Kirjoittaja Aihe: 206 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (HDi)  (Luettu 5836 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Ongelma:

Auto: 2001 206 HDi 2,0 (66 kW, ajettu 180 000 km).

Eilen kun sain takakelkan laakeroinnin uusittua, niin autopa ei enää suostu käynnistymään. Kokeilin eilen joku kymmenen käynnistysyritystä. Hyvin pyörittää mutta ei lähde. Pari kertaa pikkasen hörähti, mutta muuten ei lupaamisen merkkejä. Pumppu tankissa kyllä hurisee, kun virrat laittaa päälle. Muutaman kerran aikaisemmin tässä parin-kolmen viikon sisällä on tehnyt sitä, että ei ole lähtenyt aina ekalla käyntiin, mutta tokalla yrityksellä on käynnistynyt eikä ajossa ole ollut mitään erikoista.

Onko arvauksia vikakohteesta tai mistä kannattaisi lähteä tutkimaan, ennen kuin hinautan dieselpajalle? Auto on seissyt noin viikon taka-akselirempan takia, kun sillä on viimeksi ajettu.

Ratkaisu:

Käynnistysongelmat johtuivat nokka-akselin tunnistimen fyysisestä rikkoontumisesta. Myös nokka-akselin hihnapyörä jouduttiin vaihtamaan. Onneksi eivät olleet kovin kalliita osia. Myös jakopään huolto-osat vaihdettiin samalla, kun vesipumppukin tihkui.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Tarviikos tätä konetta "ilmailla" jos polttoaine loppuu? Kannattaisiko tuolta suunnalta etsiä ongelmaa?

Mielestäni ei tarvitse, kun kyseessä Boschin järjestelmä, jossa sähköinen esisiirtopumppu tankissa. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Auto oli siis viikon verran takapää pukeilla. Voisiko tämä "perä ylhäällä"-asento voinut tehdä hallaa esisiirtopumpulle? Tankissa on mittarin mukaan tavaraa noin puoli tankillista. Diagnoosiohjeita ja vinkkejä otetaan edelleen vastaan. Esim. miten voin varmuudella testata esisiirtopumpun kunnon.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 717
Mielestäni ei tarvitse, kun kyseessä Boschin järjestelmä, jossa sähköinen esisiirtopumppu tankissa. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Itse en tiedä muuta tähän sanoa kuin että kyllä tähän mennessä eteen tulleiden HDi-autojen ohjekirjassa on ohjeet tuohon ilmaamiseen, joten olettaisin että se pitäisi tehdä.
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Tarviikos tätä konetta "ilmailla" jos polttoaine loppuu? Kannattaisiko tuolta suunnalta etsiä ongelmaa?

Ei tarvitse.

Diagnoosiohjeita ja vinkkejä otetaan edelleen vastaan. Esim. miten voin varmuudella testata esisiirtopumpun kunnon.

Irroita polttoaineen tuloputki suodatin kotelosta ja laita se johonkin astiaan. Kytke sytytysvirta sekunniksi ja katso ilmestyykö pönttöön polttoainetta.

Ihan ekana tulee mieleen commonrail putken paineanturi, http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1146.0 kappale 11

Suuttimien ei käsittääkseni pitäisi avautua jos ECU ei saa tietoa että paine on ylittänyt 120 bar.

Voihan se tietty olla moottorin lämpötila-anturikin, siinä tapauksessa ECU laskee väärin ruiskutus määrän eikä moottori välttämättä lähde käyntiin lasketulla määrällä.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 14:28:30 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Itse taas väittäisin että oli, ainakin kuvat oli mistä sen löytää jne, jne. Ja muistaakseni tässä 307:ssa sama juttu. Voisin tarkistaa tuon ohjekirjan, jos muistan...

306 HDi:ssa ei ole käsipumppua, sellainen löytyy DW8 (1.9 D) moottorin yhteydessä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Irroita polttoaineen tuloputki suodatin kotelosta ja laita se johonkin astiaan. Kytke sytytysvirta sekunniksi ja katso ilmestyykö pönttöön polttoainetta.
Ihan ekana tulee mieleen commonrail putken paineanturi, http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1146.0 kappale 11
Suuttimien ei käsittääkseni pitäisi avautua jos ECU ei saa tietoa että paine on ylittänyt 120 bar.
Voihan se tietty olla moottorin lämpötila-anturikin, siinä tapauksessa ECU laskee väärin ruiskutus määrän eikä moottori välttämättä lähde käyntiin lasketulla määrällä.

Miten reilusti/kovaa sieltä pitäisi polttoainetta suihkuta, että voin sanoa pumpun olevan ok?

Uskaltaisiko paineanturin signaalia ihan mitata käynnistyksen yhteydessä ja katsoa nouseeko se? Mulla on pc-skooppi käytössä.
Lämpötila-anturin vastuksen voi varmaankin mitata ihan yleismittarilla.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Miten reilusti/kovaa sieltä pitäisi polttoainetta suihkuta, että voin sanoa pumpun olevan ok?

Yleensä pumppu toimii tai ei toimi. Määristä en osaa sanoa mitään.

Uskaltaisiko paineanturin signaalia ihan mitata käynnistyksen yhteydessä ja katsoa nouseeko se? Mulla on pc-skooppi käytössä.
Lämpötila-anturin vastuksen voi varmaankin mitata ihan yleismittarilla.

Nyt pistit pahan, en tiedä yhtään mitä sieltä voi mitata tai olla mittaamatta ettei jokin hajoa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Sähköpumppu tuntuu pelaavan. Ainakin tulee polttoainetta letkusta, kun virrat laittaa päälle. Voihan tietty olla, että ei nosta kuitenkaan tarpeeksi painetta...

No auto hinattiin jokatapauksessa eilen pajalle. Ei viitsi alkaa ihmettelemään, kun ei ole testilaitteita eikä kunnon tilojakaan, missä tehdä. Raportoin tänne sitten, mikä oli vikana. Itse veikkaan SamiK:n ehdottamaa paineanturia, mutta kaikkihan on mahdollista.  :)
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Onko mahdollista, että polttoaineputki on saanut kolhun takapään remontin yhteydessä?

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Autoa on nyt tutkittu sen verran, että Bosch Service dieselkorjaamon testeri ilmoittaa nokka-akselin ajoituksen olevan pielessä. Korjaaja kyllä sanoi, että heidän testerinsä ei keskustele täysin (?) pösön tietokoneen kanssa ja täyden varmistuksen saamiseksi asiaan autoa pitäisi käyttää merkkihuollon testerissä. No päätin kuitenkin, että ajoitus ja jakohihna tarkistetaan ensin eikä autoa hinata vielä muualle. Käynnistysongelmat alkoivat nimittäin kampiakselin hihnapyörän hajoamisen ja vaihtamisen jälkeen, joten on siinä mielessä mahdollista, että jakopään puolella on häikkää.

Kannattaako samalla muuten vaihtaa uusi jakohihna? Entä kiristin+rullat? Autolla on ajettu viime vaihdosta 60 tkm.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2008, 13:13:51 kirjoittanut MTN »
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90