Kirjoittaja Aihe: 307 - Kasvanut polttoaineen kulutus (HDi)  (Luettu 5258 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alfissimo

  • Vieras
307 - Kasvanut polttoaineen kulutus (HDi)
« : 11.10.2009, 23:52:08 »
Auto: 2006 307 SW 1,6 HDi 110.

Auto on ollut automaan hoidettavana ja vauhtipyörä-kytkinpaletti meni vaihtoon. Siinä mitään, mutta ensin hukkasivat koneesta turbon ja kun sitä korjasivat muuttui käynti karkeaksi, alakierrosten teho/vääntö surkea ja kulutus on tapissa.

Sekalaisessa, maantienpainotteisessa ajossa ei pääse alle 6 litran keskikulutuksella, kun "ennen" tuo kutonen meni puhki juuri ja juuri kun oli katkonaista kaupunki/nurkkapyöritystä. Autolla on nyt ajettu yli 5000km keskikulutuksella 5.5, ja tuo viistonnia on ollut huomattavasti raskaampaa ajoa, kuin nyt ajettu 700 kilsaa kulutuksella 6.0l/100km. Väittäisin, että ajoon nähden on kulutus n. 0.5-0.7l/100km koholla.

FAP-lisäainesäiliön liitin on sökö ja uusi johtosarja tilauksessa ja änkyttävät automaalla, että tämä aiheuttaa vikakoodin, siksi korkeampi kulutus ja heikot tehot. Tiedä sitten, kuinka kauan se liitin on ollut rikki, mutta kummasti auto toimi ja tehoja oli ennen remonttiin vientiä. Totesinkin työnjohtajalle uskovani selityksen niin kauan, kuin johtosarja on vaihdettu ja katsotaan sitten miltä tehot/käynti/kulutus näyttää, muuten väitän huollon rikkoneen autosta jotain.

Voiko käyttäytyä noin, jos FAP suodatin ei saa polttoa tehtyä ja jokin vikakoodi olisi päällä? Viisaita?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Kasvanut polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #1 : 12.10.2009, 07:36:35 »
No siis tehot katoaa lopullisesti jos FAP ei saa poltettua hiukkas satsia mikä sinne on kertynyt. Autohan oli kunnossa kun meni hoitoon? Ei muuta kuin auto takaisin Automaahan ja ilmoitat että haet sen takaisin kun se on kunnossa. Sijaisautosta tuskin tarvitsee riidellä jos auto hajoaa huollossa?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 307 - Kasvanut polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #2 : 12.10.2009, 11:10:46 »
Kiitos siirrosta.

Autohan oli täysin kunnossa tuota vauhtipyöräpalettia lukuun ottamatta. Kun nyt saavat sen johtosarjan vaihdettua, niin katsotaan tilannetta.

Turbo herää edelleen todella heikosti, ja alhaalla <2000rpm on käytännössä "kuollut", eikä meinaa millään jaksaa "alueelle", joka on siirtynyt huomattavasti ylemmäksi, eikä sittenkään väännä kunnolla.
Yhtälailla rassaa heikko reagointi pintakaasulla, ennen pieni kaasun painallus riitti vauhdin pitämiseen, nyt joutuu pieneenkin mäkeen painamaan kunnolla, jotta ei hyydy. Auto ei siis väännä yhtään, jos kaasua ei anna lisää.

Huono selittää, mutta jos tuosta jyvälle pääsisi.

Kyllä sitä jo viikon verran ajettiin automaan autolla, kun harjoittelivat, mutta siinä "ei ole mitään vikaa". Jatkoa seuraa, nyt olen ollut huollon tiskillä vielä rauhallinen, kun omaa rahaa on mennyt vaan takalevyihin ja raidetangon päihin. Johtosarja menee kanssa omaan piikkiin, ok.

Myyjälle lähti laskua 2700e ja jos tuo olisi omasta pussista pois, olisin huollon tiskillä HUOMATTAVASTI kiukkuisempi. Annetaan pojille mahdollisuus.

edit: jatkoa.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2009, 11:16:19 kirjoittanut Alfissimo »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 307 - Kasvanut polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #3 : 12.10.2009, 12:01:30 »
Ei kytkin + vauhtipyörä voi maksaa 2700 euroa.
Peugeot 3008 hybrid

Alfissimo

  • Vieras
Oli siellä hitonmoinen lista muutakin mm. vetoakselin tukilaakeri, pesurin pumppu ym. sälää ja töitä, jotka oli sovittu myyjän kanssa. Tuo vauhtipyöräpaletti oli se päätyö, jos sen näin voi muotoilla. On mulla lista itsellä, mitä kaikkea autoon tehtiin ja se on pitkä, tuolla hinnalla tosin pitääkin olla.

Kulutusongelmaan ei kait mitenkään liity, mutta ei ne meinaa saada sitä kytkintäkään pelittämään. Jos siellä ei olisi uutta osaa, väittäisin kytkimen olevan rikki. No onhan sillä takuu-sekä osilla että työllä, joten kyllä ne sen kanssa saa vielä harjoitella.

Muutin hieman otsikkoa, jotta voin ihmetellä epäselvyyksistä vauhtipyörään ja kytkimeen liittyen, kun ei se siltäkään osalta ihan terve ole. Kytkin tosiaan on nihkeä ja tarttuu kiinni varsin hitaasti. Tämä yhdistettynä siihen, että koneessa ei ole tehoa alakierroksilla ja sille pitää antaa kierroksia, on aiheuttanut pariin otteeseen selvää luistamista-jalka ei ole enää polkimella, mutta luistaa. Ja kytkin on uusi. Tähän kun lisää vielä sen, ettei vaihteet mene kovin sulavasti päälle, välillä joutuu ykköstä hakemaan useammankin kerran, kun ei meinaa mennä päälle.

Kytkin/vaihteisto-yhdistelmä on kuitenkin toiminut, kun autoa ekan kerran remontista hakiessani ihmettelin itsekseni, jotta ompas kevyt kytkin ja vaihteetkin menee sulavasti päälle. Pitkään en tosin ehtinyt iloitsemaan kevyestä toiminnasta, kun ei ollut turbo pelissä ja jarrujakaan ei ollut, joten auto jäi liikkeen pihaan ja kävin hakemassa vuokra-auton avaimet takaisin. Seuraavana päivänä kytkin oli "pilalla". En tiedä, miten ovat autoa korjanneet, mutta autoa on rikottu enemmän, kuin korjattu Automaan toimesta.

Saanpahan avautua...helpottaa... vielä kun auton saisivat kuntoon. Kaikki ideat ja ehdotukset tervetulleita. Kiitos.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Kasvanut polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #5 : 13.10.2009, 07:04:46 »
Alipaine vuoto taitaa olla jos ahdin ei toimi alakierroksilla ja jarrujen tehostus on kateissa. Muistaakseni ahtimen siivet jää maksimi virtaus asentoon levossa ja ne siirretään pienemmän virtauksen asentoon alipaineella.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 307 - Kasvanut polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #6 : 14.10.2009, 23:59:55 »
Viikon päähän to-pe on kaksi päivää varattuna auton tutkimiseen, siellä on silloin jotain "diagnostiikkamiehiä", en sitten tiedä, kuka auton kimpussa tähän asti on ollut. Yllättäen sijaisautosta ei paljon tarvinnut neuvotella ;D.
Hiukkassuodattimen tukkeutuminen voi vaikuttaa tehoihin kuulemma siten, että pakoputkessa tms. oleva vastapaineanturi tunnistaisi ahdistusta, eikä siksi antaisi turbolle paineita. Ei kuulemma automaattisesti heti tapa koneesta kaikkia tehoja... Kuulostaa äkkiseltään ihan...tai no... ei nyt ihan järkevältä, mutta annetaan poikien yrittää. Eniten hämää juuri se, että tehot katosivat huollon aikana, yhdessä, eikun kahdessa yössä.
Olen kyllä nähnyt sen rikkinäisen johdon(liittimen), ja johdonkin maksan itse, se on ok, mutta silti hankala uskoa tehonpuutteen johtuvan ainoastaan tuosta.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 307 - Kasvanut polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #7 : 28.10.2009, 00:37:59 »
Nyt on auto ollut jo to-ti käsittelyssä, jos sille jotain olisivat tällä väliillä saaneet aikaiseksikin. Tänään(eilen) ei vielä ilmoitettu, että olisi valmis, mutta luulisi niilläkin olevan motivaatio saada kuntoon, kun ei tuo Hertzin leimoille oleva 308 SW niille ihan ilmainen voi olla, 7. vrk alkamassa.

Kirjoitin reklamaatio-muodossa kahden A4:n verran asiaa, nimmari alle ja työnjohtajalle. Kaksi sivua tekstiä asioista, jotka autoon oli ilmestynyt huollon jäljiltä, enkä edes ole pikkutarkka luonteeltani.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 307 - Kasvanut polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #8 : 31.10.2009, 01:36:54 »
Auto edelleen Automaalla. Soittelivat tänään väliraporttia, ovat auton kimpussa painineet oikein urakalla ja jatkuu vielä ens viikon puolelle. Kytkimessä oli joku siirtovipu tms.(meni töissä pikkasen ohi) jumissa joka aiheutti kytkimen ongelmat, herkistetty->toimii. Lisäainesäiliön johtosarja vaihdettu, alipainepuoli käyty läpi->testilenkkiä testerin kanssa ja kone alkaa tekemään hiukkasloukun puhdistusta oikein ja koneessa tehot/vääntö/kulutus kohdillaan, verrattu toiseen yksilöön. Ilmeisesti päällä ollut vikakoodi aiheuttanut tehonpuutetta osittain, jos alipainepuoli ollut ok.
Nyt painivat vielä puoltamisen kanssa, päällisin puolin kaikki kunnossa, suuntaukset tehty, mutta kampeaa vasemmalle. Ennen raidetangon pään vaihtoa ja suuntauksia kulki suoraan ja ohjauksessa oli tuntoa, säädön jälkeen ei.

Ainakin yritystä on ja halu saada auto kerralla kuntoon ilmeisen aito! Täytyy kyllä antaa tälle viimeisimmälle työnjohtajalle (vähän vanhempi kaveri) iso plussa asian hoidosta, pari aikaisemmin asian kanssa tekemisissä ollut nuorempaa kaveria ollut ehkä vähän löysällä asenteella, eivätkä välttämättä ole ottaneet minua ja auton vaivoja todesta, vaikka palvelu muuten on hyvää ollutkin.

Ans näkee kuin käy, kun pääsen auton aikanaan hakemaan.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 307 - Kasvanut polttoaineen kulutus (HDi)
« Vastaus #9 : 07.11.2009, 20:16:45 »
Nyt on auto valmiina, tehot ok, kulutus ok... Kytkimeenkin ilmeisesti tottuu, mutta hieman silti ihmetyttää, kun on uusi kytkin ja tarttuu kiinni heti alhaalla. Moottorin vahva tärähdys, sekä käynnistyksessä että sammuttaessa, on asia joka kanssa vaivaa. Huolto sanoi, että johtuu pehmenneistä moottorin tukikumeista ja moottori pääsee heilahtamaan. Jännä vaan, ei tehnyt ennen huoltoa, mutta asia on tarkistettu eikä sieltä mitään löytynyt.

Onko raadilla ehdotuksia, mikä tuon välillä melko rajunkin tärähdyksen voisi aiheuttaa?

Jostain syystä ei ole enää Automaan huoltoon luottoa, kyllä ne nyt auton nippuun saivat, mutta suurin osa ongelmista oli pelkkää huolimattomuutta kasausvaiheessa:
1. startti ei linjassa
2. alipaineletku irti, ei turboa, ei jarruja
3. kytkimen "joku" siirtovipu jumissa, joka olisi pitänyt herkistää ekalla kertaa
4. auton puoltaminen johtui vinossa olleesta etu-apurungosta
5. käsijarru säädetty liian tiukalle->laahasi, nyt uudet vaijerit ja mielestäni vieläkin liian tiukalla, vaikka ei laahaakaan.

Syystä tästä tulen edelleen jatkossakin käyttämään omaa tuttua pajaa autoon liittyvissä korjauksissa, joita en itse pysty tekemään. Toki tähän remonttiin liittyvät valitukset menee edelleen automaalle suoraan.

Näillä jatketaan.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2009, 20:23:56 kirjoittanut Alfissimo »