Kirjoittaja Aihe: 307 - Sammui ajosta, eikä käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (EW)  (Luettu 1827 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

i_h

  • Vieras
Auto: 2006 307 SW 2,0 (EW10A, 220 000 km, VF33HRFJC84320429).

Auto käynnistyi aamulla normaalisti ja ajoin 30km, jolloin auto sammui kesken ajon vilkauttaen ruudulla jotain vikakuvausta (oisko ollut antipollution fault tms).

ODB lukija antaa vikakoodit P0351, P0352, P0352 ja P0354, eli Ignition Coil A-D Primary / Secondary Circuit. Akun lepojännite 12.55V. Startti pyörittää iloisesti mutta ei käynnisty.

Lämmin auto seisoi yön parkissa klo 23-09, jonka aikana ulkolämpötila nousi -12 pakkasasteesta nollan tuntumaan. Aamulla ennen starttia oli lohkolämmitin päällä tunnin, joten ihan umpijäässä auto ei ollut ennenkuin ulkolämpötila lähti nousemaan. Yleensä illat & yöt auto kylmässä ja työpäivän ajan parkkihallissa. Kosteuden kondensoitumista kulmiin metallipintoihin siis saattanee ilmetä.

Voisiko ongelma olla sytytyspuolia edeltävässä sähköjärjestelmässä? En usko että itse neljän puolan paketti nyt kerralla pamahtaa. Voiko olla sulakerasian pohja? Mitä kannattaa koestaa? Minulla on oskilloskooppi ja yleismittari käytettävissä.

t. Ilkka

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Polttoainepumppu? Noo, ehkä nuo vikakoodit ei tosiaan siihen liity vaan sytytyspuolelle. Palstan viestien mukaan voi olla hankala löydettävä jos ei tulppien ja puolapaketin vaihto auta.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2019, 13:28:19 kirjoittanut Jodl »

i_h

  • Vieras
Polttoainepumppu?

Onko villi arvaus kun laakista loppu käymästä nykimättä tai pätkimättä, vai onko polttoainepumpulla ja sytytyspuolilla suora yhteys? Muita vikakoodeja ei siis ole, kuin noi P0351 -4.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
En lukenut aluksi ihan ajatuksella. Itsellä vaan kun tein etanolimuunnoksen, niin antoi ihan ihme koodeja aluksi kun johdot vähän oli löysällä mutta kaikki poistui kun sain ne luotettavasti kiinni. Ei ole vielä omaan kulkineeseen tuota vikaa tullut. Puolapaketin vaihto ehkä, mutta palstan tekstien mukaan sekään ei ehkä ole varmasti se syyllinen. Muistaakseni karkeasti 100€.

tmex

  • Vieras
Oma kokemus on että puolapaketti vika aiheuttaa notkahduksen kierroksissa kun kierrättää konetta vaihde vapaalla, ja samalla tulee antipollution fault. Ei ainakaan mulla kokonaan menoa estänyt. Oletan että sulla puolapaketille tuleva sähköliitin on kunnolla paikallaan ja ehjä? 
« Viimeksi muokattu: 04.01.2019, 14:36:23 kirjoittanut tmex »

i_h

  • Vieras
Oletan että sulla puolapaketille tuleva sähköliitin on kunnolla paikallaan ja ehjä?

Kyllä tarkistin puolapaketin liittimen kunnon, otin irti ja laitoin takaisin useaan otteeseen. Pitänee etsiä nyt tuon johtosarjan ja sulakeboksin kytkentäkaavio jostain, ja koittaa mitata tuleeko sinne puolapaketille jotain elämää piuhaa pitkin. Starttia pyörittäessä siellä pitäisi vissiin näkyä pyörimisnopeuden funktiona joku pulssi, mikäli nokka-akselin asentotunnistin toimii.

Mistähän löytäisin tuon kytkentäkaavion? Siinä liittimessä on kuusi nastaa. Olisi myös hyvä tietää mihin tuon piuhan toinen pää johtaa.

i_h

  • Vieras
Olin tänään mittailemassa ja havaitsin että sulakkeen F10 nastaan tulee vain 24mV jännite kun virran lyö päälle. Sulake oli kunnossa. Eli joku ketju ennen tuota F10 sulaketta, joka on siis 30A moottorin ohjausyksikön toimilaitteiden (sytytyskela, magmeettiventtiilit yms) sulake, on pimeä. Siellä on kai rele joka antaa tuohon jännitteen. Eli joko se rele tai sitä ohjaava signaali ECU:lta on pimeä. Relehän on epoksivaluun upotettuna ton sulakerasian pohjassa, joka on tyyppiä BSM-L04-00 numerolla 9659741880

Mielenkiintoista tosta tekee, että vain noita puolia koskevat vikakoodit ovat päällä, jos tuon sulakkeen takana on vaikka ja mitä.

Kaippa sitä pitää etsiä vaan uusi BSM ja koittaa onnea. Tuleeko muuta mieleen?

i_h

  • Vieras
BSM:n vaihto ei auttanut vaan toi F10 sulake pysyi jännitteettömänä virran kytkemisen jälkeen. Ei startannut myöskään isolla apuakulla. Boschin diagnostiikkasofta viittasi ongelmaan pääreleessä. Ikkunat ei aukea, joten BSI:n resettiä ei kai pysty tekemään. BSM:n ja BSI:n sulakkeet on kaikki kunnossa. 

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Jos uskoo, että tuo BSI:n resetoiminen auttaa niin voihan sitä jättää oven auki. Laittaa vain sen lukkolaitteen salvan kiinni esim. ruuvarilla. Ei auto sitä muusta tiedä onko ovi auki vai kiinni.

i_h

  • Vieras
Totta. En kyllä usko että auttaa, mutta ois saanut sanoa että on kokeiltu, jos joku ois kysynyt. Jätin pökötin häpeemään ja odottamaan omaa motivaatiota BSI:n irroittamiselle ja mahdollisesti viallisen releen metsästykselle.