Kirjoittaja Aihe: 306 - Nopeusmittari ja ajovaloautomatiikka eivät toimi  (Luettu 10603 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kale306

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 306 - Sulakerasian korjaus
Arkistoitu ohje: 306 - Nopeusmittari ei toimi


Auto: 1998 306 1,9 XRDT.

Elikkä tässä kaverin puolesta kirjoittelen tavallaan.

Kaverin autossa ei nopeusmittari ole toiminut ollenkaan, (auto ostettu hiljan, kys. vian ei annettu häiritä ostoa koska auto oli _halpa_ ja muussa mielessä täydellinen ja katsastettu hiljattain). Myöskään matka ja trippimittari eivät tämän johdosta pyöri mutta kierroslukumittari sekä muut mittariston valot kyllä toimivat. Matkamittarin taustavalaistus pelaa. Pakkivalot sekä valoautomatiikka ovat myös kuolleiden listalla. Nopeusmittarihan on sähköinen tuossa.

Ja se tässä on outoa että nuo kaikki kolme liittyvät jotenkin toisiinsa. Mittaristohan on kait sulakkeen F2 takana joka on 5 amppeerin kun taas valoautomatiikka (luultavasti) on sulakkeen F12 takana jossa myös pakkivalot majailevat (F12 = 20 amppeeria).

Jaa mistäkö luulen että liittyvät toisiinsa. Noh.. Tässä viikonloppuna teimme kevyen ~700km roadtripin kys. autolla jossa eräällä siirtymällä aivan yhtäkkiä moottoritiellä 120km/h nopeutta ajaessa (no arviolta 120km/h sitä ennen kierroksien perusteella :roll:) rupesi nopeusmittari pelaamaan ja matka/trippimittari rullaamaan. Tästäkös hetkellisesti riemu repesi ja todettiin samaan syssyyn että valoautomatiikkakin pelaa niinkuin pitää, pakkivalot tosin jäivät kokeilematta jostain kumman syystä tuossa tilanteessa. No riemu oli lyhyt sillä seuraavan kerran kun pysähdyimme ja jatkoimme matkaa tunnin päästä niin oli mittaristo taas kuollut, samoin valoautomatiikka sekä ne pakkivalot taas.

Eli, jotain ideoita mistä lähtisi ongelmaa ratkomaan. Auto on ostettu jobbari-autoliikkeestä jossa heillä oli sen verran kertoa tietoa että ongelma saattaisi piillä kylmäjuotoksessa sulaketaulun takana, tiedä sitten mistä ovat tuollaista keksineet. Kokemuksia?

arppat

  • Vieras
Vs: 306 - Nopeusmittari ja ajovaloautomatiikka eivät toimi
« Vastaus #1 : 04.04.2005, 15:51:30 »
Vuosi sitten oli samat oireet samanlaisessa autossa.

Vika löytyi matkustamon sulakerasiasta. Rasian sisällä on kaksi piirilevyä, jotka juotettu metallisilla välitapeilla toisiinsa. Yksi juotos oli irronnut ( välillä otti kontaktia, jolloin nopeusmittari toimii). Käytin tinakolvia huonossa liitoksessa (ja juotin samalla kaikki välitapit) ja kaikki alkoi toimimaan.

Kuinkas tuo sulaketaulu pudotetaan irti tuolta. Haynes ei tunnu kertovan siitä mitään :? Tuossa on 30 sulakkeen taulu.

Muistaakseni sulakerasian vasemmassa reunassa "nuppi", joka pitää ensin vetää ylöspäin. sitten rasia siirtyy vasemmalle ja sen voi vetää pois.

yepyep

  • Vieras
Vs: 306 - Nopeusmittari ja ajovaloautomatiikka eivät toimi
« Vastaus #2 : 06.04.2005, 21:44:30 »
Juu sama vika oli edellisessä autossa (vm. 98 xrtd myös) . Ja vikana oli tuo aiemmin mainittu sulakeboxin pohjassa ollut juotosvika, Automaalla tämä oli tuttu vika " sulaboxeja vaihdettu enemmänkin". Itse tuli kiireessä ostettua silloin uusi sulakeboxi mutta kun jälkeenpäin aukaisin vanhan boxin oli vika todellakin selvä juotosvika juuri siinä sulakkeessa mikä ohjaa mittaristoa ja valoja. Boxin ollessa paikalla jännitteitä mitattaessa ilman sulaketta kaikki oli OK, mutta sulake paikallaan se painoi juuri sopivasti juotoksen auki jolloin jännite katosi ja sitten ihmeteltiin...

psa

  • Vieras
Vs: 306 - Nopeusmittari ja ajovaloautomatiikka eivät toimi
« Vastaus #3 : 07.04.2005, 07:22:54 »
No onko tuo sulaketaulu kallis ostaa uusi jos ei huvita ruveta juotteleen tuota vanhaa? Tarkoitan lähinnä että maksaako vaivaa tehdä sitä..

Maksoi muistaakseni reilut 100 e.

jm2003

  • Vieras
Vs: 306 - Nopeusmittari ja ajovaloautomatiikka eivät toimi
« Vastaus #4 : 25.07.2005, 22:14:17 »
tietääkö kukaan mikä 306 1.9 diesel -97 pösöäni vaivaa kun nopeusmittari lopetti toiminnan ja kilometrejäkään ei tule lisää vaikka kuinka ajaa,mittari ei siis ole pimeänä vaan siinä ei viisari nouse ja kilometrit ei muutu ja ajovalot ei syty enää kun laittaa virran päälle vaan ne pitää laittaa itse päälle kääntämällä valoviiksestä.ajoa viat ei haittaa mutta mukavampi olisi ajaa kun nopeusmittari toimisi.olen katsonut kaikki sulakkeet ja ne on ehjiä,vika voisi olla releissä mutta ohjekirja ei kerro mikä rele voisi vaikuttaa tällä tavallä ja missäpäin autoa se sijaitsee,ohjekirjassa ei mainita releistä yleensäkkään yhtään mitään.jos joku osaa auttaa niin kiitoksia jo etukäteen!!!

arppat

  • Vieras
Vs: 306 - Nopeusmittari ja ajovaloautomatiikka eivät toimi
« Vastaus #5 : 26.07.2005, 08:12:27 »
Omassa vm98 autossa oli vastaava vika: Auton sisällä olevan sulakerasian sisällä on kaksi piirilevyä ja levyjä yhdistävä metallitappi oli irronnut tinauksesta. kun olin purkanut rasian näki ihan selvästi mikä "tappi" oli irronnut, mutta tinailin samalla kaikki välitapit. Uusi sulakerasia maksaisi n. 120 euroa..

OGr

  • Vieras
Vs: 306 - Nopeusmittari ja ajovaloautomatiikka eivät toimi
« Vastaus #6 : 13.11.2007, 15:41:53 »
Auto: 1997 306 1,9 XRTD (diesel).

Mulla oli vastaava vika omassa autossa ja sulakkeita kokeilemalla ja sulakerasiaa painelemalla vika korjaantui ja nyt toiminut jo monta kk:tta. Palstalta olen lukenut aikaisemmin tästä sulakerasian piirilevyjen välisestä tapista, jonka juottamalla vian saa pysyvästi/paremmin korjattua.

306xrdt

  • Vieras
Vs: 306 - Nopeusmittari ja ajovaloautomatiikka eivät toimi
« Vastaus #7 : 25.02.2008, 13:01:44 »
Ongelma:

Auto: 1996 306 1,9 SRDT.

Tietääkö kukaan mikä 306 1.9 diesel -97 pösöäni vaivaa kun nopeusmittari lopetti toiminnan ja kilometrejäkään ei tule lisää vaikka kuinka ajaa,mittari ei siis ole pimeänä vaan siinä ei viisari nouse ja kilometrit ei muutu ja ajovalot ei syty enää kun laittaa virran päälle vaan ne pitää laittaa itse päälle kääntämällä valoviiksestä.

Itselleni iski juuri sama vika kuin jm2003:lle (lainaus yllä). Onko vika löytytyt juuri tästä kuuluisasta sulakerasiasta? Vai onko sieltä konehuoneen puolelta joku rele pätkähtänyt? Onko muilla kokemuksia kuin jm:llä?

Ratkaisu:

Löytyipä vähän sattumankaupalla vika: eilen räpsähti ajovalot pois päältä, vaikka ne oli käännetty viiksestä päälle. Ostin uuden releen kokonaan ja vaihdoin sen konehuoneen sulakekuuppaan. Kas kummaa, violetin releen alta löytyi kärventynyt kärpänen ja itse rele oli erään nastan kohdalta tummanpuhuva. Vaihdoin releen ja nitkuttelin toistakin, niin katsohan, mittaristo alkoi toimia, Stop-valo sammui ja samalla vielä valot alkoivat toimimaan. Ilmeisesti siis siellä oli vian lähde.