Kirjoittaja Aihe: 807 - Käsijarrun säätäminen  (Luettu 4715 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
807 - Käsijarrun säätäminen
« : 17.09.2019, 10:55:10 »
Auto: 2006 807 2,2.

Käsijarru ei pidä kunnolla. Viimevuoden katsastuksesta meni juuri ja juuri läpi, kahvaa sai oikein kunnolla repiä.

Autoon on vaihdettu uudet takimmaiset vaijerit sekä satulat(jo ennen katsastusta), molemmat puolet ottaa mielestäni kuitenkin tasaisesti. Etummaiseen vaijeriin en ole koskenut, muuta kuin testannut että liikkuu hyvin.

Onko etummaiselle vaijerille jotain kireys säätöä jossain? Kahva on 1/3 aivan tunnoton/löysä, sen jälkeen alkaa jarrut ottamaan kiinni.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2019, 11:00:15 kirjoittanut Puolukkajussi »
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #1 : 17.09.2019, 11:55:07 »
Onko tarvikevaijerit? Perustarvikevaijerit ei jaksa siirtää voimaa. Jos Mister Autosta saisi originaalit...

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #2 : 17.09.2019, 18:52:01 »
Vaijerit ovat laatua Motonet, sopi ainakin jämäkästi vanhojen osien paikalle.. Ennen noita remontteja käsijarrukahvassa oli samanlainen välys ja luulin sen johtuvan vain jumittavista takavaijereista sekä satuloista. Tuo vaijeri tuskin hirveästi venyy ajan saatossa, heittäisin että +1cm pitäisi tuota kiristää niin voisi sillä toimia. Saisi tuo liikerata olla satuloiden käpälöissä hieman isompi.
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #3 : 17.09.2019, 20:24:30 »
Ei se venyminen vaan kitka, vaihdoin kerran tarvikevaijerin Toyotaan  eikä mennyt läpi kun oli liian suuri ero. Muoveilla on niin erilaiset kitkakertomet.

Coyote Ugly

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #4 : 18.09.2019, 10:09:11 »
Aikoinaan omaan pistin tarvikevaijerit ja kyllä sen niillä juuri leimasta sai läpi. ei tuossa ole se kitka ongelma vaan koko mekanismi on idioottimainen kun toinen vaijeri on puolta lyhyempi ja toinen pitkä vaeltaa auton toiselta puolen. kahvassa oli muistaakseni joku säätö kyllä.

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #5 : 21.09.2019, 10:22:19 »
Täytyypä tuo kahvan pääty avata uudelleen ja tutkia tarkemmin. Auton allahan on vain yksi säätö ja sekin vaikuttaa jarrujen tasapainoon. Yksi kikkahan olisi lisätä esim prikkoja etummaisen vaijerin väliin mutta ei oikein houkuttele..
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #6 : 17.12.2019, 17:00:58 »
Auto kävi tänään takajarrulevyjen vaihdossa koska kuskinpuolen levy oli ruosteessa. Samalla katsastukseen tuloksin hylätty;

vasen 0,7 - oikea 1,4
kokonaisjarruvoima 2,1/3,8kN

Löysin viimevuoden tulokset;

vasen 1,9 - oikea 1,9
kokonaisjarruvoima 3,8/3,8kN

Konttorilta kun lähdin ajelemaan niin auto ei oikein tahtonut kulkea. Kotiin päästyäni molemmat takajarrut oli kuumat, varsinkin pelkääjän puolen. Reklamaation paikka?
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #7 : 17.12.2019, 19:21:22 »
Eipä taida reklamaatio auttaa. Jarrut vaativat vähintään herkistelyä. Sama tilanne voi syntyä 'paniikkijarrutuksessa'. Paitsi että voi käydä huonosti noilla jarruilla. Parempi kun selvisi katsastuksessa.

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #8 : 17.12.2019, 19:56:56 »
Tulokset ovat käsijarrusta, ei käyttöjarrusta.
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #9 : 17.12.2019, 23:03:47 »
Jos siinä on sisäänkierrettävät jarrumännät, niin levyjen vaihdon yhteydessä niitä pitää kiertää enemmän sisään, että uusi levy mahtuu paikoilleen. Muuten varmasti laahaa jarrut päällä.

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #10 : 18.12.2019, 13:47:50 »
Ovat sisäänkierrettävää mallia, saman tyyppinen kuin 307:ssa ellei täysin sama. Aamulla eikä nyt päivällä lämmennyt kumpikaan jarru eli ei ainakaan laahaa enää. Sellaisen huomion tein että aikaisemmin jarrukahva alkoi ottamaan 1/3 jälkeen, nyt pitää vetää puoleen väliin asti ennenkuin tapahtuu mitään.
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #11 : 18.12.2019, 18:44:03 »
Jospa mäntä on ruostunut vähän ja siksi levy ei kevyessä jarrutuksessa kuormitu ja siksi ruostuu. Ruostuneen levyn kitka on pienempi. Männän ruostuneisuus selviää pyörittämällä. Koloihin laitetaan jotkut nastat ja jos pyöritys vaatii paljon voimaa, on ruostetta. Uusi mäntä pyörii ehkä 5Nm voimalla, ruostunut voi olla 10-50Nm. Tällainen voisi toimia: https://www.motonet.fi/fi/tuote/765126/MTX-Automotive-Jarrumantatyokalu
Töitä teettää ottaa ensin palat pois ja sitten levy jotta pääsee käsiksi männän päähän. Joissain autoissa levy lähtee irrottamatta satulaa mutta en tiedä 807:sta. Niin vielä pitäisi muistaa laittaa mäntä oikeaan asentoon kasattaessa jotta paloissa olevat nastat menee vastaavaan kohtaan männässä.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2019, 18:51:17 kirjoittanut fluxpur »

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #12 : 18.12.2019, 21:23:24 »
Tulokset ovat käsijarrusta, ei käyttöjarrusta.
Eihän se käyttöjarru voi olla kunnossa jos levy on ruosteessa.

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #13 : 20.12.2019, 16:10:20 »
En oikein usko männän ruostuneen, ovat kuitenkin vasta vuoden olleet autossa. Mikä mahtaa olla männän oikea asento? Paloissa en nähnyt minkäänlaista merkintää vaikka ovat alkuperäislaatua. Citroen-foorumilta löysin käsijarrun säätöohjeen(C8 malli), mutta siinä ei mainita mitään männän asennosta. https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=29896

Enpä olekkaan moiseen mäntätyökaluun törmännyt, itseltä löytyy Bilteman setti.

Eihän se käyttöjarru voi olla kunnossa jos levy on ruosteessa.
Riippuu paljon kuinka ruosteessa. Kyllä se viime katsastuksessakin ruosteessa oli, tänäkin vuonna olisi varmasti kelvannut myös inssille. Ulkoreunassa +5mm ruostetta, levyn paksuudesta ei tietoa eikä iästä, näiden takia näin parhaaksi uusia.
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 807 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #14 : 20.12.2019, 17:46:48 »
Monissa käsijarrullisissa satuloissa on männän kolot osuttava palojen nastoihin. Mutta ehkä tuossa ei tarvita nastoja. Nastat vaan estää mäntää pyörimästä kun vipu vääntää kierrettä joka painaa männän/palan levyyn. Jalkajarrutuksessahan ei kiertoliikettä tapahdu koska neste painaa mäntää tasaisesti.

Se että vasen levy oli ruosteessa, kertoo ettei pala puhdista ruostetta yhtä hyvin kuin oikealla, siis joku jumittaa. Toki liu'uissa voi olla jumitusta, eli silloin sisäpinta on kirkas mutta ulkopinta ruosteessa. Oletko kokeillut liukujen liikkuvan?

Bilteman setti voi olla hyväkin jos oikeat työkalut vaan löytyy, itse asiassa parempi kuin se Moton mäntätyökalu.