Auto: 2011 508 2,2 HDi 204 FAP GT (automaatti, 6000 km).
Onko ihan normaalia momentinmuuntimellisen automaattilaatikon toimintaa, että kylmänä (-5 C) laatikko luistaa enemmän ja kierrokset nousevat reilusti normaalia korkeammalle ennen kuin kaasun painaminen saa aikaan muutosta auton liikkeessä?
Olen muutaman viimepäivän aikana huomannut, että jos vaan on pakkasta 5 astetta tai enemmän ja auto on seissyt päivän pakkasessa, niin liikkeelle lähtiessä laatikko luistaa huomattavan paljon. Tänään huomasin myös kun hitaasti kehä I:llä jonossa rullailin ja vaihden oli kakkosella, aina kun painoi kaasua sen verran, että lähti vetämään ja lukitsi vaihteen nykäisi oikein selkeästi. Lähdöstä vajaan 10 km:n ajon jälkeen alkoivat moottorin lämpömittaritkin jo näyttää jotain lämpöjä ja tuo luistaminen ja nykiminen hävisi ihan kilometrin matkalla. Sen jälkeen vaihdot menivät taas ihan nätisti, eikä kierrokset enää nousseet välittömästi 2500:aan kun kaasua painoi.
Tätä esiiintyy jos vaan jo tuollaiset 5 astetta tai enemmän pakkasta ja autoa ei ole esilämmitetty. Jos on lämpimämpi ja Webasto on pauhannut juuri ennen lähtöä, niin mitään tuollaista en ole havainnut.