Kirjoittaja Aihe: 306 - Maadoitusvika  (Luettu 8815 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vhanhisuanto

  • Vieras
306 - Maadoitusvika
« : 17.10.2007, 17:18:55 »
Ongelma:

Auto: 1999 306 x,x (farmari).

Kun sain lopulta auton läjään vaihteiston vaihtamisen jälkeen, ainoaksi ongelmaksi jäi aika ikävä maadoitusvika. Oireet:
- vasemman vilkun merkkivalo palaa himmeästi, vilkku vasemmalle ei toimi
- pitkien valojen merkkivalo palaa myös himmeästi, pitkät toimii jotenkuten
- vasen etuvalo on todella himmeä ja tämän puolen pitkät tulevat himmeästi viiveellä päälle (oikealla puolella ei vikaa)
- mittariston taustavalot vilkkuu jarruvalojen mukaan
- pyyhkijät eivät jaksa pyyhkiä kuin puoleenväliin lasia, siitä eteenpäin pitää käsin avittaa liikerata loppuun

Kysymys kuuluukin, missä kaikkialla tuossa voi maadoituskaapeleita olla? Akun telineen etupuolelle tulee kaksi piuhaa, jotka molemmat ovat kiinni ja tarkistettu. Akun miinuksesta meni vaihteistoon, jonka kiinnitys ja puhtaus myös varmistettu. E.m. liitoksesta menee kaapeli siihen akkutelineen etupuolelle. Selvästi joku maakaapeli on irti tai poikki, kun vasemman puolen sähköt reistaavat noin pahasti. Irtopiuhoja en ole onnistunut paikallistamaan ainakaan auton päältä, kun purin vielä kertaalleen akkutelineen irti.

Ratkaisu:

Lopultakin vika löytyi, Benkku osui sijainnissa lähimmäksi veikkauksellaan. Irtonainen maadoitusjohto löytyi vasemmasta etusisälokasuojasta töötin alta. Samaisella läpipultilla on ilmanputsarin kotelo kiinni yhdestä kohtaa. Sattui vain olemaan muutakin johtoa siellä nipussa ja kaikki tungettuna "edestä pois", en heti hoksannut nipussa olevaa orpoa rengasabikoa. Laitoin piuhan takaisin kiinni ja kaikki toimii kuten ennenkin.

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Maadoitusvika
« Vastaus #1 : 17.10.2007, 18:09:19 »
Kyllä mulla ainakin menee yksi niistä akun miinuskengästä suoraan koneeseen sinne pakosarjan alapuolelle ja se toinen ohkaisempi sinne akun alapuolelle runkoon.Ja siinä runkoon tulevan paikan vieressä on vielä toinenkin (vielä enemmän sen peltiläpykän alla) johon tulee alakautta kaksi suhteellisen paksua johtoa. Eli poista vielä se akun alla oleva pelti niin pääset paremmin käsiksi niihin (putsaamaan kosketuspinnat) ja tarkistamaan missä kunnossa ne taaemmat johdot ja liittimet ovat.

Ja sitten yksi paikka on siellä pissapojan täyttöputken vieressä oleva (lokasuojassa liittimellä kiinni oleva piste johon tulee keltavihreitä ohkaisempia maajohtoja useampikin) 10 mm pultilla rungossa oleva metallilätkä. Taisi olla 5-napainen liitin siinä. Ja tarkista muuten samalla mikä sen pluskengänkin tilanne on kun saattaa vedellä viimeisiään sekin?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 145
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Maadoitusvika
« Vastaus #2 : 17.10.2007, 18:17:05 »
Kyllä mulla ainakin menee yksi niistä akun miinuskengästä suoraan koneeseen sinne pakosarjan alapuolelle...

Mitä mä olen ollut näiden PSA keksintöjen kanssa tekemisissä niin dieseleissä on ollut se paksumpi johto kytkettynä vaihteistoon.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Maadoitusvika
« Vastaus #3 : 17.10.2007, 20:39:37 »
Pyyhkimien maadoituspiste on sama lämmityspuhaltimella, tup.sytyttimellä, radiolla, ynnämuulla. Kuskin jalkotilassa on muistaakseni jossain kohden maadoituspiste.

Juu tosiaan tuon unohdin ja löytyy kun hiukan raottaa sitä kuskin mattoa etulaidastaan(10mm pultin alla liitokset,ympyrä Abikot) Tuo paikka ainakin itsellä oli ihan kuiva ja hyvässä kunnossa.Kiristin ainoastaan pulttia varmuuden vuoksi.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 306 - Maadoitusvika
« Vastaus #4 : 17.10.2007, 21:05:00 »
No juuri siksi epäilen sitä akun alla olevaa taaempaa paikkaa kun kuitenkin on laatikkoa purettaessa sitäkin/niitäkin johtoja varmasti liikuttanut.Tiedän muutaman tapauksen jossa ne ovat enää muutamalla säikeellä olleet kiinni. Ja niissä oli mitä ihmeellisimpiä häröjä.

Sehän tässä ihmeellisintä on, että koitin hakea nimenomaan tuolta akkutelineen takaa maadoituspisteitä/irtonaisia johtoja mutten löytänyt...paikan kyllä tiedän, 405:sessa oli samassa kohdassa aika hauskassa kuurassa olevat keltaiset liittimet. Tässä mallissa tulee akkutelineen etupuolelle kaksi maadoituspistettä, toinen vaihteistolle menevään piuhaan ja toiseen tulee rengasabiko (jossa kaksi KeVi-piuhaa) johtosarjalta. Akkutelineen purin toki edestä pois ja katselin peilinkin avulla. Pitää vissiin ottaa tekniikka käyttöön ja räpsiä kameralla sokkona kuvia eri puolilta, jospa se paikka vielä löytyisi.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 306 - Maadoitusvika
« Vastaus #5 : 17.10.2007, 21:20:08 »
Ei tarvitse,kyllä kyse on juuri noista kahdesta akkutelineen etu/alla olevasta paikasta. Mutta otitko ne pultit irti ja putsasit niitä kontaktipintoja yhtään? Pikatestinä olisi kyllä mahdollista kokeilla paksulla johdolla maadoittaa siitä akun-kengästä siihen rinta/tuli-pellin 13mm pultin alle joka on kutakuinkin keskellä sitä peltiä (taitaa olla kojelaudan kiinnityspultti)

Otin pultit irti, putsasin ja hioin (kiillotin) karhunkielellä maadoituspisteen korissa, pultin kannan ja rengasliittimen. Tämän jälkeen oireet helpotti vähän, mutta palasivat taas kokonaan kun vaihdoin päivävaloilta lähivaloille.

No miten se laatikossa oleva?

Saman käsittelyn annoin sillekin, mittasin myös piuhat sekä piuhojen ja korin/akun miinuksen välisen resistanssin jotka oli ok.

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Maadoitusvika
« Vastaus #6 : 17.10.2007, 21:26:57 »
Ehkäpä tässä on kyse 306:sen eräästä viasta jolla ei ole yhteyttä itse korjaukseen: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=2562

No eipä jää noita vaihtoehtoja kovin montaa enää:se sisällä oleva, sisälokasuojassa oleva tai akun +kenkä?Tuo +kenkäkin voi olla mahdollinen(omia kokemuksia on)vaikka on kiristetty se mutteri ihan kiinni niin silti pyörii navassa koko kenkä. Hyvä pointti myös tuo "sulaketaulu" Sami mutta ei senkään kyllä tuosta laatikon vaihdosta pitäisi hirveästi itseensä ottaa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 145
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Maadoitusvika
« Vastaus #7 : 17.10.2007, 21:32:59 »
Jaa-a. Pitänee tarkistaa tuokin mahdollisuus, ihmettelen vain tätä yhteyttä kun ei perjantaina talliin ajaessa ollut mitään vikaa ja maanantaina ulos ajaessa täysi vika päällä.

Mittaa yleismittarilla jännite eroja maadoituksista vian ollessa päällä, sillä se vika löytyy.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2009, 16:43:00 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Maadoitusvika
« Vastaus #8 : 17.10.2007, 21:52:06 »
Pitää ottaa taas mittari kätöseen kun jaksaa. Siis siellä sisälokasuojassako on myös joku maadoituspaikka? Jos on niin se voisi olla vian ensimmäinen tarkistuspiste, koska sisälokaria en minä purkanut, mutta kaikki sieltäkin piti tieltä ottaa pois. Akun plussakenkä on tuossa kierteillä kiinni, ei siis se perinteinen venyvä malli.

Ei vaan johtosarjan moninapaliitin kuljettajan puolella / lokasuojien välissä.

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Maadoitusvika
« Vastaus #9 : 18.10.2007, 07:17:18 »
Ei vaan johtosarjan moninapaliitin kuljettajan puolella / lokasuojien välissä.

Ihan samanlaisia 2 kpl mitä on ovissakin (voivat tosiaan olla kyllä nekin huonossa hapessa), mutta en niitä tarkoittanut vaan siellä apparinpuolen pissapojan säiliön täyttöputken vieressä "lokasuojassa" olevaa liittimellä varustettua paikkaa.