Ongelma:
Auto: 605 3.0 SV24 1991.
Eli sainpa tuossa talviloman kunniaksi aikaiseksi vaihtaa tuohon SV24:een startin kun entinen männäkesänä levisi (sai olla napauttelemassa vähän väliä että sai käyntiin, ei kiinnostanut huoltaa vanhaa vaan ostin uuden). Noh homma hoitui ihan hyvin ja tuli samalla uusittua startin ja laturin herätepiuhat kun olivat aika happamat (uusin ne sinne pitkälle koneen päälle asti mistä johdot haarautuvat alaspäin). Noh nyt sitten kaivoin varaston perukoilta akun esille ja mittasin että 10 volttia jännite. Akkulaturiin hetkeksi kiinni vähän isommalla syötöllä ja kun oli kiire päästä koittamaan niin 20min päästä otin sen jo irti ja mittasin 13v, kiinni vaan ja kokeilemaan.
Ensin pelkällä akulla auto ei inahtanutkaan, huomasin että akun merkkivalo palaa himmeästi (edelleen, onhan se palanut jo viime kesästä asti ja silloin uusin laturin ja laturin piuhat).. Sitten otin tämän akkulaturin, jossa on apukäynnistintoiminto mukaan ja apukäynnistin päällä koitin niin pyörittää todella tuskaisesti, ei lähde siltikään. Woouuuuwww, woouuuuw, todella pitkä vieteri.
Ideoita? Tuntuu että tuossa on nyt joku todella typerä juttu jota en tajua... Autohan on siis ollut seisonnassa elokuusta asti.
Ratkaisu:
Ei se viime syksynä ostettu laturi ladannut koskaan, uudesta asti rikki. Se tässä olikin kun ei suostunut uskomaan että uusi laturi voisi olla rikki ja sitten uusittiin kaikki muu ympäriltä. Oli tosiaan _aivan_ mykkä se laturi. Ei viisarit testipenkissä värähtäneetkään vaikka antoivat kunnollakin kierroksia sille. Tänään tuli ruuvattua uusi laturi kiinni ja tämä lataa komeasti 14,7 V:n latausjännitteellä, että eiköhän tämä tästä.