Kirjoittaja Aihe: 605 - Käynnistysongelmia (laturi)  (Luettu 5426 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kale306

  • Vieras
605 - Käynnistysongelmia (laturi)
« : 27.02.2007, 20:48:13 »
Ongelma:

Auto: 605 3.0 SV24 1991.

Eli sainpa tuossa talviloman kunniaksi aikaiseksi vaihtaa tuohon SV24:een startin kun entinen männäkesänä levisi (sai olla napauttelemassa vähän väliä että sai käyntiin, ei kiinnostanut huoltaa vanhaa vaan ostin uuden). Noh homma hoitui ihan hyvin ja tuli samalla uusittua startin ja laturin herätepiuhat kun olivat aika happamat (uusin ne sinne pitkälle koneen päälle asti mistä johdot haarautuvat alaspäin). Noh nyt sitten kaivoin varaston perukoilta akun esille ja mittasin että 10 volttia jännite. Akkulaturiin hetkeksi kiinni vähän isommalla syötöllä ja kun oli kiire päästä koittamaan niin 20min päästä otin sen jo irti ja mittasin 13v, kiinni vaan ja kokeilemaan.

Ensin pelkällä akulla auto ei inahtanutkaan, huomasin että akun merkkivalo palaa himmeästi (edelleen, onhan se palanut jo viime kesästä asti ja silloin uusin laturin ja laturin piuhat).. Sitten otin tämän akkulaturin, jossa on apukäynnistintoiminto mukaan ja apukäynnistin päällä koitin niin pyörittää todella tuskaisesti, ei lähde siltikään. Woouuuuwww, woouuuuw, todella pitkä vieteri.

Ideoita? Tuntuu että tuossa on nyt joku todella typerä juttu jota en tajua... Autohan on siis ollut seisonnassa elokuusta asti.

Ratkaisu:

Ei se viime syksynä ostettu laturi ladannut koskaan, uudesta asti rikki. Se tässä olikin kun ei suostunut uskomaan että uusi laturi voisi olla rikki ja sitten uusittiin kaikki muu ympäriltä. Oli tosiaan _aivan_ mykkä se laturi. Ei viisarit testipenkissä värähtäneetkään vaikka antoivat kunnollakin kierroksia sille. Tänään tuli ruuvattua uusi laturi kiinni ja tämä lataa komeasti 14,7 V:n latausjännitteellä, että eiköhän tämä tästä.

Kale306

  • Vieras
Vs: 605 - Käynnistysongelmia (laturi)
« Vastaus #1 : 27.02.2007, 21:36:36 »
Yksi aika tärkeäkin asia mikä äsken unohtui mainita on että kun kääntää virrat päälle ennen starttaamista niin kierroslukumittari rupeaa pomppimaan aivan hervottomasti (!!)

Pälkähti itselleni mieleen että miten olisi moottorin maadoitukset? Tietääkö joku missä kaikkialla on maadotuspisteitä ja johtoja tuossa ZPJ4 koneisessa 605:ssa? Huomenna ajattelin nyt ensin alkuun tarkistaa missä kunnossa akulta lähtevä maajohto on sekä sen kiinnitys koriin sekä muut mahdolliset maadoitusliittimet jotka on helposti havaittavissa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Käynnistysongelmia (laturi)
« Vastaus #2 : 27.02.2007, 22:57:42 »
Yksi aika tärkeäkin asia mikä äsken unohtui mainita on että kun kääntää virrat päälle ennen starttaamista niin kierroslukumittari rupeaa pomppimaan aivan hervottomasti (!!)

Käynnistimen pyöriessä jännite liian matala...

Kale306

  • Vieras
Vs: 605 - Käynnistysongelmia (laturi)
« Vastaus #3 : 28.02.2007, 00:15:34 »
Mutta kun tekee tuota myös silloin kun sen apukäynnistysominaisuuden kanssa starttaa.. Noh, tarttee huomenna koittaa kun akku on latautunut, jätin akun irrallaan lataukseen talliin yöksi "pienelle syötölle". Voisi kyllä vaihtaa akun uuteenkin koska ei tuon nykyisen kunnosta tiedä, saisi vähän lisää rahaa poltettua tuohon ;) Ja sinänsä eliminoitua vaihtoehtoisia vikakohteita..

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Käynnistysongelmia (laturi)
« Vastaus #4 : 28.02.2007, 15:42:42 »
...tekee tuota myös silloin kun sen apukäynnistysominaisuuden kanssa starttaa.

Akun lataus/'apukäynnistys' virtalähteet eivät kykene syöttämään kovinkaan suurta virtaa saati, että (yleensä) niiden onnettomien kaapelipihtien kautta teho siirtyisi.

taimen

  • Vieras
Vs: 605 - Käynnistysongelmia (laturi)
« Vastaus #5 : 28.02.2007, 16:50:38 »
Käynnistimen pyöriessä jännite liian matala...

Kuulimpa että jos jännite on esimerkiksi 12V startti pyörii iloisesti mutta ei vaan käynnisty, mutta jos olisikin 12.5V niin lähtee iloisesti käymään, tämä kuulemma koskee ainakin VAGin koneita. Jännitteen suuruudet vain esimerkillisiä, tarkoitus on esittää se seikka että jopa 0.5V jännite voi vaikuttaa aika suuresti (jos virtaakin saadaan tarpeeksi, mitä nuo käynnistimet eivät välttämättä tarjoa kuten Benkku jo totesikin).

taimen

  • Vieras
Vs: 605 - Käynnistysongelmia (laturi)
« Vastaus #6 : 28.02.2007, 18:00:25 »
Kummasti hörähti uudella akulla käyntiin mutta jotain vikaa edelleen on, latausjännite on selvästi alle 12v vaikka nostaisikin kierroksia ja laturin merkkivalo palaa "puolikirkkaasti"

Naapurin 306 SRDT teki ihan samaa, 'hiilet' kai lopussa. Kopautteli laturia ja hävisi (mutta tulee takaisin jossain vaiheessa). Uusinta kustantaa itsetehtynä noin viitisen euroa tai alle.

AUTAP

  • Vieras
Vs: 605 - Käynnistysongelmia (laturi)
« Vastaus #7 : 28.02.2007, 18:12:09 »
Mulla oli 505:ssa aikoinaan diodisillassa diodi palannut, tossa voisi olla useampikin. Ensin kannattaa tietenkin tarkistaa hiilet + ne pinnat mihin hiilet vastaavat.

Kale306

  • Vieras
Vs: 605 - Käynnistysongelmia (laturi)
« Vastaus #8 : 28.02.2007, 20:15:26 »
Niin mutta jos laturi on uusittu viime kesänä laturin merkkivalon palamisen takia (+virran riittämättömyysongelmien vuoksi) ja tuo valo palaa siltikin (ei korjaantunut laturin vaihdolla). Tuolloin pistin sen valon palamisen huonon laturin herätepiuhan piikkiin jota en jaksanut silloin vaihtaa vielä, oli tiedossa että auto menee pian seisontaan. Nyt sitten vaihdoin sen piuhan ja samalla myös startin herätteen kun vaihdoin vielä startin ja akunkin. Ja edelleen palaa valo. Pitääkö mun kaivaa sen vanha orkkislaturi tallinnurkasta ja lyödä kiinni ::) Nykyinen on autosähköliikkeestä haettu korvaava malli, ei merkkiliikkeen malli.

AUTAP

  • Vieras
Vs: 605 - Käynnistysongelmia (laturi)
« Vastaus #9 : 28.02.2007, 20:48:18 »
No aika paha...itse tekisin niin että ensinnäkin tarkastaisin +päävirtajohdon esteettömän menon akkuun. Olikohan tuossa laturilta mitään maadotusjohtoa, tarkistaisin sen ja "korvaisin" herätevirtajohdon johdolla mallia "akusta (+) polttimon kautta herätteelle". Jos vielä polttimo tuikkisi ja jännitteet matalat uskoisin että laturissa häikkää. Kävi mullekkin samoin kun vaihdoin tarvikelaturin työkaverin autoon: "perävalot pimeni ennen häipymistä". Sain uuden velotuksetta vaikkei meinaneetkaan ensin uskoa. Niin vielä, mitä mieltä muut asiasta?

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Käynnistysongelmia (laturi)
« Vastaus #10 : 28.02.2007, 22:32:30 »
Nouseeko jännite (ts. alkaako generaattori lataamaan) moottorin kierroksia nostamalla esim. yli 4000 1/min ?

Entäpä oletko tarkastanut akun (+) kengän ja päävirtakaapelin välisen liitoksen -> kuumenee voimakkaasti käynnistettäessä / käynnistintä pyöritettäessä, mikäli viallinen.

Mikäli nämä kunnossa niin alkaisin etsimään 'vikaa' niistä itsetehdyistä 'sähkötöistä'.


Kale306

  • Vieras
Vs: 605 - Käynnistysongelmia (laturi)
« Vastaus #11 : 28.02.2007, 23:10:35 »
Enpä tohtinut ryntäyttää kierroksia noin koviksi vielä kun siinä vasta pitkän seisonnan jälkeen autoa hieman lämmittelin. 2000-3000 välillä kun kierroksia käytti niin ei muutosta tapahtunut kuin ehkä 0.01 voltin verran yleismittarin näytöllä. Toisaalta ei hirveästi kiinnostanut auton kanssa tänään räplätä kun lunta satoi ja muutenkin edellisen päivän tuhonnut aika tehokkaasti autoa kuntoon laittaessa.

Eipä tässä nyt ensimmäistä kertaa olla miestä mäessä noiden sähköjen kanssa, ihan oikeaoppisesti kunnon tuollaiset olosuhteet kestäviä johtoja käyttäen kolvin ja kutistesukan kanssa tehdyt liitokset+johtojen päälle vielä ne alkuperäiset suojakuoret ja muut. Johtoa uusittu niin pitkän matkan päästä että se oli varmasti tervettä. Ja sinänsä toisaalta kun ei niiden kanssa pelaaminen muuttanut mitään suuntaan eikä toiseen (ts. oli kunnossa niillä haperoilla, koppuraisillakin johdoilla) niin en usko niistä vian löytyvän ;)

pyke

  • Vieras
Vs: 605 - Käynnistysongelmia (laturi)
« Vastaus #12 : 01.03.2007, 20:31:28 »
Äkkiseltään vois tuon tarinan perusteella kuvitella niiden johtimien olevan kunnossa. Olen vahvasti sitä mieltä että laturissa se vika piilee vieläkin, ei ole ensimmäinen kerta kun harakirilaturi ei suoriudu hommistaan..

Nappaa vaan laturi irti suurimpien lumisateiden jälkeen ja kiikuta takaisin sinne autosähköliikkeeseen mittaukseen..

Kale306

  • Vieras
Vs: 605 - Käynnistysongelmia (laturi)
« Vastaus #13 : 07.05.2007, 13:42:41 »
Ajattelin ilmoitella miten tämän asian kanssa kävi, lopultakin tuli tsempattua tuo laturi irti ja kattelin että se mokoma on melkein identtinen tallissa pyörineen Mi16 laturin kanssa ja kävi pienellä pakotuksella tilapäisasennuksena paikoilleen. Mi16 laturilla auto latasi komeasti 14.5volttia joten purin sen pois ja kiikutin 605 oman laturin takasin autosähköliikkeeseen. Siellä testipenkki kertoi että mykkä se on ja uusi laturi suoraan hyllystä tilalle ;) Ei tarvittu kuittia eikä mitään koska olin sen jo taidolla hukannut :P Saas nähdä mitä tällä uudella tapahtuu, parin päivän sisällä laitan sen kiinni.