Kirjoittaja Aihe: 407 - Alapallonivel  (Luettu 89275 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #105 : 07.05.2013, 19:28:53 »
Motonetistä saat etupään laakerin 79,90€ Kpl.
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

poso407

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #106 : 07.05.2013, 19:35:21 »
Taisivat ehtiä jo aloittaan korjauksen, 200e laakerilla  :(  , aina oppii lisää, ikävää kun tietämättömyys tyhjentää lompakon. Motonetista ostin alapallotkin, n. 140e / 2 kpl. Tosin joku sanoi niiden olevan huonoja. Aika näyttää miten käy, melko paljon Peugeot vaatii korjauksia 160 tkm kohdalla marraskuussa kytkinremonnti. Varmaan vielä muutakin ilmaantuu, sittenhän auto on kuin uusi kun kaikki kerran korjattu.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #107 : 07.05.2013, 19:43:07 »
....ja sen jälkeen sama korjaamiskierre jatkuu ja jatkuu. Valitettavasti 407 on harvinaisen heikko laatuinen auto.
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #108 : 07.05.2013, 20:32:52 »
Peugeot 407 farmari , 2.0 vm 2005, joulukuussa alapallonivelet vaihdettiin korjaamolla

Selvä takuuasia. 3000 km on sisäänajo laakereille.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 750
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #109 : 08.05.2013, 09:46:44 »
Eiköhän tuossa ole kysymys etupyörän laakerista, ei ala(pallo)laakerista.

poso407

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #110 : 08.05.2013, 19:37:12 »
Joulukuussa laittoivat alapallot. olisikohan pultit jäänyt auki kun tänään vas. alapallon vaihto meni työtakuuseen ? samalla vaihtoivat sille vas. puolelle raidetangon pään, sekä laakerin. Voisiko auki jääneet alapallon mutterit aiheuttaa tuollaisia vikoja. Pahin, oikean puolen laakeri vaihdettiin myös. Ne olivat joulukuussa kunnossa. Sen jälkeen ajanut 2200 km.  abs-anturit vaihdettiin myös, niitä kuulemma ei saa ehjänä pois. Koko lysti teki 850e./alv 164e.   Onko mansen seudulla ketään jota kiinnostais tuollaiset remontit, kun niitä nyt kuitenkin tulee. En ilmaiseksi mitään halua, mutta tuollaiset alvit ym alkaa tuntua turhilta. Jos meni ohi aiheen, poistakaa . Nyt vältän syömistä kuukauden.  ;)

poso407

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #111 : 09.05.2013, 12:04:59 »
Vielä eiliseen työhön, korjaamo jätti ratin hieman vinoon, kun sen raidetangon pään vaihtoivat, sanoivat koeajaneensa auton, jos haittaa sitten säätävät, laitteet oli eilen varattuna. Sitä vaan mietin, se maksaa sitten taas, mitä maksaakaan, mikseivät sitten saaneet rattia oikeaan asentoon, yleensä pysyy vaikka osia vaihdetaankin. Ei ainakaan noin paljon ratin asento muutu. Kyllä se vaan kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #112 : 09.05.2013, 12:28:25 »
Just. Mahdollinen haitta tarkoittaa "ainoastaan" reunoista kuluvia renkaita. Tämänkö lupasivat korvata kun syksyllä menet kertomaan kuluneista eturenkaista? Tuskin sentään. Suosittelen pyytämään suuntausta kaupan päälle. Todennäköisesti ainoa haitta on tosiaan vinossa oleva ratti, mutta miksi tyytyä edes siihen?
Audi A4 Tdi Q

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #113 : 09.05.2013, 13:29:38 »
Jos ratti on vinossa luulee myös esp että autoa käännetään, seuraukset voi olla ennalta arvaamattomat.

poso407

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #114 : 09.05.2013, 13:31:59 »
Täytyy homma hoitaa loppuun saakka. Eikä ole mukava ajellakaan kun ratti vinossa  ???

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #115 : 25.07.2013, 11:00:57 »
Yksinkertaisesti eli pyörä pois, alatukivarsi irti olkatuesta eli irroitetaan alatukivarren ulompi pultti olkatuesta. Kolme nivelen kiinnittävää pulttia irti, kammetaan nivelrunko olkatuen tapista irti. Tappiin jäävään laakerin sisäkooliin laikalla ura ja lyöntitaltalla halki.  Asennus päinvastaisessa järjestyksessä eli uusi nivel tappiin ja pultit paikalleen jne.

Voin kyllä tulla suorittamaan työnäytöksen, jos homma tuntuu vieläkin vaikealta tai vaativan enempää purkamista.

Palataampas aiheeseen (vaikka jo 8 sivuinen) kerraten ja toivottavasti tarkentaen. Ahdasta on tehdä tuolla "työnäytösohjeella", varsinkin Grip-nivelen (jäljempänä "alapallo") keskipultin irroittaminen on hankalaa (foto selventäisi, miten paljon alatukivartta on kammettu pois edestä). Virallisissa työohjeissa on myös varoitus siitä, että iskunvaimentimen varsi saattaa vääntyä, jos olkatukea vetää reilummin ulospäin. Tämä merkitsee sitä, että iskunvaimentimen alakiinnityspultti on myös irroitettava (ts. koiranluun yläpää), tämä varoitukseksi voiman käytöstä/ettei tule yllätyksiä). Yo. Benkun "työnäytösohjeessahan" ei edes irroiteta vetoakselin mutteria, joten vetoakseli antaa periksi sisänivelen puolelta tai ei liiku ollenkaan?

Samalla huomio auton DAM numeroon. 10984 lähtien napa on tiivistyspinnan osalta erilainen. Myös  alapallon rakenteessa on ns. kaksoishuulitiiviste. Ulompi huulitiiviste vastaa navassa olevaan rst-tiivistepintaan. Näin ollen DAM 10984 tai uudemmissa autoissa on tuskin alapalloa jouduttu vaihtamaan. Uuden mallinen alapallo (vanha on merkitty kolmella keltaisella pisteellä) ei sovi vanhempaan napaan. Toisinpäin ei ole soveltuvuudesta mainittu työohjeessa. Uuteen napaa voi vahingossa, tai ainakin tarvikevaraosana eksyä vanhan mallinen alapallo. Autotarvikeliike oli asiasta täysin tietämätön. Tällöin tiivistys eli kestävyys jää heikoksi. Muuten toiminta alapallolaakerina on hyvä selvittää (pystysuuntainen klappi, pohjaako tappi, yms?)

Vanha varaosanro:
3640 72 ETUOLKATAPIN NIVEL

Uusi varaosanro:
3640 69 ETUOLKATAPIN NIVEL

Myös ns. "väliversio" on olemassa, DAM 10569 saakka, aiheen aiemmilla sivuilla onkin jo keskusteltu.

3646 97 ETUOLKATAPPI VASEN
+ O 10569 SAAKKA 3817 65 (01) + 4022 C0 (01) + 6939 67 (01)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #116 : 25.07.2013, 11:56:52 »
Napa-asennelmaa ei tarvitse vetää ulospäin, ainoastaan hieman kallistaa alapuolta ulospäin. Napa ja ulkopään nivel kyllä liikkuu sisäpään tripoidinivelestä riittävästi ulospäin, mutta 'ulosliikettä' ei sinänsä tarvita alakääntölaakerin (ts. 'pallonivelen') vaihtotyössä, kallistus 'ylöspäin' riittää. Keskimmäisen pultin avaaminen ja kiinnittäminen ei ole 'sen hankalampaa', kuin kahden reunimmaisenkaan.

« Viimeksi muokattu: 25.07.2013, 12:05:20 kirjoittanut Benkku »

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #117 : 25.07.2013, 12:16:31 »
Keskimmäinen pultti kannattaa irroittaa melkeinpä ensimmäisenä, hankalampia ne reunimmaiset mielstäni on. Benkun ohje on validi ja hyväksi havaittu.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #118 : 25.07.2013, 12:52:12 »
Hyvä tarkennus. Alapallo vanha/uusi, eroavaisuudet...onko tuohon validia vastausta?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #119 : 25.07.2013, 13:01:51 »
Mitä vastausta kaipaat?

Ei niissä ole 'asennusteknistä' eroa. 'Välimallia' asennettaessa pitää toki mukana tulevat muut osat asentaa paikalleen, ts. se laakerin tiivistehuulen vastinpinta. Niin ja kyllä tuota uudempaa tiivistyskonstruktiotakin joutuu operoimaan eli ei se ole 'ikuinen'. Kunnon hydraamaton rasva toki auttaa melko pitkälle.