Kirjoittaja Aihe: 405 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi  (Luettu 4036 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

5h405

  • Vieras
405 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
« : 10.09.2004, 20:31:09 »
Auto: 1989 405 1,6.

Kun helteellä seisotat autoa (käynnissä) esim. liikennevaloissa tai "muuten vain" parkissa ja huomaat lämpöjen vetävän kansipahvin polttolukemia, niin silloin kannattaa alkaa etsiä tietynlaisia vikoja. Ensin avaa konepellin alta ilmanputsarin vieressä oleva musta muovikotelo (siinä lokaria vasten). Sen alta löytyy kansi, jonka alta löytyy sitten jokunen sulake (30 ampeeria litteä), joista mitä ilmeisimmin toinen (flektille eli jäähdyttäjän puhaltimelle) on puhaltimen toiminnan lopettanut.

Joku on nämäkin sulakkeet löytänyt pitkällisen etsinnän, vaihdetun puhaltimen moottorin, katkaistun em. moottorin "rupelin" kiinnitysruuvin jälkeen.

AnttiF

  • Vieras
Vs: 405 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
« Vastaus #1 : 29.06.2006, 19:41:01 »
Ongelma:

Auto: 1994 405 1,6 GL.

Tein kaverille jarruremontin ja jarruja säätäessä huomasin että lämmöt nousevat yli 100 asteen eikä flekti lähde pyörimään. Luulin päässeeni helpolla kun maskin takana oleva flektin kehysmuovi oli vääntynyt lavan eteen ja sulake oli palanut.

Nyt releelle tulee jo jännite mutta herätettä releelle ei tule vaikka lämmöt nousevat yli sadan asteen. Lämpötila-anturi ilmeisesti jäähdyttimen vasemmassa alareunassa edestäpäin katsottuna, liekkö tuo viallinen? Onko kyseisessä mallissa alennusvastukset pienemmälle pyörimisnopeudelle tai erillinen flektien ohjausyksikkö?

Flekti pyörii kun releen ohittaa. Myös rele toimii kunhan kytkee herätevirran. Lämpötila-anturille tulee kahdessa johtimessa jännite ja kolmas johdin, eli maa toimii. Termostaatti avautuu 78 asteessa...

Ratkaisu:

Itse itselleni vastaten ja toivottavasti muita auttaen: Löytämäni kytkentäkaavion perusteella lämpötila-anturin läpi kulkee hitaamman nopeuden jännite. Jäähdyttimen alalaidan anturia paksummat johtimet tulevat jäähdyttimen oikeassa laidassa olevaan anturiin -> joka on flektin lämpötila-anturi.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 405 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
« Vastaus #2 : 07.08.2006, 15:09:56 »
Auto: 1993 405 1,9 (diesel).

Flekti kytkeytyy 95:ssä pyörimään puolella teholla mutta teho ei riitä jäähdyttämään tarpeeksi vaan alkaa puskemaan nestettä hieman paisarista. Flektin vieressä on paikka toiselle flektille mutta ainakaan piuhoja ei näy joten en tiedä onko toista ollutkaan. Kun flektin releen ohittaa eli kytkee releelle tulevat nastat suoraan niin puhallin pyörii täysillä. Onko tuossa releessä siis vastus joka pudottaa pyörimisnopeuden? Jäähdyttimen vieressä roikkuu johdoissa pyöreä alumiininen putkilo joka käsittääkseni on vastus mutta onkohan sillä mitään virkaa tässä minun laitteessa jos tästä on vaikka toinen puhallin irroitettu? Riittäisi että puhallin huutaisi täysillä silloin kun se kytkeytyy päälle.

Benkun Lahden tapaamisessa opastamana: 405:ssa on joko yksi puhallin tai kaksi (mallista riippuen). Yhden puhaltimen ollessa kyseessä tehdään alennettu hitaampi nopeus esivastuksella. Jäähdyttäjässä on joko (mallista riippuen) syylärin apumiehenpuolen alareunassa tai kuljettajanpuolen yläreunassa lämpökytkin johon tulee 3 piuhaa. Kytkemällä mitkä kaksi näistä tahansa keskenään flektin tulisi pyöriä. 3 piuhaa voi keskenään kykeä vain kahdella tavalla jolloin toinen pari on hidas ja toinen nopea vauhti.

Jos kytkemällä vain nopea nopeus toimii on esivastus tai sen johdotus rikki.
Jos kytkemällä molemmat nopeudet toimii on lämpökytkin rikki.
Jos ei toimi em. kytkennällä kummallakaan nopeudella tarkista maadoitus.

Monesti kesällä keittävien autojen viaksi paljastuu jumiutuva termostaatti.

Lisätietoa BX harrastajalta jäähdytysongelmiin:
http://www.tramontana.co.hu/citroen/cooling/cooling.php

"1.6 and 1.9 engines: The fan control switch is screwed into the right bottom of the radiator. It is a double temperature switch with three blue wires: the ground has a brown sleeve, the low speed contact has a yellow one and the high speed contact has no sleeve. Jumper the brown to the yellow and the fan should rotate in low speed. Jumper the brown to the sleeveless and the fan should rotate in high speed. If it does not work in either speed, check its ground: touch the wires mentioned above to some exposed metal part instead of the brown sleeve wire. If only the low speed fails, the low speed resistor (an aluminum cylinder with a 3-pin white connector at one end) located right behind the left headlamp is suspect."

Jos flekti ei kykene jäähdyttämään tarpeeksi siihen voi olla neljä syytä:

- jäähdytin fuskaa paineita (kiehumispiste alenee)
- tukkeutunut jäähdytinkenno
- termostaatti jumii
- flekti ei pyöri tarpeeksi

Lisäksi on aina mahdollista että lämpömittari/anturi hurjii ja moottori ei todellisuudessa käykään kuumana (näitä on ollut 306:ssa).
Peugeot RCZ HDI FAP