alkoi tehostin toimia. Vika voi paheta sellaiseksi, että jarrut on ensin kivikovat ja sitten ottaa kiinni täysillä.

Nummika

  • Vieras
Vs: 3008 - Suhiseva ääni
« Vastaus #6 : 19.06.2013, 08:10:34 »
Kuullostaa samalta vialta, tyhjäkäynnillä ei tarvitse kuinpari kertaa painaa peräkkäin jarrua niin poljin menee kivikovaksi. Suomessa tehostimia ei ollut yhtään joten se on tilattu Ranskasta, keskiviikkona aika vaihtoon, liike ei osannut luvata varmaksi että osa olis tullu mutta kun perjantaina autolla olis pakko lähteä ajeleen pitkä reissu perheen kans.

peva-zz

  • Vieras
Vs: 3008 - Suhiseva ääni
« Vastaus #7 : 19.06.2013, 12:38:27 »
Ei sitten liene arvioitu kovinkaan merkittäväksi viaksi, jos uuden saaminenkin  auton valmistusmaassa, tosin lentäähän ne suihkarit nopeasti.

Muuan toinen

  • Vieras
Vs: 3008 - Suhiseva ääni
« Vastaus #8 : 24.03.2014, 21:35:33 »
Sama juttu. Jarrutehostin ja pääsylinteri uusiksi, niin suhinat lakkasivat. Taitaa olla aika heikko paikka rakenteellisesti, kun alkaa vähän ajetussa pirssissä vuotamaan ilmaa.