Yksinkertaisesti eli pyörä pois, alatukivarsi irti olkatuesta eli irroitetaan alatukivarren ulompi pultti olkatuesta. Kolme nivelen kiinnittävää pulttia irti, kammetaan nivelrunko olkatuen tapista irti. Tappiin jäävään laakerin sisäkooliin laikalla ura ja lyöntitaltalla halki. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä eli uusi nivel tappiin ja pultit paikalleen jne.
Voin kyllä tulla suorittamaan työnäytöksen, jos homma tuntuu vieläkin vaikealta tai vaativan enempää purkamista.
Palataampas aiheeseen (vaikka jo 8 sivuinen) kerraten ja toivottavasti tarkentaen. Ahdasta on tehdä tuolla "työnäytösohjeella", varsinkin Grip-nivelen (jäljempänä "alapallo") keskipultin irroittaminen on hankalaa (foto selventäisi, miten paljon alatukivartta on kammettu pois edestä). Virallisissa työohjeissa on myös varoitus siitä, että iskunvaimentimen varsi saattaa vääntyä, jos olkatukea vetää reilummin ulospäin. Tämä merkitsee sitä, että iskunvaimentimen alakiinnityspultti on myös irroitettava (ts. koiranluun yläpää), tämä varoitukseksi voiman käytöstä/ettei tule yllätyksiä). Yo. Benkun "työnäytösohjeessahan" ei edes irroiteta vetoakselin mutteria, joten vetoakseli antaa periksi sisänivelen puolelta tai ei liiku ollenkaan?
Samalla huomio auton DAM numeroon. 10984 lähtien napa on tiivistyspinnan osalta erilainen. Myös alapallon rakenteessa on ns. kaksoishuulitiiviste. Ulompi huulitiiviste vastaa navassa olevaan rst-tiivistepintaan. Näin ollen DAM 10984 tai uudemmissa autoissa on tuskin alapalloa jouduttu vaihtamaan. Uuden mallinen alapallo (vanha on merkitty kolmella keltaisella pisteellä) ei sovi vanhempaan napaan. Toisinpäin ei ole soveltuvuudesta mainittu työohjeessa. Uuteen napaa voi vahingossa, tai ainakin tarvikevaraosana eksyä vanhan mallinen alapallo. Autotarvikeliike oli asiasta täysin tietämätön. Tällöin tiivistys eli kestävyys jää heikoksi. Muuten toiminta alapallolaakerina on hyvä selvittää (pystysuuntainen klappi, pohjaako tappi, yms?)
Vanha varaosanro:
3640 72 ETUOLKATAPIN NIVEL
Uusi varaosanro:
3640 69 ETUOLKATAPIN NIVEL
Myös ns. "väliversio" on olemassa, DAM 10569 saakka, aiheen aiemmilla sivuilla onkin jo keskusteltu.
3646 97 ETUOLKATAPPI VASEN
+ O 10569 SAAKKA 3817 65 (01) + 4022 C0 (01) + 6939 67 (01)