Kirjoittaja Aihe: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto  (Luettu 76195 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #225 : 21.08.2018, 22:33:56 »
Toinen asia on se kannattaako noin ruosteista jousia jättää ja kannattaako uusia jousia pilata noilla pilipali puristimilla. Itse tekisin varman päälle ja laittaisin iskunvaimentimetkin.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #226 : 22.08.2018, 15:29:05 »
Kuvista saa sellaisen kuvan että jousipuristimet on kirrattu jo lokarin alla, se on tarpeetonta ja riskialtista. Koko joustintuki lähtee paikaltaan kokonaisena kun hieman rautakangella painaa alatukivartta alaspäin. On helpompaa ja turvallisempaa laittaa jousipuristimet irrallaan olevaan joustimeen, niin saa myös maksimi- ja suoran puristuksen aikaan.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #227 : 22.08.2018, 15:38:57 »
Itse olen tehnyt niin että laittanut jousipuristimet valmiiksi hollille varmistukseksi jo lokasuojan sisällä ja sitten vasta irrottanut koko paketin. Minullahan meni aikoinaan 406 iskari poikki yläpäästään ja tämähän vapauttaa koko jousipaketin. Toisesta 406 meiltä meni jousi poikki yläpäästään. Olen käyttänyt vastaavia Motenet mallisia puristimia kuin tuossa kuvassa mutta kolmea tai jopa neljää yhtä aikaisesti. Kuvassa näyttää olevan neljän kierteen väli puristettu ihan kiinni, niin siinä on niin kammo pänni päällä että turvallisuuden nimissä suosittelen kolmea tai neljää puristinta. 406 on hyvin pitkät vakiojouset.
MB E250 cdi

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #228 : 22.08.2018, 20:44:34 »
Se tunne voi olla aika mielnkiintoinen kun puristin lipeää ja sormet jää väliin laakerin kanssa. ;D ;D ;D Ite otan ihan suosiolla koko tolpan alas kun se oikeesti lähtee siinä samassa ajassa kun ährää nuiden puristimien kanssa pyörän kotelossa. Sitten akkupulttipyssy surahtaa pari kertaa hyvien pitkien puristimien kera niin laakeri onkin jo vaihdettu ja eikun tolppa takas. Viimeks tosin vaihdoin koko setin eli iskarit, jouset, yläpään tuenta ja laakeri. Saipahan kerrankin värkätä puhtosten osien kanssa.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #229 : 22.08.2018, 21:01:19 »
Taitaa näissä 406:ssa 5v vajaa 100t olla hyvä väli vaihtaa kaikki edellämainitut osat niin ei tule ongelmia.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #230 : 13.09.2018, 22:26:34 »
Tänään kattelin Wheeler Dealeriä JIMiltä niin siinä M5 bemariin vaihtoivat yläkumit ja tolppa paikoillaan. Selosti että puristimet pitää laittaa että saa iskarin pultin auki. Laittoi vielä puristimet jouslautasesta eikä jousesta. Ja vielä mainosti että puristimet eivät maksa kuin kolmekymmpiä. Menkää sille sanomaan että hengenvaarallista ja että ei näin ole tavattu tehdä, ei ees Briteissä.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #231 : 14.09.2018, 05:49:18 »
No siinä vaan on se homma, että ne jotka kritisoivat ja varoittelevat jousipuristimen käyttöä, ilmeisesti teettävät työn korjaamolla, jolla on kyseiseen hommaan tarkoitettu hydraulinen puristin. Kunnolliset jousipuristimet oikein käytettynä ovat turvalliset ja niitä olen käyttänyt menestyksellä. Koskaan ei ole tarvinnut turvautua korjaamojen apuun ko. hommassa.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #232 : 31.01.2019, 10:18:24 »
Auto: 2004 406 2,0 HDi (80 kW).

Tuli nopeasti vilastua tämä ketju läpitte mutta ei osunut silmään seuraavaa. On itselläni kanssa noi yläkääntölaakerit 406 HDI. Niitten vaihtamista on jouduttanut jousen pärinä joka on pikkuhiljaa pahentunut, eli ostin myös sachs jouset. Jousen ylä ja alapäähän kuuluu vissiin tärinänvaimenninkumit ja missään ei taida olla myytävänä tarvikkeena kumilättyjä tai mitkä siellä ikinä onkaan. Olettasin, että tästä pärisevästä tolpasta on jokin tämmöinen mennyt (ei ainakaan näy, että olisi katkennut jousi). Olenkin miettinyt, että mikä olisi paras vaihtoehto. Puutarhaletkun pätkät vai laittasko ihan 12mm kangasvahvistettua polttoaineletkua/hydrauliikkaletkua jossa on paksusti kumia. Onko joku temunnut näitten jousien vaihtojen kanssa. Jousipuristimetkin puuttuu niin harkinnassa on, että ostasko kohtuulliset puristimet mitkä tässä autossa olisi hyvät vai ottasko tolpat kainaloon ja veisi korjaamoon vaihdettavaksi. :D
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #233 : 31.01.2019, 11:39:42 »
Itse ottaisin ensin jarrusatulan irti ja sitten koko tolppapaketin napa-asennelmineen pöydälle. No tietysti jarrukehdon voisi ensin irrottaa t-55 avaimella koska se on paljon helpompi putsata ruuvipenkissä. Itsellä on Ikh:n jousipuristimet ja niiden pituus riittää, kaikkien ei riitä: https://www.ikh.fi/fi/kierrejousipuristin-pari-2-leuka-ikh7014

Noita voi saada Motosta vähän halvemmalla kyllä. Katsoin vanhasta Ares-luettelosta mitä letkuja löytyisi. Kumilaadut NR (luonnonkumi) ja NBR (nitriilikumi) olisi kulutuskestäviä, nitriili myös öljynkestävä. Polttoaineletkut taitaa olla nitriiliä.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #234 : 31.01.2019, 17:00:31 »
Joustimet kannattaa irroittaa kokonaisina ja sitten huoltaa. Tarvitset torx avaimen yläruuveihin jotka löystytät ja sitten alhaalta irroitat muistaakseni 16mm mutterin ja sen auton pituussuuntaisen pultin joka kiristää iskarin alapään putken sinne valetun napavalun sisään. Valussa on rako siellä moottorin puolella, sitä hieman jollain kiilalla raotat. Sitten jarruletkun ja absiletkun pidin irti ja koiranluu irti ainakin yläpäästä (iskarista). Seuraavaksi kalkuttele se valettu napahässäkkä alas ja sitten tarvitset esim. rautakangen jolla painat kallistuksenvakaajasta runkoa vasten alaspäin jotta se iskarin alapää muljahtaa ulos kolostaan. Tässä vaiheessa varo ettei vetari tule lootanpäästä ulos koska silloin tulee myös öljyä. Kun alapää on ulkona reiästään on aika irroittaa yläruuvit ja joustin on kädessäsi.

Irrallaan on helpompi kiinnittää jousipuristimet jotta saat paketin auki, hyvä apulainen on pulttipyssy pyörittämään puristimia ja avaamaan iskarin karan ylämutterin. Takaisinlaitosaa on lisähuomioitava iskarissa oleva kohouma joka tulee sinne valuhässäkän uraan, tällöin koiranluut asettuu kohdilleen.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #235 : 01.02.2019, 14:48:08 »
Muistelin, että alapalloa ei tarvitsisi irroittaa ja näin taisi myös olla. Apparin puolella on se tukilaakeri niin sieltähän se vetari ei ees lupsahda pois. Olis viikon päästä tarkoitus aloittaa jousien/kääntölaakereiden vaihto. Pittää harkita näitä IKH-puristimia, tosin huomenna käyn motonetissakin.

IItsellä on Ikh:n jousipuristimet ja niiden pituus riittää, kaikkien ei riitä: https://www.ikh.fi/fi/kierrejousipuristin-pari-2-leuka-ikh7014
Noita voi saada Motosta vähän halvemmalla kyllä.
Katsoin vanhasta Ares-luettelosta mitä letkuja löytyisi. Kumilaadut NR (luonnonkumi) ja NBR (nitriilikumi) olisi kulutuskestäviä, nitriili myös öljynkestävä. Polttoaineletkut taitaa olla nitriiliä.

Täytyy tsekata moton letkuvalikoimakin samalla.

Pittää kahtella noita 300mm puristimia varulta jos niissä oli vara riittävä. Ettei sitten tule liian lyhyet.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #236 : 02.02.2019, 13:58:38 »
Muuta ei tarvitse irrottaa kun mitä kerroin aiemmin. Jos haluaa pelata varmanpäälle kuskinpuoleisessa, niin voi irroittaa kuningasmuterin ja kalauttaa vetaria sisäänpäin, mutta se on turhaa koska ilmankin onnistuu.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #237 : 02.02.2019, 20:36:49 »
Varmaan onnistuu jos on väännin alatukivarren vääntämiseksi ja jos iskari irtoaa suosiolla napa-asennelmasta. En ole koskaan käyttänyt kankea tukivarren vääntöön vaan omatekemää puristinta joka puree kiinni alatukivarteen ja siitä lähtee vahva holkki johon saa laittaa vaikka metrin putken. Putken päähän laitan sitten painoja jotta pysyy vääntö ala asennossa, silloin on helppo irrottaa joko alapallonivel tai sitten iskari. Tein joskus vuosia sitten sen erikoistyökalun, on ollut monta kertaa käytössä. Niin siinä on säädettävä kulma putkelle jotta saa sopivasti toimimaan.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #238 : 16.02.2019, 08:22:39 »
Toinen puoli meni muuten kivasti muuten mutta ei mainannut saada laakeria istumaan kunnolla, meinaa vetää aina väkisinkin vinoon ja sitten laakeri ei pyöri. Saattaa olla vika siinä laakerin alapuolelle tulevassa levyssä kun on aika turvonnut ruosteesta. Pittää ens laakerin vaihdolle vaihtaa sekin. Toinen puoli jäikin kesken koska iskarin alapään pultti ei aukee. Purettava olkaakselin kanssa niin saa sen pultin paremmin rikottua. Sinne on vaihdettu normipultti. Toisella puolen oli originelli 4kanta pultti. No, kohta hakemaan uusi pultti ja kisoja jatkamaan..
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #239 : 16.02.2019, 19:24:53 »
Siis eikö mutteri lähde auki vai pultti tule pois reiästä? Itellä käyny monesti niin että mutterin saa auki mutta pultti ei liikaha mihinkään. Silti on iskari tullu pois pesästään kun on kiilalla lyöny sitä uraa auki. pultti on siis juminu vain kaulaltaan mutta kierteen puoli siitä urasta eteenpäin antaa perään eli pesä leviää sen verran että iskari tulee pois.. sitten vaan iskari takas uudella laakerilla ja mutteri kiinni niin hyvin on pysyny  ;D