Itsellä syttyi RXH:ssa viime talvena lumimössössä 4wd-asento päällä möyrittäessä mittariston näyttöön "engine fault - repair needed". Mitään poikkeavaa ei ajossa kuitenkaan tuntunut ja käytin autoa merkkiliikkeessä vikakoodien luvussa. Vikakoodilista oli neljä sivua pitkä, mutta korjaamon henkilöiden mukaan ei yksikään vioista olisi aktiivisia. Ilmoitus tuli silti aina kun käänsi autoon virrat päälle.
Asia vähän jäi unholaan kunnes helmikuussa lapin matkalla start-stop lakkasi sammuttamasta autoa ja diesel kävi jatkuvasti. Käytin sitten autoa merkkiliikkessä matkalta tultaessa 160tkm huollossa ja pyysin selvittämään josko ss saataisiin taas toimimaan kun ei hybridistä paljoa ole iloa jos diesel nakuttaa jatkuvasti. Auto ei siis liikkunut enää sähköllä lainkaan.
Katselin ennen huoltoa, että moniurahihnan ja sen kiristimen vaihdosta oli kulunut noin 50tkm ja pyysin vaihtamaan huollossa uuden hihnan tilalle. Aiempi kokemus oli, kun hihna katkesi ja auto halvaantui täysin. Autoa huollosta noutaessa kyselin, että josko ss oli saatu toimimaan ja auto kulkisi taas myös sähköllä. Asentaja oli hiukan hämillään siitä, että eikö kukaan aiemmin ollut kertonut minulle, että auto "laskee" start-stopin käyttökertoja ja moniurahihnalla ajettuja kilometrejä. Kun "laskuri" tulee täyteen lakkaa auto käyttämästä start-stopia. Pelkkä hihnan uusinta ei vielä riitä, vaan autolle pitää ohjelmoida hybridi-ohjainlaitteelle tieto siitä, että hihna on uusittu. Nämä riitti minun autolle ja ss alkoi taas toimia ja auto kulkea myös pelkällä sähköllä kuten kuuluukin.
Huollon henkilökunta kertoi, että jos moottorin varsinainen vikavalo ei pala, mutta mittariston näyttöön tulee moisia tekstejä johtuu se siitä, että hybridin sähköjärjestelmä on vähän "päälle liimattu" eikä hybridi-ohjainlaitteella ole lupaa sytyttää varsinaista moottorin vikavaloa.
Sori pitkä selostus, mutta toivottavasti tästä on apua hybridin sielunelämää arvuuttaville ja ss ongelmien kanssa painiville.