Kirjoittaja Aihe: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi  (Luettu 11177 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

GeekPug

  • Vieras
508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« : 07.08.2017, 17:53:45 »
Auto: 2012 508 2,0 HDi 163 FAP RXH HYbrid4 (94 000 km).

Taustaa: autoon on vaihdettu akku (Varta E39 AGM) alle vuosi sitten sittemmin jälkiasennettun Webaston tuloon varautuessa. Kirjoittelin huhti-toukokuussa tuolla moottoriongelmaketjussa (1, 2) siitä että melko pian yhden tuohon ketjuun liittyneen hyytymisen jälkeen myös start-stop -systeemi lopetti yhtäkkiä toimintansa. Mäkelän Koneessa löytyi virhekoodi sähköisestä alipainepumpusta jota arveltiin syylliseksi ja joka vaihdettiin tuossa alkukesästä, mutta se ei korjannut vikaa. Autossa Webastoa ohjaava Remuc raportoi pysäköidystä autosta yleensä 12.6-12.8 voltin jännitettä ja autolla on ajettu pitkiäkin pätkiä, joten akkua ei ole osattu epäillä lainkaan tuolla merkkihuollossakaan.

Tänään auto kävi Vehossa nimenomaisesti tämän vian takia mutta vieläkään ei löytynyt mitään varsinaista syytä. Testeri kuitenkin herjasi akun varaustilasta, joka on auton mukaan 71% ja että start-stop -automatiikka vaatii 76%. Ratkaisuksi ehdotettiin vain akun kunnollista lataamista joka todennäköisesti korjaisi vian - normaalilta näyttävä jännite uudehkossa AGM-akussa ei siis välttämättä ilmeisesti riitäkään (tai akkuyksilö on iästään huolimatta jo huonokuntoinen tai -laatuinen).

Tämä siis lähinnä vain tiedotusluonteisena asiana jos joku ikinä törmää vastaavaan eikä huollossakaan osata auttaa.

Päivittelen tilannetta jos jotain uutta ilmenee (oma CTEK on muiden ns. talvikauden varusteiden kanssa remontin vuoksi hieman hankalasti löydettävissä joten voi olla että menee tovi ennen kuin pääsen lataamaan tuota).

GeekPug

  • Vieras
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #1 : 19.09.2017, 16:31:55 »
Tilanteen päivitys: Lomareissun aikana auto kävi viime viikolla vakikorjaamolla ja olivat muiden hommien lisäksi pyynnöstäni pitäneet sitä yön yli latauksessa - ei auttanut.

Eipä tässä sitten hirveästi muuta oikein voi kuin varailla Veholle aikaa sähköpuolelle kunhan sopiva hetki tulee. Mietin vielä ensin kuitenkin mahdollisesti akun uusimista, se ei olisi kuin reilun satasen menoerä vaikka tuo nykyinen vasta vuoden ikäinen onkin.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #2 : 19.09.2017, 17:04:22 »
Mitenköhän olivat akun ladanneet? Jos ohi akun varaustilan valvonnan siten että akku on kuitenkin kokoajan autoon kytkettynä, niin auto saattaa edelleen kuvitella että akku on vajaa vaikka olisikin täynnä. Jos akku oli kytketty autosta irti latauksen ajaksi, niin ei pitäisi olla ongelmia. Olikohan muuten tuota akun varaustilan valvontaa koskaan kalibroitu?
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

GeekPug

  • Vieras
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #3 : 20.09.2017, 10:23:37 »
Ha, varsin hyviä pointteja, kiitos.

Epäilen että on varmaan ollut kiinni auton piuhoissa latauksen aikana kun ei ollut puhetta asiasta tai siitä että irroittaisivat sitä autosta. Akun valvonnan kalibroinnista ei ole tietoa, tuskinpa sitä on koskaan tehty.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #4 : 20.09.2017, 15:04:54 »
Lisään tähän omakohtaisia kokemuksia star-stop automatiikasta. Ajoneuvo 508 1.6 e-hdi 2011.

Ostovaiheessa start-stop ominaisuus ei toiminut, vain sininen valo mittaristossa vilkkui pysähtyessä. Ajoa noin 200km samana päivänä ja myöhemmin illalla alkoi itsestään toimimaan.

Nyt viime viikolla vaihdettu starttimoottori merkkiliikkeessä ja taaskaan ei star/stop toimi. Ajoa myös samat reilu parisataa kilometriä, ei toimi. Akku ladattu Cetekillä, ei auta.

Vikakoodit luettu merkkitesterillä ja muistissa starttimoottorin "dataväylään" liittyvä koodi. (pahoittelen etten nyt muista tarkkaa koodia) Koodi nollattu ja myöhemmin tänään pääsen kokeilemaan auttaako.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #5 : 20.09.2017, 21:42:29 »
Olikohan alkuperäinen akku varaosanumero 5600TC? Eli 75Ah ja 800A, jos niin, niin tuo vartahan on liian pieni...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

GeekPug

  • Vieras
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #6 : 22.09.2017, 12:00:24 »
Joo, tuota 5600 TC:tä Service Box ehdottaa, vaihtoehtona 77/780.

Parempaa AGM:ää tuohon koloon en ole löytänyt ja omassa talvikäytössäni se vielä toistaiseksi on "pakollinen" joten sillä mennään. Ja tosiaan viime talvi meni tuollakin täysin ongelmitta ja Remucin raportoima jännite täytenä on edelleen sama kuin uutena joten jos tuosta ~10% pienemmästä kapasiteetista tosiaan olisi kiinni niin on todella hilkulla tuo raja (ja uudelleenkalibroinnista mahdollisesti siten hyötyäkin).

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #7 : 22.09.2017, 14:27:01 »
Kalibroinnissa kalibroidaan nimenomaan tuota napajännitettä. Luulisi kyllä, että auto osaa ihan itsekin mitata jännitteen luotettavasti ja sen pohjalta tehdä tarvittavat päätelmät, mutta ilmeisesti sitten ei kun tuollainen kalibrointi on Diagboxiin rakennettu. Oli siellä jossain muistaakseni kapasiteetin määrityskin.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #8 : 23.09.2017, 14:34:42 »
Tämä aihe olisi kiinnostava myös käänteisesti, koska kaikki eivät halua stop-start ominaisuuden olevan lainkaan käytössä. Kun siis selviää mikä sen toiminnan stä, niin tätä voisi ehkä käyttää myös saman toiminnon kytkemiseen pois päältä.

Kalapuikko25

  • Vieras
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #9 : 10.10.2017, 12:02:29 »
Itsellä syttyi RXH:ssa viime talvena lumimössössä 4wd-asento päällä möyrittäessä mittariston näyttöön "engine fault - repair needed". Mitään poikkeavaa ei ajossa kuitenkaan tuntunut ja käytin autoa merkkiliikkeessä vikakoodien luvussa. Vikakoodilista oli neljä sivua pitkä, mutta korjaamon henkilöiden mukaan ei yksikään vioista olisi aktiivisia. Ilmoitus tuli silti aina kun käänsi autoon virrat päälle.

Asia vähän jäi unholaan kunnes helmikuussa lapin matkalla start-stop lakkasi sammuttamasta autoa ja diesel kävi jatkuvasti. Käytin sitten autoa merkkiliikkessä matkalta tultaessa 160tkm huollossa ja pyysin selvittämään josko ss saataisiin taas toimimaan kun ei hybridistä paljoa ole iloa jos diesel nakuttaa jatkuvasti. Auto ei siis liikkunut enää sähköllä lainkaan.

Katselin ennen huoltoa, että moniurahihnan ja sen kiristimen vaihdosta oli kulunut noin 50tkm ja pyysin vaihtamaan huollossa uuden hihnan tilalle. Aiempi kokemus oli, kun hihna katkesi ja auto halvaantui täysin. Autoa huollosta noutaessa kyselin, että josko ss oli saatu toimimaan ja auto kulkisi taas myös sähköllä. Asentaja oli hiukan hämillään siitä, että eikö kukaan aiemmin ollut kertonut minulle, että auto "laskee" start-stopin käyttökertoja ja moniurahihnalla ajettuja kilometrejä. Kun "laskuri" tulee täyteen lakkaa auto käyttämästä start-stopia. Pelkkä hihnan uusinta ei vielä riitä, vaan autolle pitää ohjelmoida hybridi-ohjainlaitteelle tieto siitä, että hihna on uusittu. Nämä riitti minun autolle ja ss alkoi taas toimia ja auto kulkea myös pelkällä sähköllä kuten kuuluukin.
Huollon henkilökunta kertoi, että jos moottorin varsinainen vikavalo ei pala, mutta mittariston näyttöön tulee moisia tekstejä johtuu se siitä, että hybridin sähköjärjestelmä on vähän "päälle liimattu" eikä hybridi-ohjainlaitteella ole lupaa sytyttää varsinaista moottorin vikavaloa.
Sori pitkä selostus, mutta toivottavasti tästä on apua hybridin sielunelämää arvuuttaville ja ss ongelmien kanssa painiville.

patione

  • Vieras
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #10 : 11.10.2017, 12:07:28 »
Auto: 2013 508 2,0 HDi 163 RXH HYbrid4 (115 000 km).

Itellä tuli tuo sama teksti tänään. Autossa kilometrejä 115tkm joten varmaan tuo hihna pitää vaihtaa samalla. Minkä hintainen operaatio oli marmorilla? Onko kellään kokemusta?

Kalapuikko25

  • Vieras
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #11 : 12.10.2017, 10:40:23 »
160tkm huollon yhteydessä hihnan vaihto ei lisännyt työhintaa. Hihna maksoi noin 38€. Tehtiin marmorilla.

GeekPug

  • Vieras
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #12 : 16.10.2017, 12:06:22 »
... ei hybridistä paljoa ole iloa jos diesel nakuttaa jatkuvasti. Auto ei siis liikkunut enää sähköllä lainkaan.

Kiitos seikkaperäisestä selostuksesta, tuo voi hyvinkin sitten olla syynä omaankin tilaneeseeni.

Pakko kuitenkin kysyä vielä tarkennuksena: oliko siis niin että monitoiminäytön perusteella takapyöriä ei pyöritetty sähköllä yhtään ennen tuota korjausta? Itselläni sähkömoottori on kyllä edelleen käytössä normaalisti, mutta ei enää yksin vaan aina samaan aikaan kun diesel pyörittää etupyöriä (eikä tietenkään aina silloinkaan).

patione

  • Vieras
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #13 : 16.10.2017, 12:28:00 »
Itellä ainakin tulee Engine fault teksti ja ZEW modi ja 4WD modi ei mene päälle muuten keskinäyttö näyttää että takana veto ja lataus tomii. Rovaniemellä marmorilta kysyin tarjousta 120tkm huollosta ja hihnan vaihdosta ja 650€ sen olis saanu tehtyä.

Kalapuikko25

  • Vieras
Vs: 508 - Start-stop -automatiikka ei toimi
« Vastaus #14 : 18.10.2017, 12:57:50 »
Kiitos seikkaperäisestä selostuksesta, tuo voi hyvinkin sitten olla syynä omaankin tilaneeseeni.

Pakko kuitenkin kysyä vielä tarkennuksena: oliko siis niin että monitoiminäytön perusteella takapyöriä ei pyöritetty sähköllä yhtään ennen tuota korjausta? Itselläni sähkömoottori on kyllä edelleen käytössä normaalisti, mutta ei enää yksin vaan aina samaan aikaan kun diesel pyörittää etupyöriä (eikä tietenkään aina silloinkaan).

Monitoiminäytön mukaan takapyörät olivat normaalisti mukana. Diesel vain ei suostunut sammumaan eikä ZEV-modea antanut kytkeä, 4WD kyllä muistaakseni kytkeytyi.