Kirjoittaja Aihe: Partner - Vanne- ja rengaskoot  (Luettu 9063 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Partner - Vanne- ja rengaskoot
« : 18.10.2014, 15:04:49 »
Auto: 2003 Partner 1,9 (diesel, 242 000 km).

Ostin juuri talvirenkaat ja laitoin päälle,ihan mukava ajaa mutta huomasin eturenkaita kun laitoin jarru ottaa hieman kiinni eli ei mee niin syvällä kuin esim. takarenkaissa,Onko tietoo voiko rikkoo jotain? En hoksannut katsoa renkaan laiton jälkeen että pääseekö vanne siihen hankaamaan?

Partnerini on pakettiauto mulla talvirenkaissa vai merkintä 175/65 R14 ei C merkintää. Pitääkö noissa malleissa olla C merkintä vai vaan isommissa pakettiautoissa?

Takapäästä huomasin rengasta kun heiluttaa heiluu koko akseli ku ravistaa, puslat josku laitettu siihen mutta onko tarkempaa tietoo mistä moinen johtuu?
Ootteko partnerissa minkalaisia rengaspaineita käyttäneet ovessa lukee eturenkaille 2.7 ja takarenkaille 3.3. kuullostaa aika suurelta.

Ei taida noissa gummeissa kantavuus riittää taka-akselille ainakaan (http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php#load-index) :-\ Ihan omalla kokemuksella Partner 1.9d -99 oli talossa yli 10v ja Hakkapeliitta C2 voin suositella lämpimästi. Tuo kumi on sen verran jäykkä että ei ihan heti sula alta pois ja nastatkin kestää paikoillaan ongelmati. Itsekin nuukuuksissani ostin ensin halvat ha-nastarenkaat ja katsuri sitten huomautti asiasta. Etuakselille kantavuus noissa riitti juuri ja juuri. Mutta kun oltiin niin rajoilla, niin nehän meni jo parissa talvessa entisiksi, nastat sinkoili ja kumi katosi silmissä :-\ No taka-akselilla sitten "sisäänajettiin" tuon parin talven aikana C2:t ja nakattiin ne 3. talvena eteen, taakse hommattiin bränikät - vaikka eihän tuo "sisäänajettukaan" kulunut, hyvä että oli edes valumuotin nystyt vielä pinnasta kadonneet. Ja tuolla rengaskerralla sitten auto menikin jo vaihtoon saakka 8)

Itse olen aina pitänyt 2.5 paineita about joka vermeessä mikä talossa on, niin 2- kuin 4-pyöräisissä ja ihan hyvin in gummitkin kulutusta kestäneet 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

heikki79

  • Vieras
Vs: Partner - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #1 : 18.10.2014, 15:30:11 »
Rekisteriotteessa lukee 175/65 R14 tähä autoon tarkoitetut., ja k.o rengasinffossa 83 pitää olla mun renkaiden loppu numero on 82 t eli kantavuudesta saattaa katsastusmies kiukutella :(  hylkkääköhä tolla perusteella?

heikki79

  • Vieras
Vs: Partner - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #2 : 18.10.2014, 15:31:48 »
Mutta jatkoa, tossa rengasinffos oli henkilöautot, mun auto on pakettiauto.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Partner - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #3 : 18.10.2014, 16:28:27 »
Jos renkaan kantavuus on pienempi kuin pitäisi olla, siitä tulee otteeseen merkintä - ja siis ihan omalla kokemuksella ;D

Asialla ei ole mitään merkitystä, onko kyseessä henkilö-, paketti-, kuorma-, matkailu-, tms. auto, säännöt on samat. Renkaan tulee kyetä kantamaan otteeseen merkityt akselipainot, simple as that. Ja siksi siis etuakselille riittää Partnerissakin pykälää "köykäsempi" rengas kuin taakse, mutta omalla kokemuksella ei nastarenkaana kannata kun ei kestä, rengas joutuu liian koville :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

heikki79

  • Vieras
Vs: Partner - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #4 : 18.10.2014, 18:18:58 »
Moikka.
Kyllä varmasti etenkin kun ajan isolla kuormalla ni kannattaa olla selaiset renkaat että kantavuus piisaa.
Tää on vaa pienestä kiinni, mulla 82 t renkaat jos autoni painaisi 13 kg vähemmän 82t renkaat oisivat riittävät kantavuudeltaan.
Tossa oli aikaisemmin rengasinffo linkki kätevä mutta samalla erikoinen: Laitoin kokonaismassaksi 1955 kg piti silloin piisaa 84 kantavuus renkaat, sit laitoin ekan akselimassa rekisteriotteen mukaan 930kg siihen piisaisi 82 sit laitoin toisen akselimassan mukaan 1030kg siihe piisaa 87. Aika eri tuloksia mutta tokihan menee niin takarenkaissa pitää olla enemmän, jos alkas metsästää 87 ja ismompia kantavuudeltaa olevia renkaita sit ainaki passais,saa korjata jso oon iha hakoteilä,eka pakettiauto ni iha uusi asia miule huolehtia kantavuuksista.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Partner - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #5 : 18.10.2014, 18:42:10 »
Etuakselimassa 930kg => 930 / 2 = 465kg => eteen vaaditaan 82
Taka-akselimassa 1030kg => 1030 / 2 = 515kg => taakse vaaditaan 85

Niin että esim. siitä sitten valitsemaan: http://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/-/-/175/65/14/85/-/NA  :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Partner - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #6 : 18.10.2014, 20:32:15 »
Miksi näitä pitää aina kysellä, kun ne rengasvaatimukset on tulostettuna siellä oman auton rekisteriotteessa.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Partner - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #7 : 18.10.2014, 22:38:13 »
Miksi näitä pitää aina kysellä, kun ne rengasvaatimukset on tulostettuna siellä oman auton rekisteriotteessa.

Josta "vaatimuksesta" on ihan laillista myös poiketa tietyin edellytyksin, joista siis akselikohtaisen massan mukainen kantavuus on yksi ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

heikki79

  • Vieras
Vs: Partner - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #8 : 19.10.2014, 18:14:35 »
Moi taas.
Ymmärsinkö oikein.
Reksiteriotteen rengaskoko 175/65 R14
Saan laittaa siihen 1 tuuman isommat tai pienemmät rengaat 30  ja 5 prosentin erot saa olla, ni onko minun kohdalla näin voin laittaa: 145-205  60-70 ja tuumat 13-15. Ymmärsinkö oikein tokihan pitää kantavuus olla sen 85 tai isompi?

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Partner - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #9 : 19.10.2014, 19:26:34 »
Suunnilleen tuolleen, mutta Partnerissa on takana rungossa sellaiset paukamat, jotka ottaa renkaaseen kiinni jos sitä kovin paljon levität, jos et muuta vanteen ET:tä vastaavasti ulommas tai laita spacereita väliin. Tällöin kuitenkaan renkaan ulkopinta ei saa tulla lokarista ulos. Esim. omassa I-koppasessa tuo 175/65-14 kun oli paikallaan, niin todella tiukkaa teki enää renkaan päältä saada kättä mahtumaan rungon ja renkaan väliin => ei tullut mieleenkään kokeilla edes 185 leveitä :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

JoneJNS

  • Vieras
Vs: Partner - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #10 : 01.02.2015, 19:09:00 »
Auto: 1999 Partner 1,9 (diesel).

Onko kokemuksia, että sopiiko 195/60 15" pyörä pyörimään ja et 28?

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Partner - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #11 : 01.02.2015, 19:48:43 »
Itsellä oli aikanaan Partner 1.9d -99 uudesta lähtien, yli 10v ajan, mutta koskaan ei tullut mieleen laittaa sinne muuta alle kuin ote sanoi, 175/65-14C. No eräänä kesäpäivänä tungin sitten kättä kuskin puolelta sieltä takarenkaan päältä, renkaan ja korin välistä kohti vanteen keskiötä ja siellä olikin joku ihmeen lipare korissa. Sen verran tiukka sovitus, hyvä että käsi edes mahtui tuohon renkaan ja korin väliin => erittäin vahva epäilys itselleni voiko tuonne oikeasti edes muuta alle laittaa kuin nuo alkup. kokoiset kumit ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

toyryla

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Vs: Partner - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #12 : 26.03.2015, 20:23:12 »
Kokemusta on, että alkuperäisvanteelle laitetut 185/65R14-renkaat mahtuvat rengasmallista riippuen joko juuri ja juuri pyörimään tai ottavat jossain jouston asennossa ihan kevyesti kiinni, niin että renkaan kylkeen tulee pieni hankauma.

Siis ihan niinkuin HiTec pariinkin kertaan sanoi, niin ei kannata käyttää muuta kuin alkuperäistä rengaskokoa.

Minä tykkään muutenkin ajaa mielummin kapeammilla renkailla, enkä olisi noita 185-levyisiä muuten käyttänytkään, mutta sellaiset siihen uutena auton mukana myytiin talvirenkaiksi. Viimeiset kymmenen vuotta olen sitten talvirenkainakin käyttänyt 175/65R14C-renkaita.
Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari
Peugeot 309 GR 1,6 XU52C vm. 1989  -  Peugeot 504 Pickup 2,3 XD2 vm. 1990 (plus kaksi varaosa-avolavaa)
Renault R4 Export 0,85 vm. 1974  -  Chevrolet Blazer 5,7 vm. 1992  -  Mercedes-Benz 308D Doppelkabine 2,3 vm. 1993  -  Honda Jazz Dynamic 1,5 vm. 2019

nurppa71

  • Vieras
Vs: Partner - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #13 : 04.11.2017, 16:09:45 »
Auto: 2003 Partner 1,9 (diesel).

Eli minkä kokoista vannetta voi laittaa 03 partneriin (diesel) alle pyörimään?? Käykö esim 206,sesta vanteet??

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: Partner - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #14 : 04.11.2017, 16:14:05 »
Vannehaku.fi ssä on hyvävalinta tai vertailu ” kone” syötät auton tiedot saat vanteen tiedot sot vaan vertaileen ET, sisäreikä pulttijako jne.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82