Kirjoittaja Aihe: 3008 - Moottorivaurio, jakoketju hypännyt (THP)  (Luettu 4138 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jusa3008

  • Vieras
Auto: xxxx 3008 1,6 THP 165 (61 400 km).

Moi. Olen vajaan muutaman vuoden ajellut em. autolla. Hivenen lipsahti huoltoväli eli ajallisesti olisi huolto ollut vappuna tai 57000 kilometrin kohdalla. Välillä on herjannut että tarkista öljyn määrä ja sitä seurannut ja todennut sen olevan normaali.

Nyt sitten lauantaina (61400 km) yhtäkkiä kuului pieni naksahdus ja siihen loppui veto. Starttiyritykset oli kuin olisi polkenut tulpatonta mopoa.

Tänään tuli sitten "tuomio" eli jakoketju hypännyt yhden pykälän ja koko moottori vaihtoon...

Kuulostaako tämä mielestänne normaalilta?

Jussi

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 3008 - Moottorivaurio, jakoketju hypännyt (THP)
« Vastaus #1 : 06.08.2019, 01:04:16 »
Jaa hivenen lipsahti. Olikos tuossa huoltoväli 30 tkm tai 1 vuosi? Ajallisesti 25 % pitkänä ja kilometritkin yli 4 tkm pitkänä.

Vaikka tuskin mitenkään liittyy ketjun kohtaloon, niin jos auto valittaa öljyn määrästä, niin sen luulisi jo hälyttävän, vaikka kuinka oma tulkinta öljytikusta olisi, että sitä on riittävästi. Eikös tuossa ole edelleen se hyvin vaikeasti luettava öljytikku, josta ei meinaa saada selkoa?

Jotenkin en usko, että ketju olisi hypännyt, vaan että se on vaan niin venynyt, että jako on pahasti pois kohdaltaan. Eikö tuon sitten ole mitään oireita esittänyt aiemmin vai eikö sitä ole poljettu sen vertaa, että tehon puute olisi käynyt ilmi. Se on kuitenkin normaali oire, kun auto menee "nilkuta kotiin" -tilaan jaon ollessa tarpeeksi pielessä. Sitä en tosin ymmärrä, että miksi moottorin vikavalo ei voi syttyä siinä vaiheessa. Se ohjaisi hoitoon ajoissa, eikä vasta sitten, kun tuho on perusteellinen. Onko tuo sitten normaalia. Valitettavasti näiden moottoreiden kohdalla on.

Odotan mielenkiinnolla miten tämä tapaus etenee. Saattaa olla myyjän, maahantuoja ja valmistajan vastaantulo kustannuksissa aika heikkoa, kun on tuo huolto päästetty noin pitkäksi.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 3008 - Moottorivaurio, jakoketju hypännyt (THP)
« Vastaus #2 : 06.08.2019, 12:14:04 »
Tuon moottorin kestävyydessähän ei ole mitään normaalia... Siksi huoltokirjaa on luettava kuin piru raamattua, mieluummin lyhentää niitä huoltovälejä ja missään nimessä yhtään ei saa mennä yli, muuten artisti maksaa ja paljon.
Ilmeisesti tuo 165 hv versio ei ole sitten yhtään parempi kuin aikaisemmatkaan. Muuten olen sitä mieltä, että THP-moottorisista kannattaa hankkiutua eroon mahdollisimman äkkiä.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 3008 - Moottorivaurio, jakoketju hypännyt (THP)
« Vastaus #3 : 06.08.2019, 22:11:24 »
Mitä on "vajaa muutama vuosi"?

Kyllä noissa on todella vaikea lukuinen öljytikku, sotkeutuu öljyyn vaikka olisi alle minimin...

Jakopääketjun kiristinhän toimii öljynpaineella, eli vähäinen ja likainen öljy aiheuttaa siihen varmasti toimitahäiriön... Ei ne ketjut noissa niin vaan hyppää...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 3008 - Moottorivaurio, jakoketju hypännyt (THP)
« Vastaus #4 : 07.08.2019, 01:15:28 »
Jos tämä on oikealle alueelle kirjoitettu, niin ei kai tuo paljon kolmea vuotta vanhempi voi olla.

Jusa3008

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottorivaurio, jakoketju hypännyt (THP)
« Vastaus #5 : 03.01.2020, 11:14:55 »
Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Ehkäpä kuulostin sen verran säälittävältä että Autoverkkokaupan henkilö laittoi kyselyn myös johonkin tehtaan takuuhommaan. Tehdas tuli vastaan remontissa tasan 100% eli ei tarvinnut pitkää riitaa käydä. Koko homma kesti tosin kaksi kuukautta mutta suurimman osan siitä ajasta oli laina-auto, koska remontin kesto oli heistä johtuvaa.

Mutta täytyy antaa erittäin positiivinen palaute Autoverkkokauppa.comile asian hoitamisesta.

Nyt sitten rullaillaan uudistetulla moottorilla👍🏻

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 3008 - Moottorivaurio, jakoketju hypännyt (THP)
« Vastaus #6 : 03.01.2020, 23:56:18 »
Täytyy ihan onnitella!
Uskomattoman hienosti tuli liike vastaan, siis täydellisesti. 100%  :)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

matias123

  • Vieras
Vs: 3008 - Moottorivaurio, jakoketju hypännyt (THP)
« Vastaus #7 : 04.01.2020, 11:51:55 »
Kiinnostaa, että millä kilometriväleillä autoon on öljyt vaihdettu ennen tuota hajoamista? Jos ajettu vain vähän, niin ajallisesti ei pitäisi olla ongelma ylittää joillain kuukausilla huolto ajankohta.

Mutta kun herjaa tullut öljynmäärästä (vai myös öljynpaineesta?) niin autolla ei olisi kyllä saanut ajaa ollenkaan.  ::) Perinteisemmissä autoissa moottorinohjaus estää moottorin käynnin kokonaan jos öljynpaine ei ole kohdillaan. :o