Kirjoittaja Aihe: 407 - Etupyörän laakeri  (Luettu 40881 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hoodeeii

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #75 : 19.04.2016, 00:14:40 »
Auto: 2007 407 SW 2,0 HDi 136 FAP (RHR, automaatti).

Vaihtelin tänään vasemman etulaakerin. Omat erikoistyökaluni olivat:

-  laakerinvaihtosarja joita saa esim. Biltemasta(http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Korinosat/Tyokalusarja-etupyorien-laakereita-varten-2000021491/, omani tosin ostin Ebaysta viidelläkympillä
- liukuvasara ja sille navan ulosvedinpää

Ensikertalaiselta meni ahtaassa tallissa reilut viisi tuntia joista noin puoli tuntia yritin irroittaa abs-anturia huonolla menestyksellä -> uutta tilalle.
Proseduuri "lyhyesti":
- napamutteri auki
- jarrulevy/satula/jarruletkun kiinnike/jarrukilpi(tätä ei pakko ottaa mutta antaa paljon enemmän tilaa) irti
- raidetangonpää irti
- varmista että vetoakseli liikkuu vapaasti navassa
- kiinnitä liukuvasara napaan ja hakkaa napa irti
- alatukivarren alapultti pois, olkatuki(?) irti alatukivarresta
- alapallon pultit auki ja vetari pois navasta
- abs-anturin irroitus/kiroilu ja lopulta anturin hajotessa vanhan pois poraaminen(hio ruosteet pois anturin reiästä)
- putsaa navan takaosa ja tappele lukkorengas irti
- prässää vanha laakeri takakautta ulos
- puhdista laakeripesä, erityisesti lukkorenkaan ura
- prässää uusi laakeri takakautta sisään
- poista vanha ulkokooli navasta
- prässää napa laakeriin
- napsauta uusi lukkorengas uraansa

Loppukasaus tietysti käänteisessä järjestyksessä, HDI136:ssa oikean abs-anturin piuha tuli akun ja sulakeboksin välistä ahtaasta paikasta ecun alle kiinni.
Seuraavaa laakeri vaihtaessa vaihtaisin samalla alapallon kun se on kuitenkin samalla käsillä.
Muista kiristää alatukivarren pultti vasta maassa.

Kustannukset:
- Fixukselta SNR:n lakeeri 90e ja abs-anturi 29e
- työkalut 70e

TEMP_ARKISTOON

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #76 : 19.04.2016, 23:03:27 »
Hyvä selostus. Mitä jos vaihdon olisi tehnyt prässissä, olisiko iso ero työmäärässä?

hoodeeii

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #77 : 24.04.2016, 11:21:46 »
Ei välttämättä, erona oikeastaan vain se että nyt ei tarvinnut yläpalloa irroittaa olkatuesta. Säästyin siis yhden mutterin avaamiselta ja teoriassa yläpallon vaihtamiselta mikäli mutteri ei olisi suosiolla auennut ja koko nivel olisi lähtenyt pyörimään.

abel

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #78 : 12.10.2017, 12:44:10 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi (AM6-automaattivaihteisto).

Aattelin viikonloppuna vaihtaa tuon laakerin prässäämällä.. Jos jostain löytyy prässi. Pitääkö magneetin päälle laittaa jokin pehmeä vai kestääkö ehjänä jos vaikka käyttää vanhaa ulkokehää?

Onko joku onnistunut prässäämään viilapenkin kanssa? Mä oon johonkin peräkärryyn, mutta siitäkin on aikaa.

abel

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #79 : 14.10.2017, 09:31:28 »
Kannattaako napa ja laakeri laittaa ennen paikoilleen painamista pakkaseen? Vai meneekö kivasti ilmankin? Entä se suoja magneetin eteen kun prässää. Rauta-rautaa vasten vai joku vaneri?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #80 : 14.10.2017, 09:48:10 »
Vain toinen osa supistumaan  ;). Suorittelen prässiä ja ulkopuolisen apua, jos ei ole omaa sellaista.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

abel

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #81 : 14.10.2017, 11:52:18 »
Maailman paras prässi löytyy työmaalta. Ajattelin tietysti et laakeri huoneenlämpöiseksi laakerin prässäämisen jälkeen ennen ku alkaa napaa sovittelemaan.

Skegge

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #82 : 24.03.2019, 15:03:15 »
Auto: 2009 407 SW 2,0 HDi 140.

Hyvä tietopaketti laakerin vaihdosta, mutta vielä kysyisin, minkä kokoinen ja lainen avain tarvitaan yläpallonivelen irroitukseen navasta? Minulla on siis uusi napa laakereineen ja alapalloineen hommattuna, mutta koska avainkauppaan on joka tapauksessa alapallon torx-pulttien ja vetarin 35 mm mutterin takia mentävä, osaisi sitten ostaa kerralla kaikki.

Eipä ne lakrut kauaa kestäneet.  >:(

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 291
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #83 : 24.03.2019, 15:50:58 »
407:n yläpallon vaihtoon tarvitset hylsyn jossa on neljä sakaraa jotka menee pallon koloihin. Kärkkäinen, Tooloutlet, Ebay ym. myy. Hylsyn sisähalkaisija n.50 mm. Motonetkin on joskus myynyt pienempää mallia 307:n  alapalloihin.
Itse tein vastaavan 50 mm voimahylsystä: vähän muotoilua vinkulla ja hitsaamalla sitten reilu jatkovarsi. Tuli halvemmaksi ja nopeammin kuin tilailemalla jostakin. Pallonivelen kiinnitysmutterilla hylsyn saa lukittua paikalleen, ettei lipsu!  ;D
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

Skegge

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #84 : 25.03.2019, 08:18:10 »
"407:n yläpallon vaihtoon tarvitset hylsyn jossa on neljä sakaraa jotka menee pallon koloihin..."

Hyvä tietää vastaisen varalle, mutta lähinnä sen tavallisen mutterin kokoa mietin, palloa ei (vielä) tarvitse vaihtaa. Nivel pitää siis saada irti olka-akselipaketista, ei tukivarresta.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #85 : 25.03.2019, 11:28:35 »
Mutteri on joko 22mm tai 24mm. Ei muista ihan varmaksi mutta tuota kokoluokkaa.

Edit: Ja tuo on kiintolenkkiavain joka tuonne sopii. Muistaakseni hyllyllä ei tee mitään, ei sovi paikoilleen.

Skegge

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #86 : 25.03.2019, 13:14:47 »

Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #85 : tänään kello 11:28:35 »

Lainaus
"Mutteri on joko 22mm tai 24mm. …"

Tietenkin 22, kun 21 löytyisikin omasta pakista :) . Joo, hylsy sinne ei näköjään käy.
Kiitos vastauksesta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #87 : 25.03.2019, 18:26:56 »
Hyvä tilaisuus päivittää ohje tarkempaakin tarkemmaksi. Motonetistä koko napa laakereineen kera alapallolaakerin on hyvä ja ketterä vaihtoehto (vanha ja uusi parannettu malli huomioiden, jossa vaatii myös  raidetangonpään huomioimisen).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #88 : 25.03.2019, 18:28:47 »
Pitää myöntää, että en muista kovin varmasti enää mutta ServiceBox:sta katsomalla antaa mutterin kooksi "14X150-16,6-22" eli veikaten, että on siis 22mm.

Ja sitten jos mutteri ei aukea helposti niin pallonivelen tapin päässä on paikka Torx-avaimelle josta tuota voi pitää kiinni, jos on siis tarvis. Ainakin uutta niveltä asennettaessa saattaa olla tarve pitää kiinni pallonivelen tapin päästä...

Skegge

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #89 : 27.03.2019, 11:40:30 »
21 mm oli kyseinen mutteri. Aika monenlaista avainta tuohon sinänsä pieneen hommaan (olka-akselipaketin irrotukseen) tarvitsee. Torx M55, E16 ja E18, hylsyt 16-19, lenkki 21 ja hylsy 35 noin minimivarustus. Yläpalloon vielä joku Torx, jos ei irtoa/mene kiinni. Momenttiavain, 10-millinen hylsy, pihdit. Mm nuo ainakin minun autoon tarvittiin laakerin vaihtoon, kun vaihdoin koko paketin alapalloineen.