Auto: 1993 405 1,9 (diesel).
Flekti kytkeytyy 95:ssä pyörimään puolella teholla mutta teho ei riitä jäähdyttämään tarpeeksi vaan alkaa puskemaan nestettä hieman paisarista. Flektin vieressä on paikka toiselle flektille mutta ainakaan piuhoja ei näy joten en tiedä onko toista ollutkaan. Kun flektin releen ohittaa eli kytkee releelle tulevat nastat suoraan niin puhallin pyörii täysillä. Onko tuossa releessä siis vastus joka pudottaa pyörimisnopeuden? Jäähdyttimen vieressä roikkuu johdoissa pyöreä alumiininen putkilo joka käsittääkseni on vastus mutta onkohan sillä mitään virkaa tässä minun laitteessa jos tästä on vaikka toinen puhallin irroitettu? Riittäisi että puhallin huutaisi täysillä silloin kun se kytkeytyy päälle.
Benkun Lahden tapaamisessa opastamana: 405:ssa on joko yksi puhallin tai kaksi (mallista riippuen). Yhden puhaltimen ollessa kyseessä tehdään alennettu hitaampi nopeus esivastuksella. Jäähdyttäjässä on joko (mallista riippuen) syylärin apumiehenpuolen alareunassa tai kuljettajanpuolen yläreunassa lämpökytkin johon tulee 3 piuhaa. Kytkemällä mitkä kaksi näistä tahansa keskenään flektin tulisi pyöriä. 3 piuhaa voi keskenään kykeä vain kahdella tavalla jolloin toinen pari on hidas ja toinen nopea vauhti.
Jos kytkemällä vain nopea nopeus toimii on esivastus tai sen johdotus rikki.
Jos kytkemällä molemmat nopeudet toimii on lämpökytkin rikki.
Jos ei toimi em. kytkennällä kummallakaan nopeudella tarkista maadoitus.
Monesti kesällä keittävien autojen viaksi paljastuu jumiutuva termostaatti.
Lisätietoa BX harrastajalta jäähdytysongelmiin:
http://www.tramontana.co.hu/citroen/cooling/cooling.php"1.6 and 1.9 engines: The fan control switch is screwed into the right bottom of the radiator. It is a double temperature switch with three blue wires: the ground has a brown sleeve, the low speed contact has a yellow one and the high speed contact has no sleeve. Jumper the brown to the yellow and the fan should rotate in low speed. Jumper the brown to the sleeveless and the fan should rotate in high speed. If it does not work in either speed, check its ground: touch the wires mentioned above to some exposed metal part instead of the brown sleeve wire. If only the low speed fails, the low speed resistor (an aluminum cylinder with a 3-pin white connector at one end) located right behind the left headlamp is suspect."
Jos flekti ei kykene jäähdyttämään tarpeeksi siihen voi olla neljä syytä:
- jäähdytin fuskaa paineita (kiehumispiste alenee)
- tukkeutunut jäähdytinkenno
- termostaatti jumii
- flekti ei pyöri tarpeeksi
Lisäksi on aina mahdollista että lämpömittari/anturi hurjii ja moottori ei todellisuudessa käykään kuumana (näitä on ollut 306:ssa).