Auto: 1999 406 2,0 ST (2. mallisarja, AL4-automaattivaihteisto).
Otin ja "tarkistin" vaihteistoöljyn tason joutessani. Käsittääkseni homma menee näin: vaihteisto lämpimäksi, ilmanputsari koteloineen pois, täyttöproppu auki, uutta öljyä sisään, auto käyntiin ja pohjasta sisemmän propun irroitus, jolloin teoriassa äsken lisätty öljymäärä pitäisi valua pois ja pinnan korkeuden olla oikea. Näin siis tein, ja lisäsin vaihteistoon n. 3dl uutta öljyä. Usko loppui totaalisesti siinä vaiheessa kun tarkastuspropusta oli valunut öljyä pihalle n. 2 litraa, jolloin proppu äkkiä kiinni ja auto sammuksiin, ja loput uudesta öljystä vaihteistoon - vanha kun tuli tietysti laskettua likaiseen astiaan.
Heräsi muutamia ilmeisiä kysymyksiä:
1) Sisempi proppu ilmeisesti on jonkinlaisessa putkessa. Onko mahdollista, että tämä putki on poistettu/hajonnut, jolloin koko loota tyhjentää öljynsä ko. propusta?
2) Voiko näin runsas öljyn tuleminen johtua siitä, että unohdin käydä kaikki vaihteiston asennot läpi ennen propun avaamista? Voiko kierrosta olla poissa litrakaupalla öljyä?
3) Voi tietysti olla, että tomaatissa oli ylimääräistä öljyä litratolkulla. Jos näin ei kuitenkaan ollut, vaan öljymäärä oli alunperinkin oikea, on siellä nyt noin litran vajaus öljymäärässä. (Uutta laitettiin lopulta n. 1,2 litraa, ulos vuoti n. 2 litraa). Estääkö tällainen vajaus autolla ajamisen maantienopeuksissa? Pihalla kokeiltaessa vaihteisto toimi moitteitta.