Kirjoittaja Aihe: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua  (Luettu 11841 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #15 : 17.12.2014, 07:28:59 »
Etummainen lambda vaikuttaa vialliselta jos tuo luku on totta. Olihan kone lämmin, että moottoriohjaus oli suljetussa piirissä? Viallinen lambda aiheuttaa myös tuollaista "kulmikkuutta" esim. kun nostaa kaasulta.

VilleNi

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #16 : 17.12.2014, 17:14:16 »
Vika tulee nimenomaan silloin kun kone on lämmin ja näin myös kuvailemassani tilanteessa. Jos lambdaa lähtee vaihtamaan niin motonetissä kehotetaan välttämään yleisanturin käyttöä etummaisena. Onko siis väistämättä reissu merkkihuoltoon edessä?

Tuota kampiakselin asentotunnistimen vaihtoa olen myös miettinyt, kun ei lähtökohtaisesti kovin kallis olisi. Kaverin Vectrassa oli ainakin auttanut. Käyköhän tämä osa tuohon 2004-malliin:

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/109094/595527?ajoneuvo=434

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #17 : 17.12.2014, 19:09:13 »
Ostat vain laadukkaan lambdan esim. Walker tai Bosch.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #18 : 17.12.2014, 19:12:24 »
Ebay/mister-auto/rexbo.eu -akselilta pitäisi löytyä Boschin alkuperäinen lambda johtosarjoineen kohtuuhintaan.

Capricorn

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #19 : 06.09.2017, 09:14:09 »
Auto: 2001 406 2,0 (EW10J4, 148 000 km, VF38BRFNA81410629).

Ongelma on sama, kun aloittajalla. Nykäisee kaasupolkimen nostamisen yhteydessä ja uudelleen painettaessa. Onko porukka saanut selville mikä todennäköisimmin aiheuttaa kyseisen ilmiön? Kaasu myöskin jää ns. päälle. Olen mitannut kaasuläppäpotikan jännitteen. Tyhjäkäynnillä on n. 0,58v.

Jyrki

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #20 : 09.09.2017, 19:32:15 »
Nykiikö samalla lailla ilmastoinnin ollessa kytkettynäkin?
Omassa -03 loppuu se nykiminen.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #21 : 10.09.2017, 00:00:36 »
Auto: 2001 406 2,0 (EW10J4, 148 000 km, VF38BRFNA81410629).

Ongelma on sama, kun aloittajalla. Nykäisee kaasupolkimen nostamisen yhteydessä ja uudelleen painettaessa. Onko porukka saanut selville mikä todennäköisimmin aiheuttaa kyseisen ilmiön? Kaasu myöskin jää ns. päälle. Olen mitannut kaasuläppäpotikan jännitteen. Tyhjäkäynnillä on n. 0,58v.

Hdi:ssä kanssa nyki pikkasen 80 vauhdissa, vaihdoin sen sähköisen kaasujutun, onko se just potikka, niin korjaantui. Jos siellä on hiilet ja hiilipöly jotenkin antaa vääriä käskyjä niin sehän aiheuttaa nykimistä. Mutta voihan vika olla muuallakin.

Capricorn

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #22 : 10.09.2017, 12:10:32 »
Tilasin tuossa uuden kaasupotikan ja tyhjäkäyntisäätimen. Toivotaan että noilla tokenisi.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #23 : 17.09.2017, 09:42:21 »
Auto: 1997 406 Coupé 2,0 (XU10J4R).

Minulla on myös ollut jonkin aikaa juuri samaa oiretta. Vikakoodeja en ole pystynyt lukemaan koska PP2000 ei jostain syystä saa moottorin ECU:un yhteyttä.

Jonkinasteista nykimistä esiintyy aina kun kaasun löysää ja alkaa painamaan sitä uudelleen. Kuitenkin ajoittain kesken ajon autoon tulee ilmeisesti jokin häiriö ja nykimisestä tulee erittäin häiritsevää ja huomattavaa. Tällöin myös tyhjäkäynti on hyin epätasainen ja heiluu 800 ja 1500 kierroksen välillä. Useimmiten häiriö menee kuitenkin ohi sammuttamalla auton ja käynnistämällä hetken päästä uudelleen...

Moottorin tukikumit ovat kaikki uudet joten niistä nykäykset eivät voi johtua... Johtunee siis jostain viallisesta anturista tms. Pitää yrittää mitata ainakin lambdan ja MAPin arvoja auton käydessä jos vaikka sattuisi vika löytymään. Mikä anturi olisi todennäköisin aiheuttaja tällaiselle vialle? Voiko tyhjäkäynnin säätömoottori aiheuttaa tällaista oiretta?
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Polkuauto

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #24 : 28.09.2017, 18:06:25 »
Auto: 2001 406 1,8.

Samaa vikaa se on täälläkin. Nykii pienillä vaihteilla ajaessa ja liikennevaloihin tms. pysähtyessä kierrokset pomppii siellä 1000-1500. Joskus asettuu lukuun 1000rpm täysin kun pysähtyy, joskus ei.

Kerran aiemmin kun alkoi temppuilla tällä lailla, niin huollossa käyttäminen auttoi asiaan. Tällöin ihan vain öljyn, suodattimien ja tulppien vaihto riitti. Nyt alkoi kesän jälkeen tekemään samaa, mutta oireet eivät enää poistu huollon jälkeen.

Ei liene todennäköisintä ratkaisua edelleenkään kellään?

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #25 : 29.09.2017, 21:06:06 »
En lukenut koko juttua vaan oisko teillekin apua säätää tulpat 1,1 milliin 0,9 sijaan?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #26 : 06.10.2017, 14:26:57 »
Viimeinkin kerkesin ryhtyä selvittämään pösön nykimisongelmaa. Mieleen tuli, että saattaisivatko suuttimet aiheuttaa kyseistä oiretta?
Huomasin myös yhden oireen lisää: pakoputken päässä on paksu nokikerros, ja polttoainettakin kuluu ehkä jonkin vverran normaalia enemmän.

Eilen mittasin kaikki suuttimet, ja kaikissa resistanssi oli 16,0 +/- 0,2 Ω mikä lienee ihan oikea lukema, ainakin Boschin sivujen mukaan. Tokikaan suutinten muuta kuntoa en tiedä, eli voivathan ne vuotaa tai olla tukossa.

Tänään mittasin lambda-anturia omatekoisen kytkennän ja tietokoneohjelman avulla, sillä en onnistunut saamaan oskilloskooppia mistään lainaksi.

Kunhan sain koneen lämpimäksi, tyhjäkäynnillä lambda antoi ~0,4 Hz taajuista pulssia. Kuitenkin ajettaessa tasakaasulla 50 km/h kolmosvaihteella taajuus oli jo n. 1,25 Hz, ja 100 km/h viitosella ajettaessa n. 1,5 Hz.

Lambdan voinee siis olettaa olevan vielä voimissaan, vai mitä arvelette? Tulisiko jännitevaihtelun olla vielä nopeampaa?

On mainittava vielä, että mittauksen aikana auto toimi koko ajan hyvin ja mitään nykimisiä ei esiintynyt. Voiko lambda-anturi särkyä siten että se lakkaa ajoittain toimimasta hetkeksi?

Liitteenä mittaustulokset kuvakaappausten muodossa. Yksi näytöllinen vastaa ajassa 20 sekuntuia. Johtuen erinäisistä häiriöistä mittauksessa sekä tietokoneohjelman luonteesta käyrät eivät ole kovin hyviä mutta kuitenkin tähän tarkoitukseen riittäviä.

MAP-anturi on vielä mittaamatta, mutta aion senkin kyllä mitata kunhan saan sen irroitettua. Mikäli sekin on kunnossa, on kai uskottava että nykimisen aiheuttaa välykset voimansiirrossa ja ajeltava menemään.

Muokkaus: Lamdan antaman jännitteen amplitudi on noin 0,7 V. (Pystyakselin asteikolla 1024 = 5 V)

« Viimeksi muokattu: 06.10.2017, 14:30:59 kirjoittanut 406Coupe »
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

senormanne

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #27 : 08.10.2017, 22:58:49 »
Auto: 2001 406 1,8 (EW7J4).

Muiden kuvailemien kaltaisia ongelmia täälläkin. Tyhjäkäyntikierrokset heiluvat +-100 oikeasta arvosta, ja varsinkin pienissä nopeuksissa kaasupolkimen nosto ja moottorijarrulle siirtyminen aiheuttaa melko voimakkaan nykäisyn. Toisinaan nuo tyhjäkäyntinopeudet voivat heitellä reilumminkin, ja yleensä niiden tasoittuminen tapahtuu "värähdellen" oikeaan arvoon. Tässä video hyvin samankaltaisesta tyhjäkäynnin oireilusta kuin minulla https://www.youtube.com/watch?v=DuyxYvkNlR8 .
 
Tähän asti ollut lähinnä ärsytystekijä tuon nykimisen muodossa, ja kosmeettisempana vaivana tuo tyhjäkäyntikierrosten jumppaaminen. Nyt kuitenkin kelien vähän kylmettyä auto tukehtui ensimmäisiin liikennevaloihin. Starttasi vähän vaivalloisesti, ja jouduin pitämään kierroksia ylhäällä kaasupolkimen avulla ettei olisi simahtanut uudestaan. Koneen lämmettyä oireilu palasi aiemmalle tasolle, eli kone pysyi kuitenkin käynnissä.
MAP-anturin vaihdoin jo aiemmin, kun satuin saamaan sellaisen puoli-ilmaiseksi käsiini. Pitäisiköhän tässä seuraavaksi lähteä arpomaan uutta kaasuläpän asentotunnistinta, tyhjäkäyntimoottoria, suuttimia, lambdaa vai mitä?

Minulla on käytössä (piraatti) pp2000, pystyisikö sillä tekemään jotain vianetsintää? Vikakoodit täytyy tsekata, mutta mitään ruudulla näkyvää faultia ei ole tähän liittyen tullut.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #28 : 09.10.2017, 01:21:31 »
^ Clipin mukainen noin iso ryntäily ja sammuminen viittaa tyhjäkäyntimoottoriin
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Jyrki

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #29 : 19.10.2017, 17:52:47 »
”Capricorn
Tilasin tuossa uuden kaasupotikan ja tyhjäkäyntisäätimen. Toivotaan että noilla tokenisi.”

Onko ongelmat poistuneet? Mistä ja millaisen kaasupotikan tilasit?